تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : صفحات
لینک : econews.ir/5x3746088
شناسه : 3746088
تاریخ :
سایه طرح استقرار تسلیحات آمریکا بر سر انتخابات ایالتی آلمان اقتصاد ایران: طرح استقرار تسلیحات آمریکا بحث‌ها و جنجال‌های بسیاری را میان احزاب آلمانی به پا کرده است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، صحرا واگنکنشت، رئیس حزب تازه تاسیس BSW اخیرا خواستار رد طرح‌های استقرار موشک‌های دوربرد جدید ایالات متحده آمریکا در آلمان به عنوان شرطی برای ائتلاف با حزبش در سطح ایالتی شده است.

واگنکنشت اخیرا در مصاحبه‌ای با شبکه تحریریه آلمان (RND) گفت: این که مایکل کرچمر، نخست وزیر ایالت زاکسن اخیراً استقرار موشک های دوربرد ایالات متحده در آلمان را کاملاً درست توصیف کرد، باعث عصبانیت شدید طرفداران BSW شد.

واگنکنشت همچنین تاکید کرد که این سلاح ها شکاف دفاعی را از بین نمی برند، بلکه سلاح های تهاجمی هستند که آلمان را به هدف اصلی موشک های هسته‌ای روسیه تبدیل می کند.

وی تاکید کرد: دلایلی وجود دارد که هیچ کشور اروپایی دیگری چنین موشک هایی را در خاک خود مستقر نمی کند.

واگنکنشت در مورد مذاکرات احتمالی ائتلافی در ایالات زاکسن، تورینگن و براندنبورگ پس از انتخابات ایالتی در ماه سپتامبر گفت: BSW تنها در دولت ایالتی شرکت خواهد کرد که به وضوح طرح های موشکی آمریکا را که خطر جنگ را برای آلمان به شدت افزایش می دهد، رد می کند.

این درخواست حالا از طرف احزاب دموکرات مسیحی و سوسیال دموکرات رد شده است.

به این ترتیب حدود سه هفته مانده تا انتخابات ایالتی در زاکسن و تورینگن، سیاستمداران احزاب سوسیال دموکرات و دموکرات مسیحی شرایط صحرا واگنکنشت برای ائتلاف با BSW را رد کردند. گئورگ مایر، وزیر داخلی ایالت تورینگن و کاندیدای ارشد حزب سوسیال دموکرات روز یکشنبه در روزنامه "تاگس اشپیگل" گفت: واگنکنشت به رفاه ایالت های آلمان شرقی اهمیتی نمی دهد، او بیشتر نگران انتخابات فدرال و منافع قدرت شخصی است.

مایر به تاگس اشپیگل گفت که مسائل مربوط به سیاست دفاعی در سطح ایالت تصمیم گیری نمی شود. وی افزود: واگنکنشت شرایط خود را به انجمن های ایالتی برای مشارکت احتمالی دولت دیکته می کند. اینها تلاش هایی برای باج خواهی است که به ویژه حزب دموکرات مسیحی را در معرض آزمایش قرار داده و در نتیجه آن را تضعیف می کند.

یوهان وادفول، معاون رئیس فراکسیون پارلمانی اتحادیه احزاب متحد مسیحی در پارلمان آلمان هم به این خواست واگنکنشت انتقاد کرده و گفت: روسیه قبلا سیستم های قابل مقایسه ای را که به طور بالقوه ما را تهدید می کند، مستقر کرده است. تصمیم دولت فدرال فعلی درست بود.

بر اساس نظرسنجی های جدید، BSW اخیراً به آراء چشمگیر 15 تا 20 درصد در تورینگن، زاکسن و براندنبورگ دست یافته است. بالا بودن آراء این حزب در نظرسنجی ها بحث هایی را در مورد ائتلاف های احتمالی برانگیخته است. در این شرایط حزب دموکرات مسیحی آلمان اعلام کرده که نمی خواهد اساساً BSW را به عنوان یک شریک احتمالی ائتلافی در سطح ایالت رد کند. تورستن فری، رئیس پارلمانی فراکسیون اتحادیه احزاب متحد مسیحی در پارلمان آلمان هم در این باره گفت که البته این حزب یک "نامزد رویایی" برای حزب دموکرات مسیحی نیست. با این حال، رد اساسی همه سناریوها از طرف برلین نیز مفید نیست.

در حاشیه نشست ناتو در واشنگتن در 10 ژوئیه، آلمان و ایالات متحده آمریکا اعلام کردند که از سال 2026، تسلیحات دوربرد ایالات متحده برای اولین بار از دهه 1990 دوباره در آلمان مستقر خواهند شد. "بوریس پیستوریوس"، وزیر دفاع آلمان این موضوع را با شکاف جدی توانمندی در اروپا توجیه کرد. "اولاف شولتز"، صدراعظم آلمان هم توضیح داد که این تصمیم برای جلوگیری از وقوع جنگ بوده است.

با این حال، انتقاداتی نیز وجود داشت که قبل از این تصمیم هیچ بحثی وجود نداشته و درباره خطرات اجرای این طرح هشدارهایی داده شده است.

وزیر دفاع آلمان  اخیرا در سخنانی در ایالت هاوایی آمریکا ضمن رد همه انتقادها از توافق برلین با واشنگتن برای استقرار تسلیحات دوربرد در خاک کشورش این طرح را یک اقدام برای بازدارندگی واقعی در برابر روسیه دانسته است.

بوریس پیستوریوس، وزیر دفاع آلمان البته در تازه ترین اظهارات خود را آماده بحث در مورد استقرار برنامه ریزی شده تسلیحات دوربرد آمریکا در آلمان نشان داده است. این مقام آلمانی به "فرانکفورتر آلگماینه سایتونگ" (FAZ) گفت: این بحث مهم است تا ما به عنوان یک جامعه، پس از سنجیدن همه استدلال‌ها، نگرشی پیدا کنیم که بتوانیم با آن خوب زندگی کنیم.

وی افزود: ما به این بحث عمومی نیاز داریم تا جدیت وضعیت را روشن کنیم.

وزیر دفاع آلمان گفت: از یک سو به دلیل رفتار تهاجمی روسیه ما در حال تجربه وضعیت تهدید جدیدی در اروپا هستیم و از سوی دیگر شکاف توانایی داریم که فقط می توانیم آن را در کوتاه مدت با کمک متحدان آمریکا تا زمانی که خودمان این سلاح ها را در اختیار داشته باشیم برطرف کنیم.

 

انتهای پیام/