تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصادی
لینک : econews.ir/5x3746113
شناسه : 3746113
تاریخ :
۵ هزار تن حبوبات در گمرک در معرض فساد قرار دارد اقتصاد ایران: رئیس انجمن حبوبات ایران گفت:حدود ۵ هزارتن حبوبات وارداتی به ارزش ۸ میلیون دلار در بنادر و گمرکات کشور با در نظر گرفتن گرمای دمای ۵۰ درجه ای، در معرض فساد قرار دارد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، داود لپه‌چی، رئیس انجمن حبوبات ایران امروز در نشست خبری اظهار داشت: سرانه مصرف حبوبات کشور حدود 10 کیلوگرم است که سه کیلوگرم کمتر از متوسط مصرف جهانی این محصول است.

وی افزود: حدود 30درصد حبوبات مصرفی در کشور وارداتی است که عمده آن شامل نخود سیاه (باب لپه) و عدس است و از کشورهای کانادا،روسیه،اتیوپی و هند به کشورمان وارد می شود.

لپه‌چی در پاسخ به سوال خبرگزاری تسنیم درباره قیمت حبوبات بعد از تغییر نرخ ارز واردات این محصول از ترجیحی به نیمایی گفت: سال گذشته قیمت جهانی حبوبات بالا رفته بود و در سال جاری با افزایش تولید این محصولات در جهان  نرخ آنها پایین آمده است به همین منظور با وجود افزایش نرخ ارز واردات حبوبات به نظر می رسد شاهد تغییرات زیادی برای نرخ حبوبات در کشورمان نباشیم.

وی افزود: انجمن حبوبات تا سطح بنکداری که مسئولیت دارد توانسته است قیمت این محصولات را در بازار کنترل کند.

رئیس انجمن حبوبات ایران ادامه داد: وارد کنندگان حبوبات با وجود اینکه حبوبات را وارد و در بازار عرضه کرده اند.

وی تصریح کرد: با وجود اینکه حبوبات مورد نیاز کشور در بازار توزیع شده است اما ارز واردات این محصولات از هفته ماه هنوز تخصیص نیافته است.

لپه‌چی با بیان اینکه با در نظر گرفتن فساد پذیر بودن حبوبات، اجازه ترخیص این محصولات قبل از  تخصیص ارز داده می شود گفت :به دلیل مشکلات پیش آمده 5 هزارتن حبوبات وارداتی به ارزش حدود 8 میلیون دلار هم در گمرکات کشور مانده و به دلیل اینکه جزو 25 محصول فسادپذیر محسوب نکردند اجازه ترخیص به آنها داده نشده است و در معرض فساد قرار دارند.

رئیس انجمن حبوبات ایران در پاسخ به سوال خبرگزاری تسنیم درباره اینکه بخشی از این محموله فاسد شده است یا خیر گفت: با توجه به اینکه هنوز ترخیص نشده است نمی‌توان اظهار نظر دقیقی کرد، اما پیش بینی می‌شود  حدود هزار تن از این حبوبات فاسد شده باشد.

وی در پاسخ به سوال دیگری خبرگزاری تسنیم درباره اینکه برنامه ای برای افزایش بهره وری در تولید حبوبات در کشور و جبران کمبود تولید این محصول در داخل کشور گفت: تقریبا از تمام سطح زیر کشت موجود برای کشت حبوبات در کشور استفاده شده است اما با در نظر گرفتن کشت حبوبات به صورت دیم( به غیر از لوبیا) تولید این محصول بهره وری کمتری دارد.

لپه‌چی گفت: دولت باید از کشاورز حمایت قیمتی کند و مکانیزاسیون کشاورزی و تامین نهاده در این بخش را بالاتر ببرد‌، هنوز ماشین آلات ویژه برداشت در این حوزه کم است.

انتهای پیام/