تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصادی
لینک : econews.ir/5x3746075
شناسه : 3746075
تاریخ :
حذف ارز ترجیحی ۳۰ درصد قیمت حبوبات را افزایش داد اقتصاد ایران: دبیر انجمن حبوبات ایران گفت: تغییر تخصیص ارز از ترجیحی به نیمایی منجر به افزایش ۳۰ درصدی قیمت حبوبات شد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرنگار مهر، امروز دوشنبه ۲۲ مرداد ۱۴۰۳ نشست خبری انجمن حبوبات ایران در محل این انجمن برگزار شد. داوود لپه چی، رئیس هیأت مدیره انجمن حبوبات ایران در ابتدا نشست با بیان اینکه مصرف سرانه حبوبات در کشور بین ۸ تا ۱۰ کیلو گرم است، گفت: این عدد در جهان ۱۳ کیلو گرم است. مصرف داخل ایران سالانه حدود ۶۰۰ هزار تن بوده که معادل ۳۰ درصد می‌شود.

وی افزود :۵۰ تا ۷۰ درصد این واردات مربوط به عدس و نخود سیاه است. واردات در خانواده لوبیا پایین است و بیش از ۷۰ درصد این محصول در داخل تولید می‌شود.

لپه چی ادامه داد: سالانه بین ۹۵۰ هزار تن تا یک میلیون تن واردات حبوبات داریم و میزان تولید هم در ۳ سال گذشته ۶۵۰ تا ۷۰۰ هزار تن است.

وی گفت: سال ۱۴۰۰ میزان واردات ۱۹۹ هزار تن بود. این عدد سال ۱۴۰۱ به ۲۴۳ هزار تن رسید و سال گذشته با کاهش حجم واردات فقط ۱۸۸ هزار تن حبوبات وارد کشور شد.

در ادامه سید عبدی افتخاری، دبیر انجمن با بیان اینکه کاهش واردات مبنی بر کاهش بازار تقاضا نبود، عنوان کرد: در سال ۱۴۰۲ تخصیص ارز خوب نبود در حالی که توازن عرضه و تقاضا موجب ثبات قیمتی در بازار می‌شود.

وی اضافه کرد: ارز تخصیص داده شده به این ماده غذایی ارز نیمایی بوده و فقط در سال ۱۴۰۲ ارز ترجیحی برای تأمین بازار تخصیص داده شد.

وی یادآور شد: قیمت این ارز بین ۴۲ تا ۴۹ هزار تومان در نوسان است و منجر به افزایش ۳۰ درصدی نرخ حبوبات در بازار شده است. علاوه بر اینکه قیمت جهانی این محصولات سال گذشته افزایش یافت.

رئیس هیأت مدیره انجمن حبوبات اعلام کرد: پیش بینی می‌شود امسال قیمت عدس سبز در روسیه بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ دلار کاهش پیدا کند و در ادامه با ورود محصولات کانادا به عنوان بزرگترین تولید کننده جهان، قیمت آن را که در حال حاضر ۱۸۰۰ دلار است به ۱۳۰۰ دلار کاهش دهد.

لپه چی با بیان اینکه هر تغییر قیمتی در جهان دو ماه بعد خودش را در بازار ایران نشان می‌دهد، اظهار کرد: اگر در نیمه دوم سال اتفاق خاصی رخ ندهد امیدواریم نرخ حبوبات کاهش پیدا کند.

صادرات ۹۱ هزار تن نخود از کشور

دبیر انجمن حبوبات ایران با اشاره به دپو حدود ۵ هزار تن حبوبات در گمرک کشور، عنوان کرد: بر اساس قانون، محصولات آسیب پذیر، پس از ورود به گمرکات کشور نباید توقف کالایی رخ دهد و ۱۰۰ درصد ترخیص شوند. اما متأسفانه ۱۰ درصد حبوبات وارداتی از دی ماه سال گذشته در گمرک مانده و فقط نخود ۳ روز. قبل مجوز ترخیص دریافت کرد.

وی با بیان اینکه هنوز برای ترخیص عدس و لوبیا مجوزی صادر نشده است، گفت: با توجه تشدید دما و گرم شدن هوا پیش بینی می‌شود بخشی از محصولات دپویی تخریب شده باشد و باقی هم در خطر فساد هستند.

دبیر انجمن حبوبات ایران با اشاره به حمایت‌های تعرفه‌ای تصریح کرد: حبوبات جز اقلامی است که مالیات ارزش افزوده و عوارض گمرکی آن یک درصد است.

افتخاری درباره میزان صادرات ایران گفت: سال ۱۴۰۱ به دلیل ممنوعیت صادرات فقط ۸ هزار تن حبوبات از کشور صادر شد و سال گذشته با رفع ممنوعیت این عدد به ۹۱ هزار تن صادرات نخود آبگوشتی رسید.

دبیر انجمن حبوبات در پایان گفت: در حال حاضر نزدیک به ۹۰۰ هزار هکتار زمین در ایران زیر کشت حبوبات است.