تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : راهنمای خرید
لینک : econews.ir/5x3745911
شناسه : 3745911
تاریخ :
خبر بد برای ایلان ماسک؛ مردم کالیفرنیا کمتر از گذشته تسلا می‌خرند اقتصاد ایران: با وجود داغ‌تر‌شدن بازار خودروهای برقی در کالیفرنیا، میزان فروش تسلا در این ایالت رو به کاهش است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

بازار خودرو الکتریکی آمریکا شرایط بسیار خوبی دارد، اما به‌نظر می‌رسد فروش خودروهای تسلا که قبلاً در این بازار پیشرو بود، در حال کاهش است. ایلان ماسک، مدیرعامل این شرکت دلیل افت فروش را افزایش نرخ بهره و ابهامات اقتصادی می‌داند، اما باتوجه‌به آمار به‌نظر می‌رسد مسئله عمیق‌تر از این حرف‌ها باشد.

بر اساس گزارش انجمن فروشندگان خودرو کالیفرنیا (CNCDA)، ثبت‌نام خودروهای جدید تسلا در این ایالت که همواره بازار اصلی شرکت مذکور بوده، برای سومین فصل متوالی کاهش یافته است.

چنین آماری نشان می‌دهد در بازه‌ی زمانی آوریل تا ژوئن (فروردین تا خرداد ۱۴۰۳)، ثبت‌نام خودروهای تسلا در کالیفرنیا ۲۴ درصد افت کرده است.

علاوه‌بر کالیفرنیا، سلطه‌ی تسلا بر بازار خودروهای الکتریکی در نواحی دیگر نیز درحال کاهش است. آمار تحویل خودروهای این شرکت برای دومین فصل متوالی در ماه جولای (تیر و مرداد ۱۴۰۳) کاهش یافته و سهم تسلا از بازار خودروهای الکتریکی آمریکا برای اولین‌بار به زیر ۵۰ درصد رسیده است.

به‌نوشته‌ی AutoBlog، با وجود افت فروش تسلا، بازار خودروهای الکتریکی به‌خصوص در کالیفرنیا درحال رونق گرفتن است.

داده‌های شرکت Cox Automotive نشان می‌دهد فروش کل خودروهای برقی در این ایالت نسبت‌ به فصل قبل ۲۳ درصد و نسبت‌ به سال گذشته ۱۱ درصد افزایش یافته و به‌طور مشابه، داده‌های CNCDA نشان می‌دهد فروش خودروهای الکتریکی در کالیفرنیا در ماه جولای به دومین رکورد تاریخی خود رسیده است.

گاوین نیوسام، فرماندار کالیفرنیا با اشاره به کاهش محبوبیت تسلا و پیشرفت شرکت‌های Rivian و فورد در این ایالت گفت: «تسلا دیگر تنها تولیدکننده‌ی انحصاری محسوب نمی‌شود. در سرتاسر این بخش تغییرات چشمگیری در رقابت ایجاد شده و این همان چیزی است که پیش‌بینی شده بود و ما آن را ترویج می‌کردیم.»

کالیفرنیا با در اختیار داشتن تقریباً یک‌سوم از فروش خودروهای الکتریکی، بزرگ‌ترین بازار این نوع خودروها در ایالات‌ متحده به‌حساب می‌آید.

ایلان ماسک در ماه جولای اعلام کرد دفتر مرکزی اسپیس‌ایکس و تسلا را از کالیفرنیا خارج خواهد کرد. او از فرماندار کالیفرنیا نیز انتقاد کرده و قانونی که گاوین نیوسام در ماه جولای امضاء کرد و قوانین «افشای اجباری» را در مدارس دولتی K-12 ممنوع می‌کند، دلیل خروج خود از این ایالت عنوان کرده است.

مقالات مرتبط:
  • ترامپ پس از تأیید‌شدن از سوی ایلان ماسک: اکنون ناچارم از خودروهای برقی حمایت کنم
  • ایلان ماسک تاریخ رونمایی تاکسی‌های رباتیک تسلا را اعلام کرد

ماسک در سال‌های اخیر درمورد سیاست اظهارنظرهای زیادی کرده است و نمی‌دانیم این موضوع می‌تواند بر میزان فروش تسلا در کالیفرنیا تأثیر داشته باشد یا خیر. روز سه‌شنبه، زنجیره‌ی داروخانه‌های اروپایی Rossman به‌دلیل حمایت ماسک از دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا اعلام کرد که خرید خودروهای تسلا را متوقف می‌کند.

اوایل امسال، برخی از مالکان تسلا پس‌ از اینکه ماسک پستی جنجالی در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرد، اعلام کردند که درحال بررسی کنارگذاشتن این برند هستند و برخی دیگر نیز برچسب‌هایی با مضمون «این خودرو را قبل از اینکه بفهمم ایلان دیوانه است، خریدم» روی تسلاهای خود چسبانده‌اند.