تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : صفحات
لینک : econews.ir/5x3746847
شناسه : 3746847
تاریخ :
شکست مذاکرات سودان با آمریکا در جده اقتصاد ایران: سودان از شکست مذاکراتش با هیئت آمریکایی مستقر در شهر جده عربستان خبر داد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، چندی قبل آمریکا از ارتش و نیروهای واکنش سریع سودان (به سرکردگی محمد حمدان دقلو) دعوت کرد تا در 14 ماه میلادی جاری در پایتخت سوئیس حضور یابند و مذاکرات خود را از سرگیرند. نشست ژنو تحت نظارت سازمان ملل، اتحادیه آفریقا و مصر و امارات برگزار خواهد شد.

شورای حاکمیتی سودان جمعه گذشته هیئت نمایندگی خود را به جده فرستاد تا با هیئت آمریکایی مستقر در این شهر درباره دستور کار نشست ژنو، کشورهای ناظر بر روند مذاکرات ارتش و نیروهای واکنش سریع در ژنو و در صورت توافق، دولت‌های ناظر بر اجرای توافقنامه احتمالی مشورت کند.

شورای حاکمیتی سودان شب گذشته با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: مذاکرات هیئت اعزامی به جده پیشرفتی نداشت و هیئت آمریکایی برنامه جدیدی ارائه نداد.

در این بیانیه آمده است: مذاکرات با هیئت آمریکایی بدون دستیابی به تفاهمی درخصوص دستور کار نشست ژنو و کشورهای ناظر ( بر روند مذاکرات ژنو و توافق احتمالی آن ) پایان یافت.

شورای حاکمیتی در بیانیه خود تصریح کرد: هیئت سودانی در مذاکرات در جده دریافت که آمریکا خود را ملزم نمی‌داند، نیروهای واکنش سریع را مجبور سازد تا توافقنامه جده را اجرایی کند.

توافقنامه جده سال گذشته با میانجیگری آمریکا و عربستان توسط دو طرف درگیری در سودان به امضاء رسید که بر اساس آن بایستی نیروهای واکنش سریع از منازل مردم و اماکن دولتی و عمومی خارج شده و در مناطق تعیین شده در خارج از شهرها مستقرشوند اما این بند از توافقنامه هرگز اجراء نشده و ژنرال «عبدالفتاح برهان» رئیس شورای حاکمیتی و فرمانده ارتش شرط از سرگیری مذاکرات با نیروهای واکنش سریع را اجرای این بند قرار داده‌است.

به نوشته روزنامه سودان تریبون، این شورا در بیانیه خود آورده‌است: آمریکا بر حضور امارات به عنوان کشور ناظر بر روند نشست ژنو اصرار دارد.

سودان بارها امارات را به حمایت تسلیحاتی و لجستکی از نیروهای واکنش سریع متهم کرده و معتقد است ابوظبی از این طریق در نبرد داخلی سودان نقش آفرینی دارد.

شورای حاکمیتی سودان با تاکید بر اجرایی توافقنامه جده اعلام کرد: حضور ناظران  جدید بر روند مذاکرات ارتش و نیروهای واکنش سریع را نمی پذیرد. در بیانیه این شورا به طور کامل مشخص نشده است که دولت سودان در نشست ژنو شرکت خواهد کرد یا خیر.

انتهای پیام /