تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : صفحات
لینک : econews.ir/5x3745819
شناسه : 3745819
تاریخ :
چمدان‌های بسته‌شده؛شلیک طوفان‌الاقصی به پاشنه‌آشیل اسرائیل اقتصاد ایران: عملیات طوفان الاقصی به پدیده نگران‌کننده‌ای میان صهیونیست‌ها دامن زد که از دهه‌ها قبل وجود داشته و موجب شد تا بار دیگر، بحث یافتن «وطن جایگزین» برای یهودیان اسرائیلی در جایی غیر از فلسطین و به ویژه غرب مطرح شود.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، تقابل میان مقاومت فلسطین با ارتش صهیونیستی از دهه‌های گذشته تاکنون در سایه حمایت‌های نظامی نامحدود آمریکا و غرب از رژیم اشغالگر، همواره در سطح نظامی یک جنگ نابرابر بوده است؛ زیرا ارتش این رژیم مجهز به تجهیزات نظامی پیشرفته آمریکایی و اروپایی است و نمی‌توان تسلیحات آن را با تجهیزاتی که گروه‌های مقاومت فلسطین در سایه محاصره شدید در اختیار دارند، مقایسه کرد.

هزینه سنگین اشغالگری در فلسطین برای صهیونیست‌ها

بنابراین هدف مقاومت از ابتدا این نبود که دشمن را به یکباره در سطح نظامی شکست دهد؛ بلکه استراتژی مقاومت فلسطین بر این مبنا قرار دارد که بارها و بارها ضرباتی سنگین به صهیونیست‌ها وارد کند، به طوری که هزینه ادامه اشغالگری آنها در اراضی فلسطین در دراز مدت را افزایش دهد.

به عبارت روشن‌تر، هدف مقاومت این است که به رژیم اشغالگر ثابت کند تداوم اشغالگری آن در فلسطین بسیار پرهزینه‌تر از پایان دادن به این اشغالگری و ترک سرزمین فلسطین است و هیچ راهی برای خاموش کردن شعله مقاومت در سراسر فلسطین وجود ندارد. به این معنا که اسرائیلی‌ها نمی‌توانند هرگز در یک سرزمین غصبی امنیت داشته باشند.

مردم و مقاومت فلسطین برای تحقق این ماموریت خود زمان زیادی صبر کرده و خون‌های بی شماری در این راه داده‌اند. اما وجه تمایز فلسطینی‌ها با صهیونیست‌ها این است که مردم و مقاومت فلسطین که صاحبان اصلی این سرزمین هستند، به راهی که برای دفاع از حقوقشان انتخاب کرده‌اند، ایمان کامل دارند و همین مسئله قدرت آنها را برای فداکاری و تحمل مصیبت‌ها بسیار بیشتر می‌کند.

این در حالی است که صهیونیست‌ها هرگز به فلسطین تعلق خاطر نداشته‌اند و با امید به یک زندگی خوب و با رفاه، اروپا را رها کرده و وارد این سرزمین شدند؛ اما واقعیتی که در فلسطین می‌بینند با چیزی که مقامات جنبش صهیونیسم به آنها وعده داده بودند، کاملاً متفاوت است. بنابراین آنها انگیزه‌ای برای تحمل سختی‌ها و یا ریخته شدن خونشان ندارند.

بر این اساس می‌توانیم نتیجه‌گیری کنیم که مقاومت فلسطین هرگز به دنبال یک پیروزی کامل و سریع نبوده است؛ زیرا همانطور که گفتیم از نظر نظامی نمی‌توان مقاومت را با ارتش صهیونیستی مقایسه کرد. اما مقاومت می‌خواهد به رژیم اشغالگر بفهماند که موجودیت آن همواره در معرض تهدید قرار دارد و هرگز رنگ آرامش را نخواهد دید.

پیامدهای زودهنگام طوفان الاقصی برای صهیونیست‌ها

عملیات بی‌سابقه و بزرگ طوفان الاقصی نیز در همین چهارچوب قرار دارد؛ عملیاتی که علاوه بر تحمیل خسارات جانی قابل توجه به صهیونیست‌ها و به اسارت گرفتن تعداد زیادی از نظامیان اسرائیلی، با خسارت‌های اقتصادی، سیاسی، نظامی و اجتماعی زیادی برای رژیم صهیونیستی همراه بود و علاوه بر ناآرامی‌های داخلی، موجب شد تا یک موج بزرگ از خشم جهانی علیه این رژیم به دلیل جنایت‌های آن علیه غیرنظامیان فلسطینی شکل بگیرد. به این ترتیب اسرائیل برای اولین بار حتی از سوی ملت‌های اروپایی و آمریکایی هم طرد شده و در یک انزوای بزرگ بین‌المللی و تحریم توسط ملت‌های جهان قرار گرفته است.

