تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : راهنمای خرید
لینک : econews.ir/5x3746103
شناسه : 3746103
تاریخ :
شرکای AMD به گرافیک‌های RDNA4 چشم دوخته‌اند، نه کارت‌های اقتصادی با معماری فعلی اقتصاد ایران: به نظر می‌رسد کارت‌های گرافیک AMD با پردازنده‌های نسل فعلی دیگر تولید نخواهند شد و همه منتظر معماری جدید هستند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

طبق گزارش‌های اخیر، هنوز هیچ تأییدیه‌ی رسمی یا تاریخی برای عرضه‌ی کارت‌های گرافیکی رادئون RX 7400 و RX 7300 وجود ندارد. با وجود شایعات قبلی از منابع معتبر که نشان می‌داد این مدل‌ها در حال توسعه هستند، تاکنون به هیچ‌یک از شرکای تیم قرمز اشاره‌ای نشده است.

گفته می‌شود که مدل‌های اقتصادی جدید کارت گرافیک AMD ممکن است به‌طور ویژه برای بازار OEM طراحی شده باشند و تنها به‌وسیله‌ی شرکت‌های بزرگ به‌عنوان بخشی از کامپیوترهای پیش‌ساخته‌ی آن‌ها عرضه شوند.

گزارش Benchlife حاکی از آن است که نه شرکای AMD (تولیدکنندگان کارت گرافیک) و نه سازندگان OEM از وجود چنین مدل‌هایی آگاه نیستند. این موضوع ابهاماتی را پیش می‌آورد، از جمله اینکه اگر RX 7400 و RX 7300 وجود دارند، چه زمانی به بازار عرضه خواهند شد.

بنچ‌لایف می‌نویسد: «براساس آنچه که می‌دانیم، کارت‌های RX 7400 و RX 7300 در فهرست هیچ‌یک از شرکای AMD قرار ندارند. همه‌ی آن‌ها به تولید کارت‌های گرافیکی نسل بعدی رادئون که با استفاده از معماری RDNA 4 ساخته خواهند شد، چشم دوخته‌اند.»

مقالات مرتبط
  • ای‌ام‌دی دو کارت گرافیک اقتصادی ۶ و ۸ گیگابایتی با معماری RDNA3 آماده می‌کند
  • کارت‌های گرافیک AMD RX 8000 احتمالاً ژانویه ۲۰۲۵ در نمایشگاه CES رونمایی می‌شوند

به‌گفته‌ی وب‌سایت تایوانی، اگر کارت‌های RX 7400 و RX 7300 عرضه شوند، احتمالاً از جی‌پی‌یو میان‌رده‌ی Navi 33 مبتنی‌بر معماری RDNA3 استفاده خواهند کرد و قیمت آن‌ها به‌طور حتم کمتر از ۲۰۰ دلار خواهد بود. بنابراین ممکن است این دو کارت به‌ترتیب از ۶ و ۴ گیگابایت رم GDDR6 بهره ببرند و حداکثر TBP (مصرف توان کلی) ۱۵۰ و ۱۲۰ وات داشته باشند.

در حال حاضر، زمان عرضه‌ و قیمت کارت گرافیک سری Radeon RX 8000 نامشخص است و برخی گمانه‌زنی‌ها، بازه‌ی بین فصل اول و دوم سال ۲۰۲۵ را پیش‌بینی کرده‌اند. علاوه‌براین، شایعاتی وجود دارد که جزئیات اولیه‌ درباره‌ی سری جدید احتمالاً در نمایشگاه CES (دی ماه) منتشر می‌شود.