تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : خودرو
لینک : econews.ir/5x3746782
شناسه : 3746782
تاریخ :
در تبریز اگر پارکبان دیدید، با ۱۱۰ تماس بگیرید! اقتصاد ایران: فروش جای پارک در برخی معابر شلوغ تهران از دربند و ونک و میرداماد گرفته تا محدوده اطراف بازار بزرگ و البته سایر کلانشهرهای کشور گسترش یافته است. در این میان هنوز هم در برخی نقاط افرادی تحت‌عنوان پارکبان از مالکان خودروهایی که در حاشیه خیابان پارک می‌شوند، مبالغی  دریافت می‌کنند. در ادامه به بررسی این موضوع می‌پردازیم.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

ممنوعیت فعالیت پارکبان‌ها در تبریز از ۲۰‌مردادماه

چند روز قبل مدیرعامل سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حمل‌ونقل شهرداری تبریز گفت: باتوجه به اتمام قرارداد شرکت پارک حاشیه‌ای و حذف پارکبان‌ها از معابر شهر، هرگونه فعالیت پارکبانی غیرقانونی است و شهروندان از پرداخت وجه به این افراد خودداری کنند.

محبوب عبداله‌پور با اعلام ممنوعیت فعالیت پارکبان‌ها در تبریز از ۲۰ مردادماه ادامه داد: باتوجه به اتمام قرارداد شرکت پارک حاشیه‌ای و حذف پارکبان‌ها از معابر شهر، هرگونه فعالیت پارکبانی غیرقانونی است.

وی افزود: باتوجه به راه‌اندازی سامانه تبریز پارک مبتنی‌بر سیستم خوداظهاری پارک حاشیه‌ای و حذف پارکبانان از معابر شهری، فعالیت پارکبانی غیرقانونی بوده و با متخلفان برخورد می‌شود.

مدیرعامل سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حمل‌ونقل شهرداری تبریز اظهار کرد: شهروندان از پرداخت هرگونه وجه به افراد باعنوان پارکبان خودداری کرده و در صورت مشاهده مراتب را به پلیس ۱۱۰ و یا سامانه ۱۳۷ شهرداری تبریز اطلاع دهند.

عبداله‌پور تصریح کرد: با توجه به سیاست‌های ابلاغی شورا و نارضایتی شهروندان از عملکرد شرکت پارک حاشیه‌ای، شهرداری تبریز رأسا در این حوزه ارائه خدمات می‌کند که شهروندان می‌توانند از طریق اپلیکیشن تبریز اقدام به ثبت‌نام در این سامانه کنند.

وی با اشاره به نحوه عملکرد سیستم جدید پارک حاشیه‌ای بیان کرد: شهروندانی که قصد پارک خودرو در معابر تعیین‌شده توسط شورای اسلامی شهر را دارند، به مراجعه به سامانه tabrizapp.ir و ثبت‌نام در آن، ضمن برخورداری از ۱۵ روز اشتراک رایگان و تسویه حساب با شرکت قبلی، اقدام به تعیین محل پارک خودرو خود کنند.

مدیرعامل سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حمل‌ونقل شهرداری تبریز تاکید کرد: از روز شنبه، ۲۰ مرداد، فعالیت پارکبان‌ها وجاهت قانونی نداشته و از شهروندان تقاضا داریم ضمن اقدام از طریق سامانه جدید پارک حاشیه‌ای و سیستم خوداظهاری، هیچ‌گونه تعامل مالی با پارکبان‌ها نداشته باشند.

عبداله‌پور با اشاره به نحوه کنترل سیستم جدید پارک حاشیه‌ای نیز گفت: کنترل این سیستم نامحسوس و به صورت مشترک توسط پلیس راهور و شهرداری تبریز انجام می‌شود.

افرادی که جای پارک می‌فروشند ربطی به شهرداری ندارند!

