تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصاد سلامت
لینک : econews.ir/5x3746745
شناسه : 3746745
تاریخ :
چرا وقتی خم می شوم سردرد میگیرم؟ اقتصاد ایران:  سردرد هنگام خم شدن می تواند دلایل زیادی مانند فشار سینوسی، سرفه یا کم آبی داشته باشد. خم شدن نیز ممکن است میگرن یا سردردهای موضعی را بدتر کند که با حالت ایستاده تشدید می شود و در هنگام دراز کشیدن بهبود می یابد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش سلامت نیوز به نقل از وری ول هلث، سردرد هنگام خم شدن می تواند دلایل زیادی مانند فشار سینوسی، سرفه یا کم آبی داشته باشد. خم شدن نیز ممکن است میگرن یا سردردهای موضعی را بدتر کند که با حالت ایستاده تشدید می شود و در هنگام دراز کشیدن بهبود می یابد.

اکثر سردردها هنگام خم شدن دلیلی برای هشدار نیستند، اما برخی از آنها نیاز به مراقبت پزشکی دارند. سردرد موضعی به طور خاص نشانه ای از علت جدی تری دارد، مانند نشت مایع مغزی نخاعی (CSF) که از مغز، مشکل قلبی یا تومور مغزی محافظت می کند.

علل شایع سردرد هنگام خم شدن

خون و مایع مغزی نخاعی (CSF) در سرتاسر مغز و نخاع شما در گردش است و مقدار مشخصی فشار داخل جمجمه ای (ICP) یا فشار درون سر را برای حمایت و محافظت از مغز و منبع خون آن فراهم می کند. ICP با موقعیت های مختلف به دلیل تأثیر گرانش بر توزیع مایع در بدن تغییر می کند.

هنگام ایستادن، ICP به طور طبیعی به دلیل گرانش که مایع را از سر دور می کند، کاهش می یابد. با این حال، هنگامی که سر به سمت عقب، معکوس یا خمیده می شود، ICP افزایش می یابد. این افزایش ICP می‌تواند علائم سردرد را بدتر را در شرایطی خاص بدتر کند.

برخی از علل رایج سردرد که هنگام خم شدن بدتر می شوند، عبارتند از:

سردرد سینوسی

سردرد سینوسی از افزایش فشار داخل سینوس ها (چهار جفت فضای توخالی) سر و صورت ایجاد می شود. معمولاً از التهاب ناشی از سرماخوردگی یا آلرژی شروع می شود. افزایش ICP می تواند سینوس های قبلا ملتهب شده را تشدید کند و سردرد ایجاد کند.

درمان‌ها ممکن است شامل مسکن‌های بدون نسخه برای سردرد و ضداحتقان‌ها یا آنتی هیستامین‌ها برای کمک به کاهش تورم و احتقان باشد. درمان‌های خانگی مانند دوش بخار نیز می‌تواند به کاهش بخشی از فشار سینوسی برای تسکین کمک کند.


سردرد ناشی از کم آبی

سردرد ناشی از کم آبی ناشی از کمبود مایعات در بدن است که به دلیل تعادل ناکافی مایعات باعث سر درد می شود. افزایش ICP باعث ایجاد نیروی فشار در سر، انقباض بیشتر عروق خونی و بدتر شدن سردرد ناشی از کم آبی بدن می شود. کم آبی بدن می تواند به دلیل استفراغ، اسهال یا ننوشیدن آب کافی باشد.

درمان شامل آبرسانی مجدد با مایعات فراوان است.

آبگوشت و نوشیدنی های ورزشی حاوی الکترولیت برای کنترل این نوع سردرد می تواند مفید باشد.


سردرد ناشی از سرفه

سردرد ناشی از سرفه یک سردرد ناگهانی است که پس از سرفه، عطسه، خنده، زور زدن یا خم شدن رخ می دهد و به دلیل افزایش فشاری است که در سر و بدن از نیروی این حرکات ایجاد می شود.

این نوع سردرد ممکن است خود به خود برطرف شود یا با داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی بدون نسخه یا تجویزی درمان شود. برای ارزیابی به پزشک خود مراجعه کنید زیرا ممکن است سرفه باعث ایجاد نوع دیگری از سردرد شود یا ممکن است یک بیماری زمینه‌ای جدی‌تر وجود داشته باشد.

سردرد میگرنی

میگرن یک بیماری عصبی است که می تواند باعث سردرد ضربان دار شدید، حساسیت به نور و صدا، حالت تهوع و استفراغ شود. افزایش ICP که از خم شدن ایجاد می شود، شدت سردرد را با میگرن ترکیب می‌کند.