بارزترین جلوه این آشفتگی‌ها آن بود که صدها هزار و شاید میلیون‌ها اسرائیلی متقاعد شدند که اسرائیل (فلسطین اشغالی) دیگر آن سرزمین امنی نیست که بنیانگذاران جنبش صهیونیسم به آنها وعده داده بودند و بنابراین بهتر است، چمدان‌های خود را ببندند و از فلسطین بروند و به جایی برگردند که از آنجا آمده بودند.

رژیم صهیونیستی (اسرائیل) , فلسطین , طوفان الاقصی ,

این اسرائیلی‌ها هستند که باید به دنبال وطن جایگزین باشند نه فلسطینی‌ها

در نوامبر 2023 «خوان کول» پروفسور و تاریخ‌دان آمریکایی که متخصص در امور خاورمیانه بوده و سردبیر وب سایت «اینفورمید کامنت» است، در مقاله‌ای به پیشنهاد بحث برانگیز ارائه شده توسط دو قانونگذار در کابینه رژیم صهیونیستی اشاره کرد که پیشنهاد داده بودند، هر کشوری در جهان 10 هزار آواره فلسطینی از غزه را پذیرش کند.

این تاریخ‌دان آمریکایی در مقاله‌ای که به این منظور تهیه کرده بود گفت: در واقع باید جدول را تغییر دهیم و این اسرائیلی‌ها هستند که به چنین پیشنهادهایی نیاز دارند؛ زیرا نظرسنجی‌های انجام شده حتی قبل از جنگ کنونی هم نشان می‌دهد که یک سوم اسرائیلی‌ها واقعاً می‌خواستند مهاجرت کنند و نیمی از نسل کنونی اسرائیلی‌ها که ساکن کشورهای اروپایی هستند، به هیچ وجه قصد بازگشت ندارند.

در ادامه این مقاله آمده است: تمایل بسیاری از اسرائیلی‌ها برای مهاجرت، تنها مربوط به مسائل داخلی همچون افول دموکراسی و یا ظهور جنبش راست افراطی اسرائیل نیست. بلکه علت اصلی این امر به ضربه روحی و روانی عمیق اسرائیلی‌ها در نتیجه دهه‌ها تلاش برای تصرف سرزمین‌های فلسطینی برمی‌گردد.

این پروفسور آمریکایی به کشورهای غربی پیشنهاد داد که درهای خود را به روی اسرائیلی‌هایی که مایل به مهاجرت هستند، باز کنند، به این اسرائیلی‌ها تابعیت بدهند و حتی به آنها اجازه بدهند که وطن جدیدی را برای خود در غرب تاسیس کنند. به ویژه اینکه غرب، طرفی است که قرن‌ها در آزار و اذیت یهودیان سهیم بوده و مشکلی که امروز در فلسطین شاهد آن هستیم، محصول اقدامات غربی‌هاست. در این میان آلمان اگر می‌خواهد ظلم‌های گذشته خود علیه یهودیان را جبران کند، باید محدودیت سخت برای مهاجرت یهودیان به این کشور را لغو نماید؛ محدودیت‌هایی مانند اینکه کسانی که می‌خواهند به آلمان مهاجرت کنند حتماً باید به زبان آلمانی تسلط داشته باشند.

فرار بی‌امان صهیونیست‌ها از اراضی اشغالی بعد از طوفان الاقصی

مقاله این پروفسور آمریکایی حاکی از آن است که بعد از عملیات طوفان الاقصی، تعداد اسرائیلی‌هایی که مایل به فرار از فلسطین اشغالی هستند، به شکل قابل توجهی افزایش یافته است. اما در زمان نگارش این مقاله هنوز همه چیز مشخص نشده بود و اعداد و ارقام صهیونیست‌هایی که به دنبال فرار از اراضی اشغالی هستند کم کم ظاهر شد.

