تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3746137
شناسه : 3746137
تاریخ :
روضه‌های خانگی بستر انسان‌سازی و تمدن ساز است اقتصاد ایران: قزوین- نویسنده و کارگردان مستند «این خانه روشن است «گفت: روضه‌های خانگی بستر انسان‌سازی و تمدن ساز است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرنگار مهر، علیرضا دوستی در نشست مطبوعاتی مرکز رشد تصویری حوزه هنری قزوین که پیش از ظهر دوشنبه در سالن جلسات حوزه هنری استان قزوین برگزار شد، اظهار کرد: مستند «این خانه روشن است» به تهیه‌کنندگی حمیدرضا ملازینل روایتی از سیر تحول روزه خانگی از دوره قاجار تا امروز است که در این میان نقش حلقه‌های میانی و حفظ این رسم کهن به‌صراحت بیان شده است.

نویسنده و کارگردان مستند این خانه روشن است بیان کرد: رسم کهن روضه‌های خانگی در دوره پهلوی اول با چالش‌هایی مواجه شد و مسیر تحول متفاوتی را سپری کرد چنانچه روضه‌های خانگی به‌صورت پنهانی برگزار می‌شد.

وی با تأکید بر اینکه روضه‌های خانگی تا امروز سبک خود را حفظ کرده است گفت: روضه‌های خانگی اگرچه در سنوات مختلف چالش‌های متعددی مواجه شده اما مردم همواره توانستند از این چالش‌ها عبور کنند و این رسم کهن را با گذشت دوره‌های متعدد همچنان حفظ کنند.

این مسؤول بیان کرد: حال با توجه به اینکه جریان روضه‌های خانگی در حال فراموشی است ما سعی کردیم برای احیای این امر گام برداریم چراکه این رسم کهن بسیار ارزشمند است و طبق بیانات امام راحل (ره) «یاران انقلاب تربیت شده روضه‌های خانگی هستند» پس لازم است ما روضه‌های خانگی را دریابیم چرا که روضه‌های خانگی بستر انسان‌ساز و تمدن ساز است.

وی مطرح کرد: ما نباید اجازه دهیم این سنت دچار تحریف و فروکشی شود، محوریت این مستند نوآوری اجتماعی حلقه‌های میانی در برگزاری حوزه‌های خانگی است و لازم است مردم بدانند که از ظرفیت‌های بالقوه و خاصی برخوردار هستند و می‌توانند از این ظرفیت‌ها در عرصه‌های مختلف برای حل مشکلات خود استفاده کنند.

دوستی با تأکید بر اینکه در راستا خداحافظی با روضه خانگی قرار گرفتیم گفت: «مستند این خانه روشن است» ۲۴ مردادماه سال جاری در حوزه هنری قزوین رونمایی می‌شود و ابتداً برای مسئولین استانی، کشوری و کنشگران فرهنگی و اجتماعی اکران خواهد شد و سپس در شبکه‌های ملی در اختیار عموم مردم قرار خواهد گرفت.