چندی پیش، معاون حمل‌ونقل و ترافیک منطقه ۱۲ تهران (محدوده بازار بزرگ تهران) نیز با بیان اینکه برنامه‌های جدیدی به‌زودی در ارتباط با تردد خودروها در اطراف بازار اجرایی می‌شود، گفت: افرادی که اقدام به فروش جای پارک در اطراف بازار می‌کنند هیچ گونه ارتباطی با شهرداری ندارد.

فروش جای پارک غیرقانونی و تخلف است این افراد کاملا سودجو هستند و مردم وجهی به آنها پرداخت نکنند. از طرفی مسئولان انتظامی تهران بزرگ نیز در این باره می‌گویند: هم‌اکنون برخی‌ افراد با عنوان پارکبان از موضوع کمبود جای پارک در برخی مناطق سوءاستفاده کرده و قیمت‌های گزافی برای پارک حاشیه‌ای از مردم دریافت می‌کنند که اعلام می‌کنیم چنین کاری خلاف است.

برخی واحدهای صنفی که در این مساله سهیم هستند و قیمت‌های زیادی از مردم دریافت می‌کنند، مجرم بوده و مرتکب جرمی مشهود می‌شوند که پلیس با اینگونه موارد به‌ صورت قاطع برخورد خواهد کرد و این برخوردها نیز تشدید می‌شود.

مسئولان پلیس تاکید می کنند شهروندان به محض مشاهده اینگونه افراد با مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ تماس بگیرند و موضوع را گزارش کنند. در این میان البته افرادی هم هستند که از راه فروش جای پارک خودرو کسب درآمد می‌کنند؛ پارکبان نیستند، اما کار آنها را انجام می‌دهند.

معمولا جلوی رستوران‌ها، مراکز خرید، بیمارستان‌ها یا خیابان‌های پرتردد می‌ایستند و هر کس نیاز به جای پارک خودرو داشته باشد فضایی را در اختیارش قرار می‌دهند.

در ادامه بسته به زمان توقف راننده، وجهی را تعیین کرده و از وی می‌گیرند. برخی نگهبان‌ها برای دادن جای پارک خودرو توسط رستوران‌ها یا مراکز اداری –تجاری شلوغ استخدام می‌شوند که البته این افراد شرایط بهتری دارند چون علاوه‌بر حقوق ماهانه، انعام هم می‌گیرند.

جای پارک حاشیه‌ای در تهران هم نیم ساعت چقدر آب می خورد؟

براساس مصوبه شورای اسلامی شهر تهران در تاریخ ۲۴بهمن ۱۴۰۲ شهرداری تهران مکلف شده است تا از ابتدای سال ۱۴۰۳ بهای خدمات حق توقف پارک حاشیه‌ای شهر تهران را مطابق مواد اعلامی توسط شورا محاسبه و اخذ کند.

نرخ حق توقف پارک حاشیه‌ای وسایل‌نقلیه در معابر مجاز شهر تهران براساس مدت زمان پارک، مطابق موارد اعلامی تعیین و بر مبنای اعمال ضریب مربوط به رده‌بندی معابر محاسبه می‌شود.

بر این اساس نرخ پایه حق توقف پارک حاشیه‌ای در شهر تهران برای سواری و وانت هر نیم‌ساعت ۳هزارتومان و برای کامیونت و مینی‌بوس هر نیم‌ساعت ۶ هزار و ۱۰۰تومان در نظر گرفته شده است. البته پس از گذشت دو ساعت این رقم به ترتیب به ۳هزارو ۹۰۰ تومان و ۷هزارو ۵۰۰ تومان افزایش پیدا می‌کند.

در ضمن ضریب رده‌بندی معابر مجاز شهر تهران (الف، ب، ج، د با ضرایب ۱.۸/ ۱.۴/۱.۲/۱ ) نیز در جدولی مشخص و نرخ‌های تعیین‌شده پس از اعمال این ضرایب از شهروندان اخذ می‌شوند.