تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : خودرو
لینک : econews.ir/5x3745882
شناسه : 3745882
تاریخ :
پیش‌بینی جهش ۶.۱درصدی بازار اتوبوس‌ها تا ۲۰۳۲ اقتصاد ایران: طی دوسال آینده یعنی تا سال ۲۰۲۶ تقاضای جهانی برای اتوبوس ۸.۴درصد در سال افزایش خواهد یافت و به ۵۴۹هزار و ۸۰۰ دستگاه خواهد رسید

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

اتوبوس به‌عنوان یکی از وسایل‌نقلیه عمومی بی‌دردسر و در دسترس، به‌رغم توسعه صنعت حمل‌ونقل،‌ در سراسر جهان همچنان از محبوبیت بالایی برخوردار است. همین موضوع باعث شده تقاضا برای این خودروها صعودی باشد و حتی در بحران‌هایی مانند همه‌گیری کووید-۱۹ نیز صنعت این خودرو با چالش‌ کمبود تقاضا مواجه نشود. این در حالی است که آمارها از بازار جهانی اتوبوس در مدل‌های دیزلی، هیبرید، گازسوز و الکتریکی نشان از آن دارد که این بازار در سال‌های آتی و حداقل تا سال ۲۰۳۲ با رشد تقاضا و فروش همراه خواهد بود. همسویی با تکنولوژی‌های روز دنیا و تمرکز تولیدکنندگان بر رفاه سرنشینان و توجه بر نیاز مشتریان، در کنار تقاضای مستمر این خودروها، باعث شده است صنعت اتوبوس‌سازی در سراسر جهان، جایگاه مطلوبی را به دست بیاورد.

نگاهی به بازار جهانی خودرو و سهم‌خواهی قاره‌ها از تولید

بازار جهانی خودرو به‌طور کلی در سال‌های اخیر به ویژه بعد از همه‌گیری کاهش بسیاری را تجربه کرد. درحال‌حاضر بیش‌از ۹۰درصد خودروهای جهان در سه قاره آسیا، اروپا و آمریکای‌شمالی متمرکز شده‌اند که از این میان تولید خودروهای آسیایی ۵۶درصد، اروپا ۲۰درصد و آمریکای‌شمالی ۱۶درصد از خودروهای جهان را به خود اختصاص داده است. کشورهای بزرگ تولیدکننده خودروهای سواری و تجاری در جهان عبارتند از چین، ایالات‌متحده، ژاپن، کره‌جنوبی، آلمان، هند، مکزیک. در میان آن‌ها، چین با حدود ۳۲درصد، بزرگ‌ترین کشور تولیدکننده خودرو در جهان است. ژاپن با صادرات بیش‌از ۳.۵ میلیون دستگاه خودرو در سال ۲۰۲۲ بزرگ‌ترین صادرکننده خودرو در جهان شد.

چشم‌انداز رشد بازار جهانی اتوبوس‌ها

اتوبوس‌ها به‌عنوان خودروهایی که نقش مهمی را در صنعت حمل‌ونقل مسافر در سراسر جهان ایفا می‌کنند، سهم بسزایی در تعیین آمار تولید و فروش خودروهای تجاری دارند. آمارها حاکی از آن است که اندازه بازار خودروهای تجاری جهانی در سال ۲۰۲۳، ۱۰۷۲.۸۴ میلیارد دلار ارزش‌گذاری شده است و انتظار می‌رود اندازه بازار خودروهای تجاری در سراسر جهان تا سال ۲۰۳۳ به ۲۱۶۴.۴۵ میلیارد دلار برسد. این ارقام نشان می‌دهند که وضعیت خودروهای تجاری در سراسر جهان طی حدود یک دهه آینده، با رشد همراه خواهد بود. البته در این میان وضعیت اتوبوس‌ها نیز شرایط مشابهی را تجربه خواهد کرد. بر همین اساس، اندازه بازار جهانی اتوبوس در سال ۲۰۲۳ به ۵۰.۳میلیارد دلار آمریکا رسیده است. همچنین انتظار می‌رود این بازار تا سال ۲۰۳۲ تا ۸۶.۹ میلیارد دلار رشد داشته باشد و نرخ رشد ۶.۱ درصدی را طی سال‌های ۲۰۲۴ تا ۲۰۳۲ به ثبت برساند.


تلاش جهانی برای توسعه ناوگان اتوبوسرانی

آمارها نشان از آن دارند که طی دو سال آینده و تا سال ۲۰۲۶ تقاضای جهانی برای اتوبوس ۸.۴درصد در سال افزایش یابد و به ۵۴۹هزار و ۸۰۰ دستگاه برسد. نگاهی به وضعیت این صنعت در سال‌های اخیر حاکی از آن است که فروش اتوبوس در سال ۲۰۲۰ به دلیل همه‌گیری COVID-۱۹ و محدودیت‌های اعمال‌شده توسط دولت‌ها در سراسر جهان تقریبا ۱۰درصد کاهش یافت و سپس در سال ۲۰۲۱ به میزان ۷درصد کاهش یافت. اما بعد از آن سرعت برخی کشورها در توسعه زیرساخت‌های اتوبوسرانی باعث شد این افت، با سرعت جبران شود.

در واکنش به این وضعیت، بسیاری از کشورها برای بهبود ناوگان، برنامه‌های بسیاری را در دستور کار قرار دادند که ازجمله آن‌ها می‌توان به افزایش سرمایه‌گذاری‌های ملی، منطقه‌ای و محلی دولت‌ها در شبکه‌های اتوبوسرانی و ارتقای ناوگان اتوبوس‌های ترانزیت، انتقال مداوم از اتوبوس‌های معمولی به مدل‌های الکتریکی، هیبرید و CNG/LNG، با کمک ابتکارات دولت و صنعت و افزایش دسترسی به اتوبوس‌های سوخت پاک و تقویت موقعیت مالی اپراتورها اشاره کرد.

ازسوی‌دیگر، بسیاری از کشورها برنامه‌هایی را به منظور توسعه صنعت گردشگری اجرا کردند که هتل‌ها، فرودگاه‌ها و اپراتورها و سایر مشاغل وابسته را به سرمایه‌گذاری در اتوبوس‌های جدید سوق می‌دهد.

عوامل تاثیرگذار بر بازار و صنعت اتوبوس در سراسر جهان

با آن‌که بازار جهانی خودروهای سواری و تجاری در سال‌های گذشته با افت‌وخیزهای بسیاری مواجه شدند، اما بازار اتوبوس‌ها در اکثر مناطق جهان با رشد همراه بودند. در دسترس بودن روبه‌رشد اتوبوس‌های خودران برقی، افزایش تمرکز بر راحتی مسافران در حمل‌ونقل عمومی و تاکید بر راه‌حل‌های حمل‌ونقل پایدار و سازگار با محیط‌زیست برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و آلودگی هوا برخی از عوامل اصلی پیشروی بازار هستند.

از سوی دیگر، همسویی این خودروها با تکنولوژی‌های روز دنیا باعث شده است مسافران درون و برون‌شهری در اکثر مناطق استفاده از این خودروها را بر بسیاری از وسایل‌نقلیه ترجیح دهند. علاوه بر این، تمرکز کشورهای مختلف بر توسعه ناوگان اتوبوسرانی باعث شده است هر سال تقاضا برای این خودروها افزایش یابد و بازار و صنعت این خودروها با کمترین حجم از مشکلات و بحران مواجه شود.