تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : صفحات
لینک : econews.ir/5x3746722
شناسه : 3746722
تاریخ :
تحولات اوکراین| زلنسکی درصدد کسب مجوز حمله به روسیه از غرب اقتصاد ایران: عبور اوکراین از خط قرمز با حمله به کورسک و پاسخ قاطع پوتین به این اقدام، فقدان نیروی انسانی در ارتش اوکراین، گزارش آژانس از آسیب وارده به نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا و تقویت نیروهای ناتو در نزدیکی مرز بلاروس، از جمله مهمترین رویدادها پیرامون جنگ هستند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم،  ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، روز دوشنبه در نشست ستاد فرماندهی کل نیروهای مسلح این کشور، دستور داد تا اقدامات لازم برای دریافت مجوز حمله به خاک روسیه از سوی هم‌پیمانان غربی انجام شود. وی این خبر را در کانال تلگرام خود اعلام کرد.

زلنسکی گفت: «وزارت دفاع و دیپلمات‌های کشور باید فهرستی از اقدامات لازم از سوی ما را ارائه دهند تا از شرکای غربی خود مجوز استفاده از سلاح‌های دوربرد به منظور دفاع از خاکمان و حملات به خاک روسیه را دریافت کنیم.»

در این نشست، زلنسکی همچنین گزارش فرمانده کل ارتش اوکراین، الکساندر سیرسکی، درباره تحولات اخیر در میدان نبرد با روسیه را شنیده و این گزارش را مهم‌ترین بخش جلسه ارزیابی کرد.

در همان روز، ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه در نشستی عملیاتی درباره وضعیت مناطق مرزی با اوکراین، یادآور شد که اقدامات کی‌یف در منطقه کورسک ممکن است ناشی از تلاش برای بهبود موقعیت‌ در مذاکرات آینده باشد، ولی پس از حمله به کورسک، صحبت از مذاکرات امکان‌پذیر نیست.

روز گذشته معاون سخنگوی پنتاگون، سابرینا سینگ، اعلام کرد که ایالات متحده ممکن است ممنوعیت حملات اوکراین با موشک‌های ATACMS به عمق خاک روسیه را لغو کند. وی اشاره کرد که لغو این محدودیت‌ها می‌تواند، بسته به تحولات در خط مقدم جبهه، به هر منطقه‌ای از درگیری بستگی داشته باشد.

در اواسط جولای، جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، اعلام کرد که ایالات متحده به اوکراین اجازه داده تا از تسلیحات آمریکایی در خاک روسیه در نزدیکی مرز استفاده کند، اما این تصمیم کوتاه‌مدت است. در آن زمان رسانه‌ها گزارش دادند که مقامات اوکراینی فشار بیشتری بر ایالات متحده خواهند آورد تا لغو محدودیت‌های استفاده از تسلیحات آمریکایی برای حمله به خاک روسیه را به دست آورند.

به عقیده برخی کارشناسان، تهدیدهای آمریکا برای دادن مجوز برای حملات دوربردتر اوکراین به خاک روسیه، تلاش‌ بی‌فایده‌ای برای ترساندن مقامات مسکو است.

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به نهصد و دومین روز جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

***

سفیر سابق آمریکا در روسیه: اوکراین با حمله به منطقه کورسک خط قرمز را رد کرد

جان سالیوان، سفیر سابق آمریکا در مسکو ابراز عقیده کرد که اوکراین با حمله به منطقه کورسک از یک خط قرمز عبور کرده است، البته ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه،  قاطعانه عمل خواهد کرد تا نیروهای اوکراینی را از خاک روسیه بیرون کند.

سالیوان شب گذشته در مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی CNN در پاسخ به این سوال که آیا ارتش اوکراین با اقدامات خود از خط قرمز عبور کرده، گفت: «بله، احتمالاً همینطور است. روس‌ها ممکن است فکر کنند که ایالات متحده در این اقدام که آنها آن را تحریک جدی یا اقدام تروریستی می‌نامند، دخالت داشته است. مسلماً پای گذاشتن نظامیان اوکراینی به خاک روسیه، یک نوع خط قرمز است که کی‌یف از آن عبور کرده‌ و باید منتظر عواقب آن باشد.»

سفیر سابق آمریکا همچنین یادآور شد که انتظار دارد از ولادیمیر پوتین «واکنشی بسیار قاطعانه، تا آخرین حد ممکن» ببیند و نیروهای اوکراینی با شدیدترین وضعیت از سرزمین‌های روسیه بیرون رانده خواهند شد.

