تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : سیاسی
لینک : econews.ir/5x3746112
شناسه : 3746112
تاریخ :
برای بررسی برنامه های دولت ۳۰۰دقیقه درجلسه صحن درنظر گرفته می‌شود اقتصاد ایران: نماینده سابق ساری در مجلس شورای اسلامی گفت:برای کل برنامه های دولت در صحن علنی مجلس شورای اسلامی ۳۰۰ دقیقه وقت وجود دارد که صحبت ها و بررسی های لازم انجام بشود.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

علی اصغر یوسف نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار مهر در خصوص روند تأیید وزرای پیشنهادی گفت: رئیس جمهور برای گرفتن رأی اعتماد اعضای کابینه باید، شرح حال، برنامه، سوابق، سمت‌های علمی و اجرایی و تجربی و تخصص‌های مربوط به هر یک از اشخاص را به همراه لیست اعضای پیشنهادی برای تشکیل کابینه را به مجلس می‌فرستاد تا مجلس این اطلاعات را به کمیسیون‌های اختصاصی ارجاع می‌داد و بررسی‌های لازم انجام بشود.

وی افزود: کمیسیون‌های اختصاصی یک هفته وقت دارند که برای صلاحیت وزیر پیشنهادی و انطباق مدارک و سوابق و برنامه‌های وزیر پیشنهادی بررسی‌های لازم را انجام بدهند. در روز رأی اعتماد، گزارش‌های کمیسیون‌های مربوط به هر وزارت توسط سخنگوهای کمیسیون‌ها ارائه خواهد شد و در خصوص هر وزیر، دو نفر از نمایندگانی که مخالف هستند و دو نفر از نمایندگانی که موافق هستند امکان دارند در صحن علنی مجلس صحبت کنند و قبل از این‌که راجع‌به هر وزیری رأی‌گیری بشود، خط مش و اصول کلی برنامه‌های دولت توسط رئیس جمهور در صحن علنی مجلس ارائه می‌شود.

وی افزود: بعد از اینکه رئیس جمهور از برنامه‌ها و اولویت‌های دولت صحبت کرد نمایندگان موافق و منتقد و مخالف هم می‌توانند صحبت در این زمینه صحبت کنند و در روزی که نمایندگان رأی اعتماد را می‌دهند هیچ نطق و تذکر و صحبتی در صحن علنی نخواهیم داشت.

وی ادامه داد: رأی اعتماد دو بخش است، یک بخش برای برنامه‌های کلی دولت است که رئیس جمهور از برنامه دولت و ترکیب هیأت وزیران می‌تواند به مدت ۱۵۰ دقیقه دفاع کند و بعد از صحبت‌های رئیس جمهور پنج نماینده موافق و پنج نماینده مخالف می‌توانند به مدت ۱۵۰ دقیقه صحبت کنند، و برای کل برنامه‌های دولت در صحن علنی مجلس شورای اسلامی ۳۰۰ دقیقه وقت وجود دارد که صحبت‌ها و بررسی‌های لازم انجام بشود.

یوسف نژاد افزود: وقتی که به ترتیب حروف الفبا اسامی هر یک‌از وزرا اعلام می‌شود به مدت ۱۰ دقیقه سخنگوی کمیسیون گزارش مربوط به هر وزیر را ارائه می‌دهد و بعد رئیس جمهور ۶۰ دقیقه از برنامه و صلاحیت وزیر پیشنهادی دفاع می‌کند، و در نهایت هر یک از وزرا ۳۰ دقیقه فرصت دارد صحبت‌های خود را در صحن علنی مجلس ارائه دهد.

وی در پایان گفت: برای هر یک از وزرا جداگانه رأی‌گیری می‌شود و اگر وزیری رأی نیاورد، طبق اصل ۳۵ قانون اساسی رئیس جمهور سه ماه فرصت دارد که فرد دیگری را معرفی کند.