تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصاد سلامت
لینک : econews.ir/5x3745802
شناسه : 3745802
تاریخ :
فعالیت بیش از دوهزار و پانصد تشکل مردم نهاد در حوزه سلامت اقتصاد ایران: مدیرکل سازمان‌های مردم نهاد و خیرین سلامت وزارت بهداشت با بیان اینکه کمیته ملی مشورتی مشارکت‌های اجتماعی حوزه سلامت تشکیل شده است، راه‌اندازی این کمیته مشورتی را در راستای نهادینه‌سازی مدیریت تخصصی، قانون‌مند و بر پایه علم و با هدف استفاده از مزیت‌های منطقه‌ای، بهره‌مندی از ظرفیت‌های علمی نخبگان و تجربیات صاحب‌نظران در حوزه مشارکت اجتماعی دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی عنوان کرد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، مهندس محمدجواد حیدری‌پور - مدیرکل سازمان‌های مردم نهاد و خیرین سلامت وزارت بهداشت با اشاره به روز ملی تشکلهای مردم نهاد و مشارکتهای اجتماعی، اظهار داشت: از جمله شاخص‌های جوامع توسعه‌یافته، میزان مشارکت مردم و تشکل‌های مردم نهاد است و توسعه پایدار بدون حضور آنان، ناممکن و دور از دسترس است.

وی افزود: بدون شک سلامت و رسیدگی به آسیب‌های اجتماعی مربوط به آن، نیازمند حضور و مشارکت جدی مردم و تشکل‌ها بوده تا با یاری و هم‌اندیشی آنان و دولت به ارتقای نظام سلامت و پیشگیری و رفع آسیب‌های اجتماعی دست یابیم.

حیدری‌پور معتقد است: ۲۲ مرداد هرسال روز ملی تشکلهای مردم نهاد و مشارکتهای اجتماعی با هدف الهام بخشیدن مردم به فعالیت بیشتر در این سازمان‌ها، تشویق و تعامل بهتر بین سازمانهای غیردولتی، بخش دولتی، خصوصی و گامی کوچک در جهت پاسداشت تلاشها و دستاوردهای تشکل‌های مردم نهاد فعال در کشور است.

مدیرکل سازمان های مردم نهاد و خیرین سلامت وزارت بهداشت به ارائه گزارش بخشی از فعالیت‌های صورت گرفته توسط این سازمان در سال ۱۴۰۲ اشاره و تصریح کرد: براساس نتایج نهایی تجمیع بانک اطلاعاتی تشکلهای مردم نهاد حوزه سلامت در مجموع ۲ هزار و ۶۳۲ تشکل (همراه با شعبات) در سراسر کشور در حال فعالیت هستند.

وی خاطرنشان کرد: از این تعداد حدود هزار و ۹۳۸ تشکل در حوزه آموزش، هزار و ۵۹۲ تشکل درحوزه پیشگیری، ۹۸۶ تشکل درحوزه توانبخشی، ۸۴۴ تشکل درحوزه تامین تجهیزات، ۴۰۶ تشکل در حوزه پروژه های عمرانی، ۱۵۶۱ تشکل در حوزه مددجویی درمان، هزار و ۴۶۰ تشکل در حوزه مددجویی دارویی، هزار و ۴۸۰ تشکل در حوزه مددجویی حمایت مالی و ۴۴۰ تشکل در حوزه مددجویی اسکان فعالیت دارند.

به گفته حیدری‌پور، ۴۷۰ تشکل در حوزه سرطان و بیماری‌های صعب‌العلاج و خاص، ۳۳۰ تشکل در حوزه آسیب‌های اجتماعی، ۱۱۴ تشکل در حوزه اعتیاد و ۱۴۳ تشکل در حوزه معلولان ذهنی و جسمی (مادرزادی و سانحه‌ای) فعالیت دارند.

مدیرکل سازمان‌های مردم نهاد و خیرین سلامت وزارت بهداشت همچنین خبر داد که با توجه به بروزرسانی بانک اطلاعات ۸۷.۲۳درصد از ۶۱۹ بیمارستان دولتی، موسسات خیریه ایجاد شده و یا در شرف تاسیس است.

وی در ادامه به ارائه آماری از اقدامات خیرین سلامت اشاره و تصریح کرد: ارزش ریالی مشارکت سازمان‌های مردم نهاد حوزه سلامت در سال ۱۴۰۲ بالغ بر ۱۱۳۰ میلیارد تومان و همچنین ارزش ریالی مشارکت موسسات خیریه بیمارستانی در همین سال بالغ بر ۴۵۳ میلیارد تومان بوده است.

مهندس حیدری‌پور تاکید کرد: به منظور ارتقای کیفی و افزایش کمی خدمات تشکل‌های مردم نهاد در حوزه سلامت، افزایش مشارکت‌های مردمی در حوزه سلامت و بهبود ارتباط میان دانشگاه و تشکل‌ها حوزه متناظر این اداره کل در دانشگاه ها و دانشکده‌های علوم پزشکی کشور در سال ۱۴۰۲ اقدام به برگزاری ۱۰ هزار و ۳۴۰ نفر ساعت کارگاه‌های آموزشی ویژه اعضای هیات مدیره تشکل‌ها کرده است.

مدیرکل سازمان های مردم نهاد و خیرین سلامت وزارت بهداشت با بیان اینکه کمیته ملی مشورتی مشارکت های اجتماعی حوزه سلامت تشکیل شده است، راه اندازی این کمیته مشورتی را در راستای نهادینه سازی مدیریت تخصصی، قانون مند و بر پایه علم و با هدف استفاده از مزیت های منطقه ای، بهره مندی از ظرفیت های علمی نخبگان و تجربیات صاحب نظران در حوزه مشارکت اجتماعی دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی عنوان کرد.

وی همچنین گفت: اداره کل سازمانهای مردم نهاد و خیرین سلامت با استناد به آیین نامه اجرایی و تاسیس و فعالیت سازمانهای مردم نهاد در سال ۱۴۰۲ درخواست تاسیس ۳۱ سازمان مردم نهاد با موضوع فعالیت امور بهداشت و درمان را مورد بررسی قرار داده و نظر تخصصی خود را به مرجع صدور مجوز اعلام نموده است.

بنابر اعلام وزارت بهداشت، حیدری پور با اشاره به ابلاغ دستورالعمل رتبه‌بندی و ارزیابی تشکل‌های مردم نهاد حوزه سلامت به دانشگاه و دانشکده‌های علوم پزشکی کشور، گفت: این دستور العمل به منظور رتبه‌بندی فعالیت تشکل‌های مردم نهاد حوزه سلامت، در سال ۱۴۰۰صورت گرفت.

وی گفت: با توجه به ارزیابی بیش از ۳ هزار تشکل مردم نهاد سلامت توسط ستاد و دانشگاه و دانشکده های علوم پزشکی کشور رتبه بندی این موسسات از سوی این اداره کل به صورت سالیانه انجام پذیرفته است و در سال ۱۴۰۲ نیز تعداد هزار و ۹۲ تشکل مردم نهاد مورد ارزیابی و رتبه بندی قرار گرفت.