تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصادی
لینک : econews.ir/5x3746316
شناسه : 3746316
تاریخ :
واردات ۸ میلیارد دلار کالای اساسی از برزیل اقتصاد ایران: رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و برزیل در تشریح آخرین وضعیت تجارت دو کشور، ارزش صادرات کالاهای اساسی از برزیل به ایران را ۸ میلیارد دلار اعلام کرد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرگزاری مهر، فخرالدین عامریان، رئیس مشترک اتاق ایران و برزیل در برنامه میز اقتصاد گفت: در بین کشورهای آمریکای لاتین بیشترین کالای اساسی ما از برزیل به ارزش ۸ میلیارد دلار وارد می‌شود.

وی افزود: برزیل یکی از تولیدکنندگان بزرگ غلات در جهان است و کشور ما بیش از ۴۰ درصد از نیازش در این حوزه را از برزیل وارد می‌کند در حال حاضر برزیل برخی اقلام مصرفی مورد نیاز ایران از جمله ذرت، سویا، روغن آفتابگردان و سویا، کنجاله سویا و گوشت و شکر را تأمین می‌کند.

عامریان با اشاره به اینکه کشورمان در سال‌های گذشته بیش از ۱۵۰ هزار تن گوشت منجمد گوساله از برزیل وارد می‌کرد، گفت: بیش از ۲۰ سال است که از برزیل گوشت قرمز وارد می‌کنیم و در حال حاضر چون دام‌های موجود جوابگوی نیاز کشور است واردات آن کمتر شده و در حال حاضر این عدد به ۲۰ هزار تن یا کمتر رسیده است.

وی افزود: به طور کلی به علت تحریم، برخی از واردات ایران از طریق کشورهای واسط انجام شده و به نام آن‌ها ثبت می‌شود. مثلاً آمار واردات ذرت که از کشورهای اروپایی یا دبی داریم همه از برزیل صادر شده ولی اسنادش به نام آن کشورها ثبت می‌شود.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و برزیل گفت: صادرات ما به این کشور تا سال پیش ۱۵۰ میلیون دلار بود ولی امسال این رقم رو به افزایش است.

وی گفت: اگر بخواهیم شاهد اثرگذاری بلندمدت و بنیادی در حوزه تولید باشیم باید پس از اصلاح و تقویت قوانین و مقررات، فرآیندها و سامانه‌های تجارت خارجی، به دنبال شناسایی بخش‌هایی از اقتصاد کشور که دارای مزیت است، برویم و تولیدات با فناوری بالا را در آن بخش‌ها را ساماندهی کنیم. هم‌افزایی و همکاری مؤثر میان بخش‌های دولتی و خصوصی، یکی از الزامات انجام این مهم است.

رئیس اتاق ایران و برزیل اظهار کرد: علاوه بر اینها اقلامی که از برزیل به ایران وارد می‌شود مواد غذایی هستند که شامل تحریم نمی‌شود، اما ایرانی‌ها بیشتر محصولات پتروشیمی می‌فرستند که مشمول تحریم هستند.