پیش از این، روز دوشنبه رئیس‌جمهور روسیه،در یک جلسه عملیاتی درباره وضعیت مناطق مرزی با اوکراین، تاکید کرد که وظیفه اصلی وزارت دفاع، بیرون راندن دشمن از خاک روسیه و تأمین حفاظت مطمئن مرزهای کشور است.
ولادیمیر پوتین همچنین اشاره کرد که در پی حملات نیروهای مسلح اوکراین به منطقه کورسک، سرعت عملیات تهاجمی نیروهای مسلح روسیه نه تنها کاهش نیافته بلکه 1.5 برابر افزایش یافته است.

ترامپ: اوکراین به دلیل کمبود نیروی انسانی قادر به ادامه درگیری نیست

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا و نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری، در مصاحبه‌ای با ایلان ماسک، تاجر معروف، اعلام کرد که نیروهای مسلح اوکراین ممکن است برای ادامه درگیری با کمبود نیروی انسانی مواجه باشند.

ترامپ گفت: «ارتش اوکراین نیروی انسانی کافی در اختیار ندارد. آن‌ها اکنون از مردان بسیار جوان و بسیار پیر برای ادامه جنگ استفاده می‌کنند که آمادگی رزمی بالایی ندارند.»

وی همچنین بر قدرت نظامی بالای ارتش روسیه تأکید کرد و یادآور شد که روسها در گذشته هم ارتش ناپلئون و هم ارتش هیتلر را شکست دادند. ترامپ اشاره کرد که نیروهای مسلح روسیه دارای "قدرت عظیم انسانی" هستند که اوکراین فاقد آن است.

ترامپ همچنین مدعی شد که می‌تواند با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، صحبت کرده و این درگیری را متوقف کند.

علاوه بر این، نامزد جمهوری‌خواه ریاست‌جمهوری آمریکا معتقد است که رهبران روسیه، چین و کره شمالی در کار خود بهترین هستند. ترامپ گفت که او به خوبی با ولادیمیر پوتین، شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین، و کیم جونگ اون، رئیس کره شمالی، آشنایی دارد و به نظر وی، این افراد در کار خود بهترین هستند و به هر طریق از کشورهای خود دفاع خواهند کرد.

سناتور آمریکایی: کی‌یف می‌تواند خلبانان بازنشسته آمریکایی را استخدام کند

لیندسی گراهام، سناتور آمریکایی اعلام کرد که کی‌یف ممکن است ارتش اوکراین را با بکارگیری از خلبانان بازنشسته نظامی غرب، از جمله از ایالات متحده، تقویت کند.
وی گفت: «اوکراین می‌تواند گروهی از خلبانان بازنشسته F-16 که می‌خواهند برای آزادی کمک کنند، را استخدام کند. اوکراینی‌ها در میان کشورهای ناتو به دنبال خلبانان بازنشسته‌ای خواهند بود که آماده کمک به آن‌ها هستند تا زمانی که اوکراین بتواند خلبانان خود را به خوبی آموزش دهد.»

گراهام افزود که این موضوع را در دیدار با جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، مطرح خواهد کرد.

پیش‌تر، در اوایل آگوست، ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین تأیید کرد که جنگنده‌های F-16 به این کشور وارد شده‌اند. کی‌یف نخستین 10 فروند از مجموعه 79 فروند جنگنده F-16 را دریافت کرده و تا پایان سال 2024، این کشور 20 هواپیمای ساخت آمریکا خواهد داشت.

کارشناسان آژانس آسیب وارده به نیروگاه زاپروژیا پس از حملات پهپادی را جدی نمی‌دانند

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) شب گذشته اعلام کرد که نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا پس از حمله نیروهای مسلح اوکراین دچار آسیب‌های جدی نشده، اما ارزیابی دقیق‌تر خسارت‌ها در حال حاضر ممکن نیست.

در بیانیه این آژانس آمده است: «این حملات بر امنیت هسته‌ای نیروگاه تأثیری نداشته است، زیرا برج‌های خنک‌کننده در حال حاضر عملیاتی نیستند. برج‌های خنک‌کننده به عنوان بخشی از سیستم خنک‌کننده رآکتورهایی که در حالت توقف سرد قرار دارند، مورد استفاده قرار ندارند.»

آژانس همچنین اعلام کرد که در محوطه نیروگاه زاپروژیا نوساناتی در سطح میزان تشعشعات مشاهده نشده است.