موسسه موسوم به اداره جمعیت و مهاجرت اسرائیل در این زمینه اعلام کرد که بعد از آغاز عملیات طوفان الاقصی 470 هزار اسرائیلی مهاجرت کرده‌اند و مشخص نیست که آیا باز خواهند گشت یا نه. البته در این آمار تعداد هزاران کارگر و دیپلمات خارجی که از زمان آغاز جنگ، فلسطین اشغالی را ترک کرده‌اند لحاظ نشده است.

رژیم صهیونیستی (اسرائیل) , فلسطین , طوفان الاقصی ,

آمارهای اولیه همچنین نشان می‌دهد که تعداد مهاجران یهودی که در اکتبر یعنی اولین ماه جنگ غزه وارد فلسطین شدند، نسبت به سال گذشته 50 درصد کاهش یافت و سپس این میزان در ماه نوامبر به 70 درصد رسید؛ زیرا از ابتدای اکتبر تا پایان نوامبر تنها 2000 یهودی به فلسطین آمدند.

در ابتدای ژوئن 2024 روزنامه تایمز آو رژیم صهیونیستی گزارش داد که نیم میلیون اسرائیلی قبلاً اسرائیل (فلسطین اشغالی) را ترک کرده و در شش ماه اول جنگ برنگشته‌اند و مشخص نیست که آیا این تصمیم موقتی است یا به مهاجرت دائمی آنها تبدیل خواهد شد.

سپس در ماه جولای همین روزنامه به نقل از شبکه 12 رژیم صهیونیستی گزارش داد که طبق داده‌های اداره مرکزی آمار، تعداد اسرائیلی‌هایی که برای همیشه بعد از طوفان الاقصی اینجا را ترک کرده‌اند به شکل قابل توجهی افزایش یافته است.

این رسانه عبری گزارش داد که اسرائیلی‌ها از اواسط سال 2023 تاکنون با نرخ بالایی مهاجرت کرده‌اند. حدود 12300 نفر در اکتبر 2023 اسرائیل (فلسطین اشغالی) را ترک کردند که تاکنون برنگشته‌اند و سپس در دو ماه بعدی 30 هزار اسرائیلی برای همیشه اینجا را ترک کردند. از طرف دیگر کاهش آشکاری در تعداد اسرائیلی‌های بازگشته از خارج نسبت به سال گذشته مشاهده می‌شود.

منابع عبری گزارش می‌دهند، تعداد اسرائیلی‌هایی که از 7 اکتبر تاکنون مهاجرت کرده‌اند، بسیار نگران کننده است؛ زیرا آمار رسمی نشان می‌دهد تعداد مهاجرت کنندگان از این تاریخ در مقایسه با مدت مشابه در سال 2022 حدود 285 درصد افزایش یافته است. همچنین نتایج یک نظرسنجی نشان داد که یک چهارم یهودیان به فکر مهاجرت همیشگی هستند.

طوفان الاقصی و کابوس مهاجرات معکوس برای اسرائیل

روزنامه صهیونیستی جروزالم پست در این زمینه اعلام کرد: آمار بالای تعداد مهاجرت کنندگان نشان دهنده کاهش اعتماد اسرائیلی‌ها به کابینه و ارتش است. نکته قابل توجه اینجاست که حتی اغلب اسرائیلی‌هایی که گرایش راست افراطی دارند، اعتمادشان را به ارتش و کابینه از دست داده‌اند و در حالی که قبلاً از گزینه نظامی حمایت می‌کردند، اکنون خواستار اتخاذ راهکارهای دیپلماتیک برای پایان جنگ هستند.

در مجموع این گزارش‌ها یک واقعیت روشن را به ما می‌گوید و آن، این است که مهاجرت یهودیان صهیونیست از فلسطین اشغالی بعد از 7 اکتبر به پدیده‌ای معمول تبدیل شده که نمی‌توان آن را نادیده گرفت. به نظر می‌رسد که مقامات صهیونیست این مسئله را پیش بینی می‌کردند؛ به طوری که بزالل اسموتریچ وزیر فاشیست دارایی کابینه رژیم صهیونیستی در فوریه 2024 برنامه‌ای را برای اعطای پاداش مالی به مهاجران جدیدی که از غرب به فلسطین می‌آیند، طراحی کرد.

طی ماه‌های گذشته بعد از جنگ ویرانگر غزه رژیم صهیونیستی علاوه بر چالش‌های سیاسی و امنیتی، دچار بحران‌های اجتماعی و جمعیتی دشواری نیز شده؛ زیرا این رژیم بعد از آنکه مدت‌ها خودش را شکست ناپذیر توصیف کرده بود، با آغاز عملیات طوفان الاقصی توسط مقاومت فلسطین، در معرض یک وضعیت تحقیرآمیز ناگهانی قرار گرفت. به ویژه اینکه این عملیات توسط گروهی انجام شد که در سطح نظامی به هیچ وجه قابل مقایسه با ارتش اسرائیل نیست.