درمان میگرن اغلب شامل ترکیبی از داروها و استراتژی‌های پیشگیری، مانند شناسایی و اجتناب از محرک‌ها (مانند غذاها یا فعالیت‌ها) است. داروهای غیراستروئیدی OTC، مانند ادویل (ایبوپروفن) یا آلو (ناپروکسن)، ممکن است برای میگرن های خفیف تا متوسط مفید باشند.

میگرن های شدید یا پایدار ممکن است با تریپتان ها مانند ایمترکس (سوماتریپتان) یا ماکسالت (ریزاتریپتان) یا ترکیبی از تریپتان/NSAID ها مانند ترکسیمت (سوماتریپتان/ناپروکسن) درمان شوند.

سردردهای موضعی

سردردهای ارتواستاتیک با حالت ایستاده رخ می‌دهند و معمولاً با دراز کشیدن تسکین می‌یابند؛ این نوع سردردها هنگام خم شدن می توانند بدتر شوند.

سردردهای موضعی نادر هستند و هر سال حدود پنج نفر از هر 100000 نفر را مبتلا می‌کند، اما می‌تواند دلایل زمینه‌ای جدی داشته باشد. سردردهای موضعی اغلب به دلیل نشت CSF در مغز یا ستون فقرات ایجاد می شوند.

همچنین ممکن است گاهی اوقات به صورت سردرد سرویکوژنیک (انتقال درد از گردن به سر) یا سندرم تاکی کاردی ارتواستاتیک وضعیتی (ضربان قلب سریع) یا تومور مغزی ایجاد شود.


نشت CSF

نشت CSF زمانی رخ می دهد که پارگی در خارجی ترین لایه اطراف مغز (دورا ماتر) یا شکستگی یکی از استخوان های جمجمه وجود داشته باشد. اگر پارگی در سخت شامه یا شکستگی جمجمه وجود داشته باشد، CSF می تواند از طریق بینی و گوش ها از مغز خارج شود.

علاوه بر تخلیه از بینی و گوش، نشت مایع مغزی نخاعی همچنین می تواند باعث سردرد، صدای زنگ در گوش (وزوز گوش)، مشکلات بینایی و مننژیت شود. این علائم با افزایش ICP که می‌تواند از موقعیت‌های خاصی مانند خم شدن رخ دهد، افزایش می‌یابد.

نشت مایع مغزی نخاعی نیز ممکن است پس از یک جراحی مغز اخیر یا سوراخ کمری رخ دهد و منجر به سردرد شود.

درمان نشت CSF ممکن است شامل موارد زیر باشد:

یک پچ خونی اپیدورال که در آن نمونه‌ای از خون شما به CSF در ستون فقرات تزریق می‌شود تا گردش کند و لخته‌ای تشکیل دهد تا نشت مایع مغزی نخاعی را مسدود کند و علائم را کاهش دهد.

سردردهای سرویکوژنیک

سردرد سرویکوژنیک معمولاً در یک طرف سر و گردن قرار دارد و سرویکوژنیک به معنای نشات گرفته از گردن است. این سردردها اغلب با کاهش دامنه حرکتی گردن یا ستون فقرات گردنی به دلیل سفتی عضلانی ظاهر می شوند.

خم شدن می تواند سردردهای سرویکوژنیک را با افزایش تحریک و فشار بر روی عضلات گردن بدتر کند. وضعیت نامناسب یا فشار آوردن به خود در حین ورزش ممکن است به سردردهای سرویکوژنیک منجر شود.

فیزیوتراپی، ورزش و تغییرات سبک زندگی، مانند بهبود وضعیت بدن و مدیریت استرس، می تواند به کاهش سردردهای گردنی کمک کند.

سندرم تاکی کاردی ارتواستاتیک وضعیتی (POTS)

سندرم تاکی کاردی ارتواستاتیک وضعیتی (POTS) بیماری است که باعث افزایش قابل توجه ضربان قلب (تاکی کاردی) در هنگام انتقال به وضعیت عمودی می شود، چه از دراز کشیدن به نشستن یا از حالت نشسته یا خم شدن به ایستادن. این تغییر در ضربان قلب همچنین می تواند باعث سردرد، تپش قلب، خستگی، حالت تهوع و غش شود.

