تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3746080
شناسه : 3746080
تاریخ :
تامین آب شرب بوشهر از طریق دریا/ آب‌شیرین‌کن‌ها توسعه می‌یابند اقتصاد ایران: بوشهر- آب شیرین‌کن‌های استان بوشهر نقش حیاتی در تأمین آب شرب این منطقه ایفا می‌کنند و با توجه به کمبود منابع آب شیرین و نیاز روزافزون به آب، این تأسیسات اهمیت ویژه‌ای دارند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها-حامد عرب زاده: استان بوشهر با کمبودهای جدی در زمینه منابع آبی روبرو است و بخش عمده آب مصرفی مردم این استان که حدود ۹۰ درصد را شامل می‌شود از طریق استان‌های هم‌جوار تأمین می‌شود.

بخشی از آب مورد نیاز استان بوشهر از طریق شهرستان کازرون استان فارس و بخشی نیز از طریق سد کوثر در استان کهگیلویه و بویراحمد تأمین می‌شود و از طریق خطوط طولانی انتقال و توزیع به دست مشترکین در شهرها و روستاهای استان می‌رسد.

همجواری با خلیج فارس نعمت‌ها و برکات فراوانی برای مردم استان بوشهر داشته است و یکی از برکات آن تأمین آب شرب از طریق شیرین‌سازی آب دریا است که بخشی از آب شرب استان از این طریق تأمین می‌شود.

آب شیرین‌کن‌های استان بوشهر نقش حیاتی در تأمین آب شرب این منطقه ایفا می‌کنند. با توجه به کمبود منابع آب شیرین و نیاز روزافزون به آب، این تأسیسات اهمیت ویژه‌ای دارند.

طی سال‌های اخیر اقدامات گسترده‌ای به منظور افزایش سهم آب‌شیرین‌کن‌ها در تأمین آب شرب استان بوشهر صورت گرفته و طرح‌هایی به بهره‌برداری رسیده و چندین طرح مهم نیز در این زمینه در دست احداث است.

با توجه به محدودیت‌های منابع تأمین آب شرب استان بوشهر در خارج از استان، می‌طلبد که شیرین‌سازی آب دریا با جدیت بیشتری دنبال شود و سهم استان از این طریق افزایش یابد تا زمینه پایداری آب شرب در استان فراهم شود.

پروژه‌های آب شیرین‌کن در بوشهر

یکی از مهم‌ترین پروژه‌های آب شیرین‌کن در استان بوشهر، پروژه آب شیرین‌کن لیان است که با ظرفیت ۳۵ هزار متر مکعب در شبانه‌روز، در اسفند ۱۴۰۱ با حضور رئیس‌جمهور افتتاح شد. این پروژه به منظور حل بخشی از مشکلات آبی استان بوشهر و پایان دادن به جیره‌بندی آب در این منطقه راه‌اندازی شده است.

در سال‌های اخیر، ۳۰ دستگاه آب شیرین‌کن در روستاهای بوشهر با همکاری خیرین و گروه‌های جهادی راه‌اندازی شده است. این دستگاه‌ها با هزینه‌ای بالغ بر ۳۰۰ میلیارد ریال برای بهبود وضعیت آبرسانی در مناطق کم‌برخوردار نصب شده‌اند.

استاندار بوشهر در گفت وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: استان بوشهر نیازمند تأمین آب پایدار است و در این راستا مهمترین راهکار استفاده از ظرفیت دریا است که تلاش ویژه‌ای در این زمینه داشته‌ایم.

احمد محمدی زاده خاطرنشان کرد: دولت سیزدهم نگاهی خاص و ویژه به تأمین آب در استان بوشهر داشته و شهید جمهور در این زمینه دستورات خوبی صادر کرد که می‌تواند گره‌گشای مشکلات آب استان باشد.

تامین آب شرب بوشهر از طریق دریا/ آب‌شیرین‌کن‌ها توسعه می‌یابند

وی اضافه کرد: در پی مطالبات مردم نسبت به تأمین آب شرب، دستور مؤکد برای اجرای آب شیرین کن ۷۰ هزار متر مکعبی نیروگاه اتمی بوشهر را صادر کرد و به طور مکرر نیز پیگیر پیشرفت فیزیکی این پروژه بود.

محمدی زاده افزود: با تلاش شبانه روزی که صورت گرفته، مخزن نگهداری پروژه از پیشرفت فیزیکی ۹۵ درصدی و کل پروژه نیز از پیشرفت ۲۳ درصدی برخوردار است.

استاندار بوشهر گفت: از همه ظرفیت موجود برای تکمیل این یادگار ارزشمند رئیس جمهور شهید بهره می بریم و هیچ فرصتی را هدر نخواهیم داد.

استان بوشهر در تأمین آب خودکفا می‌شود

معاون بهره برداری و توسعه آب و فاضلاب استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: با روند مطلوب ساخت آب شیرین کن‌ها در استان بوشهر امید است این استان در آینده‌ای نه چندان دور در تأمین آب آشامیدنی به خودکفایی برسد.

در ۲ سال گذشته بیش از ۵۰ درصد به ظرفیت تولید آب شیرین کن‌های استان بوشهر افزوده شده است عبدالله خدادادی افزود: خودکفایی در تأمین آب آشامیدنی پایدار یکی از ملزومات پدافند غیرعامل است که استان بوشهر در دولت سیزدهم توانسته گام‌های بزرگ و مؤثری در این حوزه بردارد.

وی با اشاره به وضعیت اجرای طرح‌های آب‌شیرین‌کن در سطح استان تصریح کرد: استان بوشهر در مجموع ۱۶ آب شیرین کن به ظرفیت ۱۵۸ هزار مترمکعب افتتاح کرده و یا در دست ساخت دارد.

معاون بهره برداری و توسعه آب و فاضلاب استان بوشهر افزود: در ۲ سال گذشته بیش از ۵۰ درصد به ظرفیت تولید آب شیرین کن‌های استان بوشهر افزوده شده است.

خدادادی یادآور شد: از طرح‌های شاخص استان بوشهر می‌توان به بهره‌برداری از آب شیرین‌کن ۳۵ هزار مترمکعبی بوشهر و مرحله نخست آب شیرین کن ۲۸ هزار مترمکعبی سیراف - جم اشاره کرد.

آب شیرین‌کن‌ها نه تنها به تأمین آب شرب کمک می‌کنند، بلکه با استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته و بهره‌وری در مصرف انرژی، به کاهش تنش‌های آبی و بهبود روش‌های آبیاری در کشاورزی نیز کمک می‌کنند.

این تأسیسات با بهره‌گیری از منابع دریایی و رعایت ضوابط زیست‌محیطی، امکان اجرای طرح‌های عظیم شیرین‌سازی را فراهم می‌سازند.

با توجه به اهمیت تأمین آب در مناطق خشک و نیمه‌خشک، توسعه و بهره‌برداری از آب شیرین‌کن‌ها در استان بوشهر گامی مؤثر در جهت بهبود وضعیت آبی این منطقه است.

این پروژه‌ها نه تنها به تأمین آب شرب کمک می‌کنند، بلکه با استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته، به بهبود بهره‌وری و کاهش مصرف انرژی نیز می‌پردازند.

در کنار اقداماتی که برای تأمین آب از طریق آب‌شیرین‌کن‌ها صورت گرفته است، مردم نیز باید در مصرف خود مدیریت لازم را داشته باشند تا زمینه بهره مندی همه مردم استان از آب شرب سالم و بهداشتی فراهم شود.