تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصادی
لینک : econews.ir/5x3746066
شناسه : 3746066
تاریخ :
امسال نیازی به واردات گندم نخواهیم داشت اقتصاد ایران: تبریز- مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی گفت: امسال تاکنون میزان خرید تضمینی گندم از مرز ۱۱ میلیون و ۱۱۲ هزار تن گذشت.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرنگار مهر، سهراب سهرابی ظهر دوشنبه در جلسه برنامه‌ریزی و هماهنگی کشت پاییزه سال زراعی ۱۴۰۴- ۱۴۰۳ که در سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی برگزار شد افزود: این میزان خرید تضمینی گندم تلاش، همت و زحمات کشاورزان، کارشناسان، مدیران، محققین و همه دست اندرکاران بخش را نشان می‌دهد که طبق برآوردها امسال رکورد خرید تضمینی گندم شکسته خواهد شد.

وی یادآور شد: بالاترین میزان خرید تضمینی گندم به سال ۱۳۹۵ با یازده میلیون و ۵۲۰ هزار تن مربوط می‌شود و در سال ۱۴۰۰ میزان خرید تضمینی گندم ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تن بود که در آن سال ۷ میلیون تن واردات به کشور داشتیم که ارزش واردات گندم حدود ۲.۴ میلیارد دلار بود. امسال با تلاش‌های کشاورزان واردات به صفر می‌رسد و نیازی به واردات نخواهیم داشت.

سهرابی با اشاره به اینکه در زمینه بررسی کیفیت گندم ۱۳ سال مطالعه وجود دارد اظهار کرد: با وجود طرح‌هایی که هست یک روند رو به رشدی در کیفیت داشتیم. متوسط پروتئین در کشور به ۱۳ درصد، متوسط گلوتن به ۲۸ تا ۳۰ درصد رسیده است. مهمترین دلیل این موضوع بذر بوده که خوشبختانه با تنوع بخشی که مؤسسه تحقیقات دیم کشور در بحث بذر داشته ارتقا کیفیت اتفاق افتاده است.

وی به مصرف کودهای شیمیایی اشاره کرد و گفت: در گندم آبی حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰ کیلو کود اوره، ۴۴ کیلو فسفات و ۱۷.۵ کیلو پتاس مصرف کردیم. استان آذربایجان شرقی نیز در خصوص میزان مصرف کود وضعیت خوبی دارد ولی در بعضی موارد با شرایط مطلوب فاصله دارد.

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی گفت: در کشت پاییزه امسال به ارتقای بهره وری، توسعه کشت‌های مکانیزه با همکاری مرکز توسعه مکانیزاسیون، همکاری با مؤسسه‌های تحقیقاتی و افزایش عملکرد با همکاری مدیریت‌های ترویج کشاورزی توجه خواهد شد.