تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : سیاسی
لینک : econews.ir/5x3746197
شناسه : 3746197
تاریخ :
کاظمی: میثاق ملی ما «سند تحول بنیادین آموزش و پرورش» است اقتصاد ایران: وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، دستورکار اصلی خود را اجرای برنامه هفتم توسعه و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش عنوان کرد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرنگار مهر، ابراهیم رضایی در تشریح جلسه عصر امروز کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، گفت: در ادامه جلسات امروز کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی برای بررسی برنامه و صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم، علیرضا کاظمی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در جلسه این کمیسیون حضور یافت.

وی بیان کرد: وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش اعلام کرد که آموزش و پرورش بهترین مؤلفه در حفظ امنیت کشور است و همه بحران‌های فرهنگی و امنیتی، ناشی از بی‌توجهی به حوزه تربیتی و فرهنگی کشور است.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش توضیحاتی درباره سوابق دانشگاهی و حوزوی خود داد؛ با تاکید بر اینکه معلم هستم. وی بزرگترین پروژه پیش روی آموزش و پرورش را بازگشایی مدارس دانست و اعلام کرد که یک برنامه سه ماهه و کوتاه مدت برای مدیریت آموزش و پرورش با اولویت بازگشایی مدارس دارد و یک آماری ارائه داد مبنی بر اینکه ۱۷۶ هزار نفر کسری نیروی انسانی در آموزش و پرورش است و اعلام کرد که برای حل مشکل نیروی انسانی، سند جامع نیروی انسانی آموزش و پرورش را تهیه کرده است.

نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش تاکید بر حل مشکلات آموزش و پرورش کرد و گفت که حل مشکلات این وزارتخانه نیازمند فضای آرام و همدلی دارد و همین طور اعلام کرد که میثاق ملی ما سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است و تاکید بر این کرد که کار بسیار بزرگ مجلس و دولت، توجه به آموزش و پرورش در برنامه هفتم توسعه است.

رضایی افزود: کاظمی گفت آموزش و پرورش در برنامه هفتم توسعه جایگاه ویژه‌ای دارد و بخش آموزش و پرورش برنامه هفتم توسعه باید اجرایی شود و دستور کار اصلی وی در آموزش و پرورش، اجرای برنامه هفتم توسعه و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و نقشه اجرایی این سند خواهد بود.

رضایی اظهار کرد: وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش اعلام کرد که در کمیت و کیفیت آموزش و پرورش مشکل داریم و از جمله مشکلات و چالش‌ها را منابع مالی آموزش و پرورش برشمرد و گفت رویکرد ما آن است که مشارکت‌های مردمی توسعه یابد و برای تأمین منابع در آموزش و پرورش از ظرفیت‌های مردمی استفاده خواهیم کرد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت که از مقوله تربیت غفلت شده است و گفت که جایگاه مدارس دولتی ارتقا پیدا خواهد کرد و تلاش خواهند کرد که در راستای ایجاد عدالت آموزشی، جایگاه مدارس دولتی ارتقا پیدا کند.

وی گفت: در ادامه برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی سوالاتی از وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش مطرح کردند که وی در پاسخ به این سوالات گفت که دانشگاه فرهنگیان را با تمام توان تقویت خواهد کرد و به آن اعتقاد دارد. وی بر نفی سیاست زدگی در آموزش و پرورش تاکید کرد و گفت بسیجی، انقلابی و مستقل است و تاکید کرد که سیاست من در آموزش و پرورش، مدیریت مستقل و مقتدر و معتدل و باید آموزش و پرورش از سیاست زدگی خارج شود.

رضایی گفت: کاظمی اعلام کرد که برنامه درسی داخل مدارس باید اصلاح شود و معماری نظام تعلیم و تربیت ما اشکال دارد و باید اصلاح شود و باید برنامه‌ها، دانش‌آموزمحور باشد

وی بیان کرد: در ادامه اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نکاتی را مورد اشاره قرار دادند و بر اهمیت حوزه آموزش و پرورش تاکید کردند. توجه به نیروی انسانی در آموزش و پرورش، به کارگیری مدیران کارآمد و انقلابی، برخورد با افراطیون، تاکید بر اهمیت دانشگاه فرهنگیان، جبران کسری و کمبود معلم، سیاسی نکردن آموزش و پرورش، انتصاب مدیران کارآمد، رفع مشکلات عمرانی مدارس در سراسر کشور، ارتقای کیفیت آموزش در مدارس، سالم سازی هلدینگ‌های اقتصادی آموزش و پرورش، توسعه سواد رسانه‌ای در مدارس، توجه به کار فرهنگی در آموزش و پرورش، لزوم به کارگیری روش‌های مدرن تعلیم و تربیت در آموزش و پرورش، تاکید بر عدالت آموزشی، برخورد با مافیای کنکور در آموزش و پرورش، انتقاد از کمبود امکانات در آموزش و پرورش، استفاده از سیستم‌های جدید آموزشی، توجه به حوزه پرورشی و تربیتی، انتقاد از توسعه مدارس غیرانتفاعی، انتقاد از عدم اجرای سند تحول در آموزش و پرورش، لزوم ارائه لایحه برای تحقق سند تحول از سوی دولت، احیای کانون پرورش و فکری، انتقاد از وجود انواع مدارس که ما ۲۳ نوع مدارس در ذیل آموزش و پرورش داریم، تعیین تکلیف نهضتی‌های بعد از سال ۹۲، نوسازی مدارس و انتقاد از عدم اجرایی سازی مناسب رتبه‌بندی معلمان و اهمیت دادن به بازنشستگان از نکاتی بود که نمایندگان بر آن تاکید کردند.