نیروهای اوکراینی به طور منظم تلاش می‌کنند تا به نیروگاه زاپروژیا حمله کنند. در تاریخ 11 آگوست، یوگنی بالیتسکی، فرماندار منطقه زاپروژیا، گزارش داد که پس از گلوله‌باران شهر انرگودار در مجاورت این نیروگاه، آتش‌سوزی در یکی از برج‌های سیستم‌های خنک‌کننده رخ داده است. این اولین بار است که زیرساخت‌های نیروگاه چنین خسارات جدی را متحمل شده‌اند.

اتحادیه اروپا خواستار دسترسی بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به نیروگاه زاپروژیا شد

سخنگوی اتحادیه اروپا اعلام کرد که کارشناسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باید برای نظارت به نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا دسترسی کامل داشته باشند.
وی گفت: «اصول بنیادی باید رعایت شود و بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باید دسترسی کامل به تمامی بخش‌های نیروگاه داشته باشند.»

این مقام اتحادیه اروپا همچنین یادآور شد که اتحادیه اروپا از وقوع آتش‌سوزی در نیروگاه زاپروژیا در آخر هفته‌ آگاه است.

این در حالی است که یوری چرنیچوک، مدیر نیروگاه زاپروژیا روز دوشنبه اعلام کرد که بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با پیامدهای حملات پهپادی نیروهای مسلح اوکراین به نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا آشنا شدند. 

وی یادآور شد که هیچ‌گونه آسیب جدی به سازه‌های برج خنک‌کننده ثبت نشده است. مدیر نیروگاه زاپروژیا همچنین احتمال داد که پهپاد مهاجم اوکراینی، مایع قابل اشتعال حمل می‌کرده که منجر به آتش سوزی شده است.

دیپلمات روس: احتمال ادامه حملات به نیروگاه زاپروژیا توسط اوکراین وجود دارد

رومان اوستینوف، جانشین نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین، اعلام کرد که مقامات اوکراینی بارها تصمیم به حمله به نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا گرفته‌اند و به نظر می‌رسد که این حملات بی‌مهابا به زودی متوقف نخواهد شد.

وی به خبرنگاران گفت: «سخنان مقامات اوکراینی نشان می‌دهد که چنین حملاتی در آینده نیز  ادامه خواهد داشت. تنها چیزی که می‌تواند آن‌ها را متوقف کند، واکنش جامعه بین‌المللی به این اقدام خطرناک است.»

اوستینوف همچنین اشاره کرد که در حال حاضر تحلیل وضعیت برای ارائه پاسخ دقیق به این سوال که چرا نیروهای مسلح اوکراین حملات جدیدی به نیروگاه زاپروژیا انجام می‌دهند، ممکن نیست. به گفته او، روسیه موضوع حملات جدید نیروهای اوکراینی به نیروگاه زاپروژیا را در وین به بحث خواهد گذاشت.

پیش‌تر، آلکسی لیخاچف، رئیس شرکت دولتی "راس‌اتم"، اعلام کرده بود که حمله به نیروگاه زاپروژیا یک ضربه عمدی به امنیت این تأسیسات است و می‌تواند آسیب جدی به امنیت هسته‌ای در کل منطقه وارد کند.

عدم مجوز لندن برای استفاده از موشک‌های دوربرد در حمله به منطقه کورسک

روزنامه "دیلی تلگراف" شب گذشته گزارش داد که دولت بریتانیا اجازه استفاده از موشک‌های دوربرد اروپایی طوفان سایه (Storm Shadow) توسط نیروهای مسلح اوکراین برای حمله به منطقه کورسک روسیه را نداده است.

منبع خبری این روزنامه در دولت انگلیس اعلام کرد که بریتانیا به اوکراین مجوز استفاده از این موشک‌ها را نداده است. 

سخنگوی رسمی نخست‌وزیر بریتانیا نیز تأکید کرد که موضع لندن در ارائه کمک به نیروهای مسلح اوکراین تغییری نکرده است، اما یادآور شد که «تجهیزاتی که بریتانیا ارائه می‌دهد، برای دفاع از این کشور در نظر گرفته شده است.»

درخواست مجارستان برای حل‌ مسالمت آمیز مناقشه پس از حمله به کورسک

بالاش اوربان، مدیر سیاسی نخست‌وزیر مجارستان، پس از حمله نیروهای مسلح اوکراین به منطقه کورسک روسیه، تاکید کرد که جهان باید بیدار شده و به دنبال حل‌وفصل صلح‌آمیز مناقشه اوکراین باشد.

