تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصادی
لینک : econews.ir/5x3746786
شناسه : 3746786
تاریخ :
تکمیل سامانه املاک و اسکان در صدر برنامه‌های وزیر راه و شهرسازی اقتصاد ایران: عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی به بیان توضیحاتی درباره تأثیر تکمیل سامانه املاک و اسکان بر وضعیت ساماندهی زمین و ملک در کشور پرداخت.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

مهرداد لاهوتی، عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار مهر درباره تأثیر تکمیل سامانه املاک و اسکان بر وضعیت ساماندهی زمین و ملک در کشور گفت: قانون خانه‌های خالی قانونی است که سالیان سال روی زمین مانده بود و به نتیجه نمی‌رسید که در مجلس گذشته به تصویب رسید و مقرر شد با استفاده از اطلاعات و دیتاهایی که سایر ارگان‌ها در اختیار سامانه املاک و اسکان وزارت راه و شهرسازی قرار می‌دهند خانه‌های خالی شناسایی شوند.

لاهوتی در ادامه بیان کرد: با استفاده از این قانون می‌توان اطلاعات دقیق و موثقی درباره وضعیت خانه‌های خالی، وضعیت زمین، مالکان و مستأجران در کشور به دست آورد و باید هرچه زودتر اجرایی شود. با استفاده از این قانون وقتی فرد بداند که اگر خانه‌اش خالی باشد باید مالیات بپردازد تصمیم می‌گیرد که خانه را اجاره دهد که به این وسیله بر حجم عرضه مسکن در کشور افزوده می‌شود و قیمت‌ها شکسته می‌شود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: یا ممکن است فرد تصمیم بگیرد خانه‌اش را بفروشد که باز هم بر بهبود وضعیت زمین و ملک در کشور تأثیرگذار خواهد بود، یا اینکه مالیات آن را می‌پردازد که منابع درآمدی به این وسیله برای دولت ایجاد می‌شود.

عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در ادامه خاطرنشان کرد: اجرای قانون خانه‌های خالی می‌تواند روی قیمت اجاره و کاهش قیمت مسکن نیز تأثیرگذار باشد. علت عدم تمکین دستگاه‌های مختلف در به اشتراک گذاشتن اطلاعاتشان با سامانه املاک و اسکان عدم عزم جدی دولت بوده است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: دولت باید این نظم را داشته باشد تا دستگاه‌های مختلف پای کار اجرای قوانین بیایند و بدانند که اگر اطلاعاتشان را در این سامانه بارگذاری نکنند با آنها برخورد می‌شود.

عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس در ادامه بیان کرد: وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی که به مجلس معرفی شود باید در صدر برنامه‌ها و در اولویت‌هایش تکمیل سامانه املاک و اسکان و عمل به قانون اخذ مالیات از خانه‌های خالی قرار داشته باشد. راه و شهرسازی دولت چهاردهم مسئله‌ای که خیلی باید جدی بگیرد مسئله مسکن است.