تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : ورزش
لینک : econews.ir/5x3746627
شناسه : 3746627
تاریخ :
تیراندازی و انتظاراتی که برآورده نشد/ افت کمی و کیفی اقتصاد ایران: صدای زنگ خطری که برای تیراندازی بعد از المپیک توکیو به صدا درآمد و به تدریح بلندتر شد را هیچ کسی نشنید و نتیجه آن ناکامی در المپیک پاریس و افت کمی و کیفی شد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرنگار مهر، رقابت‌های تیراندازی سی و سومین دوره بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس برخلاف دوره گذشته بدون کسب مدال برای ایران به پایان رسید و در کل در این دوره نتیجه ضعیف‌تری نسبت به دوره قبل برای تیراندازی ایران به ثبت رسید. تیراندازی کشورمان در بازی‌های المپیک پاریس در رشته تفنگ نفراتی چون فاطمه امینی و شرمینه چهل امیرانی را داشت، در تپانچه ۱۰ متر بادی و ۲۵ متر بادی هم هانیه رستمیان تنها نماینده ایران بود و در ماده تراپ نیز محمد بیرانوند را داشتیم.

بررسی عملکرد تیراندازی در تفنگ بادی ۱۰ متر بانوان

شرمینه چهل‌امیرانی و فاطمه امینی دو نماینده تیراندازی کشورمان در مرحله مقدماتی تفنگ ۱۰ متر، از رسیدن به فینال بازماندند. چهل امیرانی در بین ۴۱ تیرانداز با امتیاز ۶۳۰ یازدهم شد و امینی نیز با امتیاز ۶۲۶.۲ در جایگاه بیست و ششم قرار گرفت. در واقع چهل امیرانی و امینی نسبت به آرمینا صادقیان و فاطمه کرم‌زاده که نمانیدگان تفنگ در المپیک توکیو بودند، عملکرد بهتری در پاریس داشتند اما در مجموع نتایجی که در ماده تفنگ به دست آمد نشان داد فدراسیون در چند سال اخیر برای پیشرفت ورزشکاران این ماده کار خاصی انجام نداده است. در المپیک ۲۰۱۶ ریو ایران در این ماده دو فینالیست داشت که در نهایت الهه احمدی با امتیازهای ۴۱۷.۸ در دور مقدماتی و ۱۲۲.۵ در فینال و نجمه خدمتی با ۴۱۵.۷ امتیاز ششم و هشتم شدند اما دختران تفنگ ما این دوره نتیجه بهتری جز یازدهمی و بیست و ششمی را کسب نکردند.

تیراندازی و انتظاراتی که برآورده نشد/ افت کمی و کیفی

بررسی عملکرد تیراندازی در تپانچه بادی ۱۰ متر و ۲۵ متر بانوان

هانیه رستمیان در مرحله مقدماتی رقابت‌های تیراندازی بانوان المپیک در ماده تپانچه ۱۰ متر بادی با ۵۷۱ امتیاز در جایگاه بیست و دوم ایستاد این درحالی است که همین ورزشکار در المپیک ۲۰۲۰ توکیو در جایگاه دهم قرار گرفته بود و فاصله چندانی برای رسیدن به مرحله فینال نداشت. بنابراین در تپانچه ۱۰ متر در المپیک پاریس نه تنها رشدی را شاهد نبودیم بلکه پسرفت محسوسی هم به چشم آمد.

در بخش تپانچه ۲۵ متر نیز هانیه رستمیان در پایان دور مقدماتی و در مجموع دو بخش دقت و سرعت، با ثبت امتیاز ۵۸۸ در رده سوم ایستاد و راهی فینال شد او در این بخش برای رسیدن به مدال با رقبایی از مجارستان، هند، ویتنام، چین، کره جنوبی، فرانسه و آمریکا به رقابت پرداخت و در پایان نیز با ایستادن در رده ششم به کار خود پایان داد. رستمیان در المپیک توکیو در این بخش در همان مرحله مقدماتی با ۵۵۷ امتیاز بیست و هشتم شده بود که صعود او به فینال را می‌توان یک گام مثبت رو به جلو برای این تیرانداز در نظر گرفت.

تیراندازی و انتظاراتی که برآورده نشد/ افت کمی و کیفی

بررسی عملکرد تیراندازی در تراپ مردان

در چهارمین روز از رقابت‌های تیراندازی المپیک پاریس ۲۰۲۴، محمد بیرانوند به عنوان جوان‌ترین تیرانداز المپیک و تنها نماینده ایران در این ماده در دور مقدماتی تراپ در خط آتش ایستاد. او در پایان با قرار گرفتن در جایگاه بیست‌وچهارم از صعود به فینال بازماند. او در راند اول و دوم امتیاز ۲۳، راند سوم۲۴، در راند چهارم ۲۲ و در راند پایانی ۲۵ امتیاز را ثبت کرده بود. وی در مجموع پنج راند با ۱۱۷ امتیاز به کار در تراپ پایان داد.

تیراندازی ایران در ماده تراپ برای نخستین بار موفق به کسب سهمیه شده بود و از این بابت می‌توان آن را یک موفقیت و گام رو به جلو برای این رشته برشمرد اگرچه حضور در المپیک با نتیجه قابل توجهی همراه نبود.

