تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصادی
لینک : econews.ir/5x3745984
شناسه : 3745984
تاریخ :
بانک مرکزی: ۲۵.۸ میلیارد دلار ارز واردات تامین شد اقتصاد ایران: بانک مرکزی از ابتدای امسال تا ۱۹ مردادماه امسال ۲۵ میلیارد و ۸۷۰ میلیون دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی، دارو، کالاهای تجاری و بازرگانی، واردات در مقابل صادرات و خدمات تامین کرده است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرگزاری مهر، بانک مرکزی از ابتدای سال‌جاری تا ۱۹ مردادماه امسال ۲۵ میلیارد و ۸۷۰ میلیون دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی، دارو، کالاهای تجاری و بازرگانی، واردات در مقابل صادرات و خدمات تأمین کرده است.

1

طی مدت زمانی ذکر شده؛ برای کالاهای اساسی و دارو ۵ میلیارد و ۸۳۶ میلیون دلار، برای کالاهای تجاری و بازرگانی مبلغ ۱۳ میلیارد و ۷۹۳ میلیون دلار و برای خدمات ۷۱۲ میلیون دلار و برای واردات در مقابل صادرات ۵ میلیارد و ۵۲۹ میلیون دلار تأمین ارز صورت گرفت.

2

بر اساس این گزارش، بانک مرکزی برای واردات کالای اساسی کشاورزی شامل گندم، دانه‌های روغنی و نهاده‌های دامی ۴ میلیارد و ۶۰۱ میلیون دلار، برای دارو، مواد اولیه دارویی و تجهیزات پزشکی یک میلیارد و ۲۳۵ میلیون دلار و در مجموع ۵ میلیارد و ۸۳۶ میلیون دلار برای کالای اساسی و دارو ارز با نرخ ۲۸,۵۰۰ تومان با هدف حمایت از مصرف کنندگان و دسترسی اقشار جامعه به کالاهای ضروری با قیمت ارزان‌تر پرداخت شد.

همچنین طی این مدت برای بخش دارو، مواد اولیه دارویی و تجهیزات پزشکی جمعاً ۴۸۱ میلیون دلار تأمین ارز در سر فصل‌های مربوط به نیما و ارز اشخاص داشتیم که به این ترتیب مجموع ارز تخصیص یافته برای این بخش به یک میلیارد و ۷۱۶ میلیون دلار می‌رسد.

3

این گزارش حاکی است؛ تأمین ارز نیمایی برای «صنایع حمل و نقل و خودرو» معادل ۲ میلیارد و ۲۹ میلیون دلار، «صنایع معدنی» معادل یک میلیارد و ۷۱۲ میلیون دلار، «ماشین آلات و تجهیزات تولید» معادل یک میلیارد و ۲۲۹ میلیون دلار، «صنایع تجهیزات برق و الکترونیک» معادل یک میلیارد و ۱۳۸ میلیون دلار، «منسوجات و پوشاک» معادل ۷۰۸ میلیون دلار و «دارو و تجهیزات پزشکی» ۴۷۷ میلیون دلار صورت گرفته است. این گروه‌های صنایع همچنین به ترتیب یک میلیارد و ۲۲۳ میلیون دلار ،۹۷۲، ۸۸۵، ۱۹۸، ۴۰ و ۴ میلیون دلار ارز توافقی یا واردات در مقابل صادرات تا پایان روز ۱۹ مرداد ماه سال جاری دریافت کردند.

علاوه بر این گروه‌ها، شش میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار ارز نیمایی و دو میلیارد و ۲۰۷ میلیون دلار ارز واردات در مقابل صادرات به سایر صنایع اختصاص داده شده و در مجموع تأمین ارز صنایع بالغ بر ۱۹ میلیارد و ۳۲۲ میلیون دلار از طریق سامانه نیما و ارز صادرات در مقابل واردت انجام شده است.

4

در این گزارش آمده است میانگین موزون نرخ ارز یک ماهه منتهی به ۲۲ مرداد ماه، ۳۹ هزار و ۹۳۷ تومان برای دلار، ۴۳ هزار و ۵۶۹ تومان برای یورو، ۱۰ هزار و ۸۷۴ تومان برای درهم و ۵ هزار و ۵۷۳ تومان برای یوآن، ۴۵۰ تومان برای روبل و ۱ هزار و ۱۹۲ تومان برای لیر محاسبه شده است.

5

لازم به ذکر است، امروز (دوشنبه، ۲۲ مردادماه) در تالار اسکناس ارز مرکز مبادله ایران، دلار با نرخ ۴۸ هزار و ۷۳۳ تومان، یورو با نرخ ۵۳ هزار و ۱۶۴ تومان، درهم با نرخ ۱۳ هزار و ۲۶۹ تومان و ۱۰۰ دینار نیز عراق با نرخ ۳ هزار و ۶۷۱ تومان مورد مبادله قرار گرفت. به همین ترتیب تالار حواله ارز، شاهد مبادله دلار با نرخ ۴۴ هزار و ۷۰۹ تومان، یورو با نرخ ۴۸ هزار ۷۷۴ تومان و درهم با نرخ ۱۲ هزار و ۱۷۴ تومان بود.