تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3745874
شناسه : 3745874
تاریخ :
حراست از ابنیه‌های تاریخی با بهره گیری از ظرفیت اقوام و طوایف اقتصاد ایران: زاهدان_مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سیستان و بلوچستان از نقش پررنگ فراجا در حفاظت از ابنیه ها و مشارکت با این اداره کل قدردانی کرد. 

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرنگار مهر، محمدهادی طهرانی‌مقدم صبح امروز دوشنبه در دیدار با فرمانده جدید انتظامی سیستان وبلوچستان، ضمن تبریک انتصاب و آرزوی موفقیت برای وی، گفت: این استان، دارای ابنیه‌ها و محوطه‌های تاریخی بسیارمتعددی بوده و هزار و ۶۹۳ اثر غیرمنقول را در دل خود جای داده که نقش نیروهای فراجا در حفظ و حراست از آنها بی بدیل و غیرقابل انکار و قابل تقدیر است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سیستان وبلوچستان افزود: در کنار مأموریت خطیر و مهم حفاظت از هویت و شناسنامه مردم استان توسط نیروی انتظامی، می‌توان در سایر بخش‌ها نیز ارتباط تنگاتنگ و مستحکمی برقرار کرد.

وی ادامه داد: خوشبختانه نگاه فرماندهی انتظامی استان به مباحث مرتبط با میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بسیار ارزشمند بوده و می‌توان با تعامل دوسویه نسبت به اجرای برنامه‌های مشترک اقدام کرد.

به گفته طهرانی‌مقدم، یکی از بخش‌های مهمی که نیروی انتظامی می‌تواند با اجرایی کردن آن به رونق هنر اصیل و بومی صنایع‌دستی کمک کند، تهیه هدایا و خرید مستقیم از صنعتگران سیستان وبلوچستان است که با این اقدام، انگیزه خوبی برای ادامه مسیر توسط فعالان این بخش فراهم می‌شود.

وی تاکید کرد: در حوزه آموزش نیروهای کادر و وظیفه استان نیز این آمادگی وجود دارد و می‌توان در این زمینه نیز اقدامات خوبی انجام داد.

وی ادامه داد: نیروهای سخت کوش فراجا در سیستان وبلوچستان با اقدامات شبانه روزی خود، امنیت استان را به خوبی تأمین کرده‌اند و این موضوع، نقش ویژه ای در تردد و ورود گردشگر به داخل استان دارد که جای قدردانی و خداقوت دارد.

آمادگی فراجا در اجرای برنامه‌های مشترک میراث فرهنگی

فرمانده انتظامی سیستان وبلوچستان نیز در این دیدار، گفت: آموزش، فصل مشترک و محور تمامی برنامه‌ها هست و باید با تعامل دوطرفه و همکاری سایر نهادها، کار به گونه‌ای پیش برود که عامه مردم، نسبت به اهمیت و چرایی حفظ ابنیه های تاریخی و باستانی کاملاً آگاه شوند.

سردار محمدرضا اسحاقی، افزود: این استان به دلیل شرایط خاصی که دارد از ظرفیت‌های بی نظیری هم برخوردار هست و یکی از مهمترین این توانمندی‌ها وجود قومیت‌ها است و باید در راستای حفظ و حراست از ابنیه‌های تاریخی از ظرفیت و توان اقوام و طوایف به خوبی بهره‌مند شد و کار را با مشارکت مردم و طوایف پیش برد.

فرمانده انتظامی سیستان وبلوچستان گفت: حوزه‌های فعالیتی زیادی میان انتظامی و میراث‌فرهنگی وجود دارد که می‌توان با تمرکز بر روی آنها، اقدامات شاخص و اثرگذاری داشته باشیم و این آمادگی در انتظامی سیستان وبلوچستان و برگزاری رویدادهای مشترک وجود داشته و پای کار خواهیم بود.

وی تصریح کرد: در بحث آموزش اگر بومیان مناطق، فعالان صنعت گردشگری و راهنمایان گردشگری آموزش‌های بروز و منظمی را طی کنند و از انتفاع و مزایای حضور گردشگر آگاهی کامل پیدا کنند، طبیعتاً خودشان در راستای تأمین امنیت پایدار استان و منطقه شأن با انتظامی سیستان و بلوچستان همکاری بیشتری خواهند داشت و موجبات تأمین امنیت مردم پایه را فراهم می‌کند.

به گفته اسحاقی، اگر فعالان حوزه گردشگری در راستای معرفی ظرفیت‌های منطقه توأم با بیان امنیت موجود گام بردارند و احساس امنیت واقعی از زبان آنها بازگو شود طبیعتاً اثرگذاری دوچندانی خواهد داشت و باید به این نقطه مطلوب برسیم و مردم نیز به این دلبستگی کامل برسند چرا که معتقدیم آمد و رفت گردشگران داخلی و خارجی به استان تضمین کننده امنیت است.

وی تاکید کرد: در صورت اعلام از سوی اداره کل میراث فرهنگی سیستان وبلوچستان، این تمایل از سوی انتظامی وجود دارد تا نسبت به برگزاری جشنواره‌ها فرهنگی ورزشی متناسب اقدام کنیم، در خصوص خرید مستقیم از صنعتگران بومی استان نیز پذیرا هستیم و با تعامل دوطرفه مشترک قطعاً این مهم را در دستور کار قرار خواهیم بود چون آثار و صنایع دستی فاخر صنعتگران این خطه پهناور، برای مردم در نقاط دیگر کشور بسیار جذابیت دارد و تمایل دارند تا این آثار زینت بخش منازل شأن باشد و در این راستا از هیچ کوششی دریغ نخواهیم کرد.