حواشی که موفقیت را از تیراندازان گرفت

در مجموع کاروان تیراندازی ایران این دوره بازی های المپیک در مقایسه با دوره قبل با کاهش دو سهمیه کمتر داشت که یک نکته منفی برای این رشته مدال آور به شمار می‌رود. علاوه بر این موضوعی هم که در این بین عملکرد تیراندازی را ضعیف نشان می‌دهد عدم رشد این رشته در چند سال اخیر و به ویژه بعد از المپیک توکیو است. تیراندازی ایران در المپیک توکیو با داشتن ۶ تیرانداز و کسب نخستین مدال این رشته توسط جواد فروغی نشان داد که با وجود کمبود تجهیزات و عدم اعزام به برخی اردوهای برون مرزی هم می‌ توان مدال گرفت ولی گویا فدراسیون فعلی در دو سال و نیم اخیر به جای آماده سازی و شناخت ضعف ورزشکارانش بیشتر اسیر حواشی بوده است. بدهی ها، اختلاف میان ورزشکاران و مربیان و ...از جمله این حواشی بود.

تیراندازی و انتظاراتی که برآورده نشد/ افت کمی و کیفی

مربیان تیم ملی همچنان به دنبال توجیه

احمد نجفی سرمربی سابق تیم ملی تیراندازی در گفت وگو با خبرنگار مهر، در خصوص ارزیابی خود از عملکرد ملی پوشان ایران در سی و سومین دوره بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس اظهار داشت: همه این بچه‌ها قبل از آغاز المپیک در چهار مسابقه شرکت کردند ولی دیدیم که واقعا خوب نبودند. متاسفانه مربیان ما مانند همیشه دوباره دنبال توجیه هستند. با توجه به اردوهایی که داشتند انتظار می‌رفت نتیجه بهتری به دست بیاورند.

وی افزود: بارها در این یک سال صحبت شد که هانیه می‌تواند به فینال المپیک برسد؛ کادر فنی باید برای موفقیت او در این مرحله تلاش کرده و برنامه ریزی می کردند اما متاسفانه ما به جای کار کردن روی ضعف این ورزشکار در این مرحله فقط هدف را گذاشته بودیم که او را در المپیک هم به فینال برسانیم و بگوییم نتیجه گرفتیم.

چرا ورزشکاران دچار خودباوری فیک می‌شوند؟

نجفی با اشاره به اینکه صحبت‌های غیر کارشناسی کادر فنی باعث ایجاد توهم در ورزشکاران شده است، گفت: وقتی مربی‌ها مدام می‌گویند بهترین نتیجه را گرفتیم مشخص است که ورزشکار هم دچار یک خودباوری الکی می‌شود. هانیه رستمیان از سن نوجوانی با من کار کرده در این مدت واقعا پیشرفت آنچنانی نداشته است. در المپیک هم دیدیم که در مرحله مقدمانی چندان خوب نبود.

سرمربی سابق تیم ملی با اشاره به اتفاقات المپیک توکیو ادامه داد: بخاطر دارم وقتی زمان اعزام تیم به المپیک توکیو رسید دادگر که رئیس فدراسیون بود از من درخواست کرد که چون فقط یک مربی می‌توانیم کنار تیم داشته باشیم اجازه بدهید نصر اصفهانی با تیم به ژاپن برود. برای من، بود و نبودم در المپیک فرقی نداشت و موفقیت ورزشکارم مهم بود بنابراین موافقت کردم.

تیراندازی و انتظاراتی که برآورده نشد/ افت کمی و کیفی

سند تیم ملی به نام کسی نیست

این کارشناس تیراندازی خاطر نشان کرد: فروغی خوشبختانه در توکیو تاریخ ساز شد و اولین مدال این رشته را در المپیک برای ایران کسب کرد اما وقتی تیم از بازیها برگشت نصر اصفهانی همه چیز را به اسم خود تمام کرد. بخاطر دارم بعد از المپیک ما برای مسابقات به لهستان رفتیم فروغی آنجا هم بهتر از توکیو ظاهر شد او در المپیک رکورد ۵۸۰ را زده بود در لهستان ۵۸۴ را زد ولی فردای آن دیدیم که برخی رسانه‌ها زدند که نجفی سنتی کار است و فروغی در حال افت است.

سرمربی سابق تیم ملی تیراندازی ادامه داد: وقتی فروغی مطلب را دید با خبرنگار تماس گرفت و پرس و جو کرد که چه کسی این حرف‌ها را زده است مربی من قبل از المپیک هم احمد نجفی بود که متاسفانه به ما گفتند این صحبت‌ها را دوستان شما مطرح کردند. وقتی هم که آقای قربانی آمد به من گفتند تصمیم داریم کادر فنی تیم را تغییر دهیم. به هر حال همه این‌ها گذشت و رفت و من هم یک سال و نیم است که با تیم بنگلادش کار می‌کنم اما در این مدت که دوستان به روز بودند قهرمان المپیک و دارنده مدال طلا را از رنک یک جهان به جایی رساندند که حتی نتواست سهمیه المپیک کسب کند. فروغی آن زمان به تغییر کادر فنی اعتراض کرد ولی کسی گوش نداد. سند تیم ملی به نام من نیست من چهار دوره حضور داشتم اما حیف است که ملی پوشان کشورمان بعد از موفقیت در یک دوره تا این اندازه افت کنند.