همین مسئله ضربه بزرگی به جایگاه نظامی رژیم صهیونیستی در منطقه و جهان زد. علاوه بر آن با روشن شدن ابعاد جنایت‌های وحشیانه این رژیم در نوار غزه بسیاری از جوامع جهان که قبلاً از اسرائیل حمایت می‌کردند، این رژیم را یک طرف اشغالگر توصیف و شروع به محکومیت جنایت‌های آن علیه مردم فلسطین کردند و اسرائیل را یک رژیم تروریستی می‌خوانند که چنین چیزی قبلاً در جهان بی‌سابقه بود، به ویژه در غرب و آمریکا.

اما اخبار بد پیامدهای نبرد طوفان الاقصی برای رژیم صهیونیستی به همین جا ختم نمی‌شود. روزنامه اقتصادی گلوبس این رژیم در گزارشی به مسئله‌ای مهم اشاره و تاکید کرد: اعداد و آمارهای فعلی درباره مهاجرت معکوس اسرائیلی‌ها هنوز تاثیر کامل جنگ فعلی را نشان نمی‌دهد. نتیجه نهایی این جنگ هرچه باشد، احتمالاً عواقب منفی بیشتری بر اقتصاد، سیاست و جامعه اسرائیل خواهد داشت.

بر اساس این گزارش، بعد از پایان جنگ، اسرائیل وارد یک جنگ سیاسی شدید خواهد شد. علاوه بر آن اسرائیل خودش را در میان مجموعه بزرگی از چالش‌های اقتصادی همه جانبه خواهد دید که کمترین مورد آن کسری بزرگ در بودجه است؛ مسئله‌ای که منجر به افزایش اجتناب ناپذیر مالیات‌ها، ریاضت اقتصادی، کاهش خدمات عمومی و ... خواهد شد و همین مسائل می‌تواند بسیاری از اسرائیلی‌ها را وادار به تصمیم برای مهاجرت دائمی کند.

این رسانه صهیونیستی افزود: مقامات اسرائیلی اغلب ترجیح می‌دهند چشم خود را بر روی پدیده فزاینده مهاجرت معکوس ببندند. نادیده گرفتن این پدیده توسط مقامات اسرائیلی یک مسئله قدیمی است و آنها هرگز درباره این مسئله صحبت نمی‌کنند. مثلاً در مدارس، دانش آموزان اسرائیلی مطالب زیادی درباره مهاجرت‌های بزرگ به اسرائیل یاد می‌گیرند، اما هیچکس درباره موج بزرگ مهاجرت معکوس از اینجا چیزی به دانش آموزان نمی‌گوید.

رسانه مذکور عبری افزود: همین پنهان کاری‌ها موجب شده تا پدیده مهاجرت معکوس در سکوت تشدید شود؛ به ویژه در یک فضای متشنج مانند مرحله بعد از 7 اکتبر، زیرا هیچکس نمی‌خواهد در یک جامعه وحشت زده زندگی کند.

روزنامه فوروارد که یک روزنامه آمریکایی یهودی است، در این زمینه تحقیقاتی درباره برنامه‌ریزی برای مهاجرت در داخل فلسطین اشغالی انجام داد که در آن تاثیرات عملیات 7 اکتبر بر تصمیم اسرائیلی‌ها برای مهاجرت مورد بررسی قرار می‌گیرد.

ساره مان، سردبیر 55 ساله این روزنامه که در تل آویو زندگی می‌کنند درباره وضعیت آشفته صهیونیست‌ها گفت: قرارداد اجتماعی در اسرائیل شکسته شده، این ما هستیم که در این شرایط زندگی می‌کنیم، ما مجبوریم که در اینجا مالیات بدهیم، این ما هستیم که باید فرزندانمان را به ارتش بفرستیم و همه خطرات و خستگی‌ها را تحمل کنیم. بنابراین ما از کابینه انتظار حمایت و امنیت داریم، اما کاملاً روشن است که کابینه و ارتش شکست خورده‌اند و دکترین امنیتی اسرائیل هم با شکست مواجه شده است. سوال ما این است که چرا کابینه به ما خیانت کرد و چرا امنیت در مرزهای غزه وجود نداشت؟

طبق تحقیقات انجام شده توسط این روزنامه، یکی از صهیونیست‌هایی که از اراضی اشغالی مهاجرت کرده و به نیویورک رفته در این زمینه می‌گوید: ما قدرت این را نداریم که با آژیرهای هشدار و زیر انواع تهدیدها زندگی کنیم و نمی‌توانیم خودمان را فریب بدهیم و بگوییم که همه چیز درست خواهد شد.

