تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3746676
شناسه : 3746676
تاریخ :
۱۲ ظرف سفالی دوره ایلخانی در زنجان مرمت می‌شود اقتصاد ایران: زنجان-مدیر پایگاه میراث جهانی گنبد سلطانیه از مرمت ۱۲ ظرف سفالی موزه‌ای گنبد سلطانیه متعلق به دوره ایلخانی در زنجان خبر داد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرگزاری مهر، ابوالفضل عالی از مرمت ۱۲ ظرف سفالی موزه‌ای گنبد سلطانیه متعلق به دوره ایلخانی در زنجان خبر داد و گفت: این ظروف سفالی در موزه‌ای گنبد سلطانیه متعلق به دوره ایلخانی بوده که از کاوش‌های باستان شناسی سال‌های گذشته در محوطه شهر سلطانیه به دست آمده و هم اکنون در حال مرمت است.

مدیر پایگاه میراث جهانی گنبد سلطانیه افزود: ظرف سفالی مذکور در بخش مرمت مخزن موزه باستان شناسی مردان نمکی مرمت می‌شود که پس از رسوب‌زدایی و مرمت بخش‌های از بین رفته در موزه باستان شناسی گنبد سلطانیه به معرض نمایش گذاشته خواهد شد.

وی افزود: طرح حفاظتی و مرمتی در حال انجام روی آثار مذکور شامل مراحل مستندنگاری، انجام مطالعات آسیب‌شناسی، ریخت‌شناسی میکروسکوپی، مطالعات فن‌شناسی همراه با عملیات حفاظت و مرمت، پاکسازی تر و خشک، برداشتن الحاقات و برچسب‌های آسیب‌رسان، باز کردن مرمت‌های غیر اصولی گذشته به روش ضماد گذاری و مکانیکی، استحکام‌بخشی تزریقی، وصالی، بازسازی بخش کمبود، موزون‌سازی رنگی و هارمونی روکش لعاب در بخش بازسازی است.

عالی بیان کرد: حفاظت و نگهداری تخصصی از این پایگاه، موزه و اشیا متعلق به آن توسط متخصصان حوزه باستان‌شناسی اداره کل میراث فرهنگی در حال انجام است.