وی در شبکه اجتماعی فیس‌بوک نوشت: «جهان باید همین حالا بیدار شود! دیگر نباید اقدامات نظامی خشونت‌آمیز از سوی اوکراین یا روسیه جشن گرفته شود، بلکه باید خواستار آتش‌بس و صلح هرچه سریع‌تر شد! این مناقشه هیچ راه‌حلی در میدان نبرد ندارد و فقط بر سر میز مذاکره قابل حل خواهد بود!»

بیش از 30 هزار خانه در منطقه بلگوراد روسیه طی 2 سال آسیب دیده‌اند

ویچسلاو گلادکوف، فرماندار منطقه بلگوراد روسیه روز دوشنبه به ولادیمیر پوتین گزارش داد که بیش از 30 هزار خانه و ساختمان مسکونی طی 2.5 سال گذشته در نتیجه حملات نظامیان اوکراینی به این منطقه  آسیب دیده‌اند.

گلادکوف در جلسه عملیاتی با حضور  رئیس‌جمهور روسیه گفت: «در سال 2024، تعداد تخریب‌ها و آسیب‌ها به شدت افزایش یافته است. به‌طور کلی، در طول 2.5 سال گذشته، بیش از 30 هزار خانه و آپارتمان دچار آسیب شده‌اند. ما تاکنون 25 هزار خانه را بازسازی کرده‌ایم، اما متأسفانه وضعیت در خطوط مرزی به ما اجازه نمی‌دهد که به‌طور فعال این کار را ادامه دهیم.»

فرماندار افزود: «به‌طور کلی، وضعیت در مناطق مرزی به شدت وخیم شده  و تعداد حملات، چه با استفاده از توپخانه، خمپاره‌ها و سامانه‌های پرتاب راکت چندگانه و چه با حملات پهپادها، به شدت افزایش یافته است.»

 گلادکوف یادآور شد که در این رابطه تعداد زیادی از ساکنان مناطق مجاور مرز تخلیه شده‌ و به مکان‌های امن‌تر نقل مکان کرده‌اند. به گفته وی، در حال حاضر بیش از 11 هزار نفر از این منطقه خارج شده‌اند. 

رایزنی شویگو با همتای بلاروسی خود درباره اقدامات کی‌یف در منطقه کورسک

سرگئی شویگو، دبیر شورای امنیت روسیه، در دیدار با الکساندر ولفوویچ، دبیر شورای امنیت بلاروس، در مسکو تاکید کرد که اقدامات اخیر کی‌یف بار دیگر چهره زشت مقامات کنونی اوکراین را به جهان نشان داد.

رئیس شورای امنیت روسیه اشاره کرد که نیروهای مسلح اوکراین به مناطق غیرنظامی در منطقه کورسک نفوذ کرده‌ بودند، جایی که آن‌ها شهروندان بی‌گناه را کشته و به خودروهای مردم شلیک کردند. وی تأکید کرد: «فکر می‌کنم همه افراد دارای عقل سلیم در تمامی کشورها این وضعیت را به یک شکل ارزیابی می‌کنند.»

در مقابل، دبیر شورای امنیت بلاروس نیز یادآور شد  که ارزیابی‌های مینسک از روند درگیری در اوکراین و همچنین وضعیت نظامی و ژئوپلیتیکی در جهان با ارزیابی‌های طرف روسی همخوانی دارد و بر هدف‌گذاری بلاروس برای شراکت استراتژیک تأکید کرد.

بلاروس: ناتو نیروهای نظامی خود را در نزدیکی مرزهای ما تقویت می‌کند

آنتون بیچکوفسکی، سخنگوی کمیته مرزبانی دولتی بلاروس، اعلام کرد که کشورهای عضو ناتو به تقویت نیروهای نظامی خود در مناطق مرزی با بلاروس ادامه می‌دهند.

وی گفت: «در مناطق مرزی لهستان و کشورهای بالتیک، در مرزهای مشترک با لتونی، لیتوانی و لهستان، ما همچنان شاهد تقویت نیروهای نظامی ناتو هستیم، از جمله در چارچوب مانور نظامی متعددی که در این مناطق و تحت نظارت ناتو برگزار می‌شود.»

به گفته او، واحدهای مرزبانی کشورهای همسایه بلاروس در اتحادیه اروپا اقدامات امنیتی در مرز را تشدید کرده‌اند و برای این منظور از نیروهای ارتش، واحدهای ویژه و پلیس استفاده کرده‌ و به ساخت موانع و حتی سازه‌های بتنی در مرز با بلاروس ادامه می‌دهند.

