تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : صفحات
لینک : econews.ir/5x3746338
شناسه : 3746338
تاریخ :
عملیات ایذایی در دیرالزور در امتداد جبهه کورسک اقتصاد ایران: افزایش تنش‌های نظامی در شمال و شرق سوریه طی دو هفته گذشته می‌تواند نشانه‌ای از برنامه آمریکا برای حمایت مجدد از تروریست‌ها با هدف از سرگیری جنگ در سوریه باشد تا از این رهگذر علاوه بر اهداف منطقه‌ای در عرصه بین المللی نیز فشارها بر روسیه افزایش یابد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، درگیری میان نیروهای شبه نظامی مختلف در شمال و شرق سوریه در شرایطی در طول دو هفته اخیر افزایش یافته که نشانه‌هایی از سرایت این درگیری‌ها به دیگر  مناطق نیز در حال بروز است. براساس گزارش‌ها درحالی که طی روزهای اخیر درگیری‌ها عمدتا در دو منطقه شرق دیرالزور نزدیک البوکمال و اطراف قامشلی بود، اکنون برخی منابع رسانه‌ای از ناامنی در حماه و درعا خبر می‌دهند.

وزارت دفاع سوریه با صدور بیانیه‌ای امروز اعلام کرد که مواضع شبه‌نظامیان در حومه حلب، ادلب و حماه در بادیه الشرقی را هدف قرار داده است. همچنین رسانه‌های محلی از تحرک مخالفان مسلح سوری در ریف غربی حلب نزدیک روستای تدیل و کفرعمه گزارش داده‌اند و با تجمع در این مناطق قصد تدارک حمله از غرب حلب را داشتند که توسط ارتش سوریه هدف قرار گرفتند.

کشور سوریه , شهر دیرالزور , کشور روسیه , آخرین تحولات سوریه , کشور آمریکا , سازمان پیمان آتلانتیک شمالی | ناتو ,

نکته قابل توجه این است که در درعا نیز مواردی از ترور و ربایش مردم غیرنظامی گزارش شده و دور از انتظار نیست که در نتیجه تحولات امنیتی در این منطقه نیز شاهد وقوع عملیات‌های نظامی توسط مخالفان مسلح باشیم.

این در شرایطی است که از دو هفته قبل در دیرالزور شبه‌نظامیان جدایی طلب کرد (موسوم به قسد) حملاتی را علیه عشایر عرب مورد حمایت دولت سوریه در این منطقه آغاز کردند. همزمان جدایی‌طلبان کرد، مواضع ارتش سوریه در شهرهای قامشلی و حسکه را نیز به محاصره درآورده‌اند که برخی از پایگاه های ارتش سوریه را نیز هدف حملات راکتی و موشکی قرار داده‌اند. مقامات روس تلاش کردند از طریق سیاسی جدایی طلبان قسد را متقاعد نمایند که به دلایل بشردوستانه از محاصره قامشلی دست بردارند، ولی این تلاش‌ها ناکام باقی مانده است.

ادلب هم در این روزها یکی دیگر از مناطق سوریه است که با ناامنی تروریست ‌های تکفیری تحت فرماندهی محمد الجولانی، سرکرده گروهک تحریرالشام  -که در ماه‌های اخیر گرفتار اختلافات داخلی بودند- دست و پنجه نرم می‌کند. گزارش‌ها حاکی از آن است که این تروریست‌ها به مقامات ترکیه پیام داده‌اند که آماده عملیات در محور حلب هستند، ولی فعلا پاسخی دریافت نکرده‌اند.

این درحالی است که ترکیه و سوریه مذاکراتی اولیه در خصوص احیای روابط آغاز کرده‌اند ولی این مذاکرات به دلیل تاکید دمشق بر لزوم خروج نیروهای ترک از خاکش هنوز به نتیجه نرسیده است.

با این همه، بررسی سیر تحولات جاری در سوریه نشان می‌دهد که تحرکات مجموعه‌های مسلح تروریستی و هسته‌هایی که با پیشروی‌های ارتش در سال‌های اخیر موقتا غیرفعال شده بودند، باردیگر به تحرک درآمده‌اند.

در سطح داخلی، وضعیت اقتصادی و فرسایش ارتش در سال‌های اخیر می‌تواند دلیلی برای ارزیابی این تحولات باشد. در سطح منطقه‌ای نیز می‌توان به تلاش‌ها درخصوص احیای روابط دمشق-آنکارا و وضعیت جاری میان ایران و اسرائیل اشاره داشت. با این همه به نظر می‌رسد بهترین زاویه برای تحلیل وضعیت کنونی درک تحولات در سطح بین‌المللی است، چرا که تحولات جاری سوریه را می‌توان در امتداد نبرد جاری ناتو با روسیه دانست. برخی ناظران معتقدند  آمریکا همزمان با حمله اوکراینی‌ها به کورسک در سمت عمق خاک روسیه، بطور همزمان به دنبال فعال‌کردن جبهه سوریه به عنوان جبهه ایذایی علیه مسکو است تا بتواند بخشی از توان نظامی روس‌ها را در این جبهه مستهلک کند.

انتهای پیام/