درمان POTS معمولاً شامل داروهای قلبی برای بهبود عملکرد قلب و کاهش علائم POTS و همچنین تغییر سبک زندگی برای کاهش علائم است، مانند:

  • لباس های فشرده
  • افزایش مصرف مایعات
  • ورزش
  • اجتناب از کافئین، الکل
  • اجتناب از قرار گرفتن در معرض گرما

تومورهای مغزی

تومورهای مغزی توده‌ای از سلول‌های غیرطبیعی هستند که در مغز رشد می‌کنند و ممکن است خوش‌خیم (غیر سرطانی) یا بدخیم (سرطانی) باشند. زمانی که سردرد وضعیتی ناشی از تومور مغزی باشد، ممکن است به تدریج بروز کند، به مرور زمان پیشرفت کند و در صبح بدتر شود.

ممکن است علائم عصبی دیگری مانند تشنج، مشکل در صحبت کردن، تغییرات شنوایی یا بینایی یا تغییرات شخصیتی وجود داشته باشد.

درمان ممکن است شامل جراحی برای برداشتن تومور، پرتودرمانی و یا شیمی درمانی باشد.


تشخیص

برای کمک به تشخیص، پزشک از شما در مورد سابقه پزشکی شما می‌پرسد، از جمله:

  • علائم سردرد شما چیست؟
  • سردردهای شما چقدر طول می کشد؟
  • وقتی سردرد شروع شد چه احساسی داشتید؟
  • هر چند وقت یکبار سردرد دارید؟
  • شرایط خاصی باعث سردرد شما شود ؟
  • سایر شرایط پزشکی که ممکن است داشته باشید ؟

پزشک یک معاینه فیزیکی برای ارزیابی حرکت گردن و دامنه حرکت شما برای غربالگری یک بیماری عصبی احتمالی انجام می دهد. آنها همچنین ممکن است آزمایش های تشخیصی را برای کمک به تعیین علت اصلی سردرد توصیه کنند. این آزمایشات ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • آزمایش خون
  • تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) یا توموگرافی کامپیوتری (CT) اسکن مغز
  • تجزیه و تحلیل مایع مغزی نخاعی از طریق تپ / سوراخ کمری (قرار دادن یک سوزن توخالی در قسمت تحتانی ستون فقرات برای خارج کردن CSF برای آزمایش)
  • میلوگرافی،روشی که در آن یک رنگ کنتراست به CSF در ستون فقرات شما تزریق می شود و با استفاده از تصویربرداری سی تی اسکن مورد بررسی قرار می گیرد.

اگر مشکوک به POTS باشد، پزشک شما آزمایش شیب را انجام می‌دهد. در طول این آزمایش، شما را به یک میز مسطح متصل می‌کنید که موقعیت خود را به صورت افقی و عمودی تغییر می‌دهد. ضربان قلب و فشار خون شما با تغییر موقعیت جدول کنترل می شود.

چه زمانی باید به یک پزشک مراجعه کرد؟

علل شایع سردرد ناشی از خم شدن زمانی که مشکل زمینه ای، مانند عفونت سینوسی یا کم آبی، کاهش یابد، فروکش می کند و معمولاً به درمان بیشتری نیاز ندارند.

سردردهای شدیدتر و طولانی تر، مانند میگرن یا سردردهای موضعی، اغلب نیاز به درمان بیشتری دارند. اگر چندین بار در هفته یا ماه چندین بار سردردهای مداوم را تجربه کرده اید، به خصوص اگر سردردهای شما در طول زمان بدتر شده است، به پزشک مراجعه کنید.

اگر شدت سردرد در حالت‌های مختلف مانند ایستادن تا دراز کشیدن تغییر کند یا با عطسه، سرفه یا ورزش ایجاد شود، می‌تواند نگران‌کننده باشد. توجه به علائم هشدار دهنده احتمالی بسیار مهم است زیرا سردرد می تواند نشانه ای از اتفاقی در مغز شما باشد.


پیشگیری از سردرد

اغلب سردردهای رایجی که هنگام خم شدن بدتر می شوند را می توان با تغییر سبک زندگی کنترل و از آن پیشگیری کرد. این موارد شامل:

  • هیدراته ماندن
  • مدیریت استرس
  • خواب کافی شبانه
  • محدود کردن زمان استفاده از نمایشگرهای روشن مانند تلفن، تبلت، تلویزیون و رایانه
  • درمان سرماخوردگی و آلرژی
  • اجتناب از محرک های میگرن مانند صداهای بلند و نورهای روشن
  • مصرف داروهای مسکن مانند داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs، از جمله ادویل یا موترین ایبوپروفن یا آلو ناپروکسن سدیم) یا داروهای تجویز شده برای میگرن