درخواست بلاروس از اتحادیه اروپا برای جلوگیری از اقدامات تحریک آمیز اوکراین 

وزارت امور خارجه بلاروس روز دوشنبه "استن نرلوو" نماینده اتحادیه اروپا در این کشور را احضار کرده و مواضع مینسک درباره نقض حریم هوایی این کشور توسط پهپادهای اوکراینی را به وی ابلاغ کرد. 

در بیانیه وزارت خارجه بلاروس آمده است: «در این دیدار به‌ویژه به وجود نشانه‌هایی از تولیدکنندگان کشورهای عضو اتحادیه اروپا بر روی برخی از اجزای پهپادهای سرنگون‌شده توسط نیروهای دفاع هوایی بلاروس اشاره شد.»

این وزارتخانه تأکید کرد که چنین اقداماتی می‌تواند به تشدید بحران اوکراین منجر شود که این موضوع خطر گسترش آن به کشورهای اروپایی را به همراه دارد.

بلاروس خواستار حل و فصل مسالمت‌آمیز  مناقشه از طریق مذاکره شد و از اتحادیه اروپا خواست تا بر رهبری کی‌یف تأثیر بگذارد تا از وقوع حوادث مشابه نقض حریم هوایی این کشور توسط پهپادهای اوکراینی جلوگیری شود.

بلاروس از سرنگونی 13 پهپاد اوکراینی در منطقه مرزی خبر داد

آندری بوگودل، معاون رئیس آکادمی علوم نظامی بلاروس روز دوشنبه اعلام کرد که نیروهای دفاع هوایی  این کشور در تاریخ 9 آگوست 13 فروند پهپاد اوکراینی را در مجاورت منطقه مرزی با این کشور سرنگون کردند.

وی  گفت: «رویدادی که اخیرا در حریم هوایی ما رخ دادند - 13 پهپادی که مستقیماًدر آسمان کشور ما سرنگون شدند - یک پیام اطلاعاتی بود که می‌خواست وضعیت امنیتی بلاروس را به شکل بسیار نامناسبی نشان دهد. هدف آن‌ها این بود که اوکراین را به عنوان یک کشوری که نمی توان آن را مجازات کرد، نشان دهند.»

روز گذشته گزارش شده که واحدهای تیپ‌های مکانیزه نیروهای مسلح بلاروس در خطوط مرزی با اوکراین برای اجرای وظایف خود به حالت آماده‌باش درآمده‌اند. یک روز قبل از آن الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهور بلاروس اعلام کرد که اهداف هوایی که از سوی اوکراین به سمت خاک روسیه و بلاروس فرستاده شده بودند، منهدم شده‌اند. وی تأکید کرد که مینسک هیچ‌گونه اقدامات تحریک‌آمیز از سوی کی‌یف را بدون پاسخ نخواهد گذاشت.

 سیاستمدار فرانسوی: به دلیل فساد مالی در اوکراین کمک‌ها به کی‌یف باید متوقف شود

فلوریان فیلیپو، رهبر حزب "میهن‌پرستان" فرانسه، پس از آنکه روز گذشته سرویس امنیت اوکراین یک رسوایی فساد جدید در وزارت انرژی این کشور را فاش کرد، خواستار توقف تأمین مالی مقامات کی‌یف توسط اتحادیه اروپا شد.

روز دوشنبه، سرویس امنیت اوکراین اعلام کرد که معاون وزیر انرژی اوکراین و سه نفر از همدستانش به اتهام دریافت رشوه‌ای به مبلغ 500 هزار دلار دستگیر شده‌اند. نام این مقام در گزارش فوق ذکر نشده است.

در واکنش به این خبر، فیلیپو در صفحه خود در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) نوشت: «این همان جایی است که پول‌های ما به آن می‌رود! ... یک فاسد دیگر فاش شد! فکرش را بکنید، هفته گذشته اتحادیه اروپا یک چک جدید به مبلغ 4.2 میلیارد یورو برای اوکراین صادر کرد، که شامل 800 میلیون یورو پرداختی از طرف فرانسه بود! ... بیایید این دیوانگی مطلق را متوقف کنیم!»

این سیاستمدار فرانسوی تأکید کرد که باید حمایت از دولت ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، متوقف شود، زیرا در اروپا «دیگر حتی یک سنت هم باقی نمانده است.»

پیش‌تر، در اواخر جولای، سفرای اتحادیه اروپا توافق کردند که مبلغ 4.2 میلیارد یورو به عنوان کمک مالی جدید به اوکراین اختصاص یابد. این کمک در چارچوب برنامه تأمین مالی Ukraine Facility برای حمایت از بازسازی، نوسازی و بهبود وضعیت اوکراین اختصاص داده شده است.

انتهای پیام/