تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : راهنمای خرید
لینک : econews.ir/5x3746278
شناسه : 3746278
تاریخ :
ال‌جی احتمالاً غرامت پروژه‌ای لغوشده را از اپل می‌گیرد اقتصاد ایران: اپل توسعه‌ی یکی از محصولاتی را لغو کرد که قرار بود از قطعات ساخت ال‌جی در آن استفاده کند. شرکت کره‌ای حالا به‌دنبال جبران خسارت است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

طبق گزارش‌هایی که اوایل سال جاری منتشر شد، اپل برنامه‌های خود را برای تولید ساعت هوشمندی با نمایشگر microLED به‌دلیل دشواری‌های ساخت این نوع نمایشگر در حجم انبوه لغو کرده است. قرار بود ال‌جی یکی از قطعات مهم این نمایشگر را تولید کند و حالا گفته می‌شود به‌دنبال دریافت غرامت ناشی از لغو پروژه است.

اپل هنوز در حال تکمیل روند مهاجرت به سومین نسل از فناوری نمایشگر، یعنی OLED است. این شرکت ابتدا از نمایشگرهای‌ LCD با نورپردازی معمولی استفاده می‌کرد و سپس به LCD با نورزمینه‌ی miniLED روی آورد. درحال‌حاضر، اپل واچ و گوشی آیفون و جدیدترین مدل‌های آیپد از نمایشگر OLED بهره می‌برند و انتظار داریم مک‌بوک‌ها نیز به‌زودی به‌جمع این محصولات بپیوندند.

اپل به‌دنبال فناوری نمایشگر پیشرفته‌تری به نام microLED است. این فناوری امکان ساخت نمایشگرهایی با روشنایی بیشتر، دقت رنگ بهتر، طول عمر طولانی‌تر و مصرف انرژی کمتر را فراهم می‌کند. علاوه‌بر‌این، یکی از مشکلات رایج فناوری OLED، یعنی سوختگی پیکسل‌ها، در آن وجود ندارد.

اپل برای مهاجرت به فناوری OLED ابتدا از این تکنولوژی در محصولات کوچک‌تر خود استفاده کرد. بر این اساس، ساعت هوشمند microLED اپل می‌توانست پیش‌گام مسیر مهاجرت به فناوری جدید باشد.

به‌نظر می‌رسد برنامه‌ی اپل برای ساخت ساعت هوشمند با پنل microLED برای بلندمدت همچنان پابرجا باشد؛ اما ظاهراً این شرکت قصد دارد روند مذکور را با سرعت کمتری ادامه دهد. براساس گزارش‌ها، برنامه‌های فعلی غول فناوری کوپرتینویی برای تولید ساعت هوشمند microLED در اوایل سال جاری لغو شده است.

نمایشگرهای microLED مزیت‌های بسیار زیادی دارند؛ اما تولید انبوه آن‌ها بسیار دشوار است. ساخت این صفحه‌نمایش‌ها به فناوری پیشرفته و فرایندی پیچیده‌ای به نام LED Transfers نیاز دارد. اگرچه اپل مالک طراحی و فرایند ساخت نمایشگرهای microLED بود، برای مدیریت تولید انبوه و استفاده از فرایند LED Transfers با برخی شرکای خود همکاری کرد.

قرار بود ال‌جی به‌عنوان شریک تجاری اپل، صفحه‌ی پشتی نمایشگرهای ساعت هوشمند این شرکت را تولید کند. این بخش شامل آرایه‌ای از ترانزیستورها می‌شود که پیکسل‌های نمایشگر را به‌صورت جداگانه روشن و خاموش می‌کند.

ظاهراً اپل تا مرحله‌ی ثبت سفارش با ال‌جی پیش نرفته است؛ اما درباره‌ی برنامه‌های خود به‌اندازه‌ی کافی به این شرکت کره‌ای اطمینان داده است که باعث شود آن‌ها بیش‌ از یک‌میلیون دلار برای راه‌اندازی خط‌تولید سرمایه‌گذاری کنند. وب‌سایت The Elec می‌گوید که این شرکت اکنون به‌دنبال جبران خسارت از اپل است.

مقالات مرتبط:
  • سامسونگ و ال‌جی به بازار داغ و ۱۰ میلیارد دلاری مانیتورهای گیمینگ چشم دوخته‌اند
  • ال‌جی می‌خواهد با کمک هوش مصنوعی، بهره‌وری کارخانه‌هایش را وارد سطح جدیدی کند

ال‌جی در نیمه‌ی دوم سال ۲۰۲۲ بخشی از تجهیزات خود را به پاجو منتقل کرد؛‌ درست در زمانی‌که طرح توسعه‌ی ساعت هوشمند microLED اپل در حال شکل‌گیری بود. ال‌جی دیسپلی گروه ویژه‌ای در پاجو ایجاد کرد و فضایی برای فرایند ساخت صفحه‌ی پشتی microLED اختصاص داد و حتی استخدام نیروی‌ کار مدنظرش را آغاز کرد. علاوه‌براین، چندین شرکت همکار ال‌جی در همان زمان برای تحویل تجهیزات آماده شدند.

طبق گزارش‌ها، نتیجه‌ی احتمالی این است که اپل مبلغ بیشتری برای خرید نمایشگرهای OLED آیفون و آیپد به ال‌جی خواهد پرداخت تا ضرر آن را جبران کند. درواقع، حفظ رضایت نسبی تأمین‌کنندگان برای سازنده‌ی آیفون اهمیت دارد.