بحران داخلی اسرائیل و تشدید مهاجرت معکوس

این تحقیقات همچنین حقیقت مهم دیگری را آشکار کرد؛ با این مضمون که علاوه بر ناامنی و تهدیدات خارجی، بسیاری از اسرائیلی‌ها نگران خطرات داخلی در نتیجه افزایش قدرت راست‌افراطی‌ها هستند. بسیاری از اسرائیلی‌هایی که نویسندگان این تحقیق با آنها محاسبه کردند، نگرانی عمیق خود را درباره کاهش حقوق زنان در اسرائیل و عدم تمایل اسرائیلی‌ها به همزیستی با یکدیگر ابراز کردند.

برخی از آنها همچنین گفتند که اسرائیل مشروعیت خود را در سطح بین‌المللی از دست داده و این ترس آشکار وجود دارد که ظهور افراط گرایی در داخل اسرائیل (فلسطین اشغالی) جان بسیاری از اسرائیلی‌ها را تهدید کند.

رژیم صهیونیستی (اسرائیل) , فلسطین , طوفان الاقصی ,

الکس گلدمن، یکی از شهرک نشینان صهیونیست که یک شرکت فناوری داشت و به لهستان مهاجرت کرده در این زمینه گفت: این اعراب و حتی جنبش حماس نیستند که ما را به مهاجرت سوق داده‌اند، بلکه کسانی که ما واقعاً از آنها وحشت داریم، یهودیان راست افراطی هستند که اسرائیل را تسخیر کرده‌اند و ما را وادار به فرار می‌کنند. در حال حاضر اسرائیل در محاصره راست افراطی‌ها قرار دارد و آنها علناً اقدامات تحریک آمیز خطرناکی علیه چپ‌ها انجام می‌دهند.

یکی از مسئولان شرکت اوشن گروپ که متخصص در کمک به اسرائیلی‌ها برای مهاجرت به خارج است، گفت: انگیزه‌های اسرائیلی‌ها برای مهاجرت، اغلب مربوط به نگرانی درباره امنیت شخصی، ناامیدی سیاسی و افزایش هزینه‌های زندگی است.

به طور کلی پدیده مهاجرت معکوس از دهه‌ها قبل در میان صهیونیست‌ها وجود داشته و صرفاً مربوط به بعد از عملیات طوفان الاقصی نیست؛ هرچند که در مرحله بعد از این عملیات این روند تشدید شد. علت مهاجرت معکوس صهیونیست‌ها گاهی بنا به دلایل امنیتی ناشی از درگیری مداوم با فلسطینی‌ها و گاهی مربوط به مسائل داخلی جامعه صهیونیستی است.

از ابتدای سال 2023 گزارش‌های زیادی درباره صهیونیست‌هایی که برای اخذ گذرنامه خارجی در مقابل سفارتخانه‌های اروپا صف کشیده بودند منتشر شد. از زمان تشکیل کابینه افراطی نتانیاهو قبل از عملیات طوفان الاقصی، درصد اسرائیلی‌هایی که مایل به دریافت تابعیت‌های پرتغالی، آلمانی و لهستانی هستند، به شکل قابل توجهی افزایش یافت و دفاتر اتحادیه اروپا از افزایش تعداد اسرائیلی‌هایی که مایل به اخذ تابعیت اروپایی هستند، خبر دادند.

بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که عملیات طوفان الاقصی به پدیده‌ای در میان صهیونیست‌ها دامن زد که بنا به دلایل مختلف از جمله خود مقاومت فلسطین که از دهه‌های قبل تاکنون همچنان ادامه دارد، در حال بدتر شدن بود. این روند تاثیر جمعیتی عمیقی بر رژیم اشغالگر خواهد داشت؛ زیرا می‌دانیم که بحث جمعیت همیشه یکی از بزرگترین نقاط ضعف و منابع نگرانی مقامات صهیونیست بوده است.

انتهای پیام/