تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصاد سلامت
لینک : econews.ir/5x3745786
شناسه : 3745786
تاریخ :
ترشحات اندومتریوز به چه شکل است؟ اقتصاد ایران: لکه بینی در خارج از پنجره قاعدگی یکی از علائم شایع آندومتریوز است اما به سایر شرایط نیز اشاره دارد. مهم است که برای تشخیص مناسب به یک متخصص مراجعه کنید.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

ترشحات واژن چیست؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از وری ول هلث، ترشحات واژن یک مایع طبیعی است که از غدد اطراف واژن ساخته می شود تا کانال واژن را تمیز و روان نگه دارد. رنگ ترشحات معمولی بر اساس چرخه قاعدگی فرد متغیر است. شکل آن قبل از قاعدگی، می تواند شفاف، سفید شیری یا زرد کم رنگ به نظر برسد؛ در طول و بعد آن، ممکن است قرمز و قهوه ای به نظر برسد.

مقدار این ترشحات نیز به چرخه فرد بستگی دارد و از فردی به فرد دیگر متفاوت است.

بیشتر بدانید: عکس/ انواع ترشحات واژن نشانه چیست؟

چه زمانی ترشحات واژن تغییر می کند؟

ترشحاتی که سبز، سفت، غلیظ، آبکی یا با بوی ماهی هستند می‌توانند به یک بیماری زمینه‌ای مانند عفونت یا سرطان دهانه رحم اشاره کنند. عفونت های رایج واژن شامل عفونت های مخمر ، تریکومونیازیس و واژینوز باکتریایی است؛ این عفونت ها می توانند رنگ، بو و بافت ترشحات واژن را تغییر دهند.

تاثیر آندومتریوز بر ترشحات واژن

در بیماری آندومتریوز، بافت آندومتر مشابه پوشش داخلی رحم در سایر نواحی بدن رشد می کند؛ به طور معمول این بافت اضافی رو یا در اندام های تولید مثل در ناحیه لگن (شامل تخمدان ها، لوله های فالوپ و بافت های دیواره لگن) رشد می کند.

  • لکه بینی یکی از علائم شایع آندومتریوز است زیرا رشد بیش از حد بافت آندومتر پاره شده و به همان روشی که پوشش طبیعی رحم ریزش می کند خونریزی می کند.

وقتی این بافت جابجا شده شروع به ریزش می کند، می تواند ترشحات واژن شما را لکه دار کند و باعث شود که صورتی، قهوه ای یا سیاه به نظر برسند؛ این نوع لکه بینی معمولا خارج از قاعدگی اتفاق می افتد.

ترشحات آندومتریوز چه ظاهری دارند؟

افرادی که سیکل های قاعدگی دارند به احتمال زیاد در حوالی پریود خود لکه بینی را تجربه می کنند که معمولاً جای نگرانی نیست. لکه بینی بین پریودها یکی از علائم شایع اندومتریوز است که به دلیل ریزش بافت جابجا شده و بی نظمی در قاعدگی است.

اگر لکه بینی خارج از پنجره قاعدگی شما رخ دهد، می تواند نشان دهنده بسیاری از بیماری های زمینه ای باشد. بنابراین همیشه ایده خوبی است که ردیابی کنید و درک کنید چرا لکه بینی رخ می دهد.

  • هنگام ردیابی رنگ و قوام لکه بینی نامنظم، به یاد داشته باشید که لکه بینی ناشی از آندومتریوز می تواند صورتی به نظر برسد که نشان دهنده خون تازه به دلیل خونریزی نامنظم یا کیست تخمدان است. همچنین می‌تواند باعث ایجاد لکه‌های قهوه‌ای یا سیاه شود که نشان‌دهنده خون یا بافت اکسیده‌شده‌ای است که مسدود شده یا نمی‌تواند ریخته شود.

سایر علائم اندومتریوز

علائم آندومتریوز از فردی به فرد دیگر متفاوت است. برخی علائم کم یا بدون علائم خواهند داشت و برخی دیگر درد و خونریزی شدید را تجربه خواهند کرد.

علاوه بر این، علائم آندومتریوز گاهی اوقات می تواندمشابه علائم سایر بیماری ها مانند سرطان دهانه رحم یا کیست تخمدان باشد. تشخیص آن معمولاً به زمان و نظر متخصص زنان و زایمان نیاز دارد.

علاوه بر لکه بینی، علائم کلیدی اندومتریوز عبارتند از:

  • دردهای قاعدگی دردناک
  • درد عمومی لگن
  • رابطه جنسی دردناک
  • خونریزی شدید پریود
  • ناباروری
  • افسردگی و خستگی
  • مشکلات مثانه
  • یبوست یا اسهال


ارتباط بین اندومتریوز و عفونت

افراد مبتلا به آندومتریوز بیشتر در معرض آندومتریت مزمن (عفونت یا التهاب رحم) و بیماری التهابی لگنی شدیدتر هستند.

در یک مطالعه در سال 2018 مشخص شد که ابتلا به بیماری التهابی لگن خطر ابتلا به اندومتریوز را افزایش می دهد. عفونت دستگاه تناسلی تحتانی (دهانه رحم، واژن یا فرج) با افزایش خطر ابتلا به اندومتریوز در یک مطالعه در سال 2016 مشخص شد.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر متوجه لکه بینی مکرر یا ترشحات غیر طبیعی واژن شدید، باید به پزشک مراجعه کنید.

از آنجایی که بسیاری از بیماری ها علائم مشترک دارند، یک متخصص می تواند به شما در یافتن یک راهبرد تشخیص و درمان مناسب کمک کند.

درد یا ناراحتی در ناحیه لگن نیز یکی از شاخص‌های کلیدی است که به شما هشدار می دهد باید به پزشک مراجعه کنید.

ترشحات بدبو دارید؟

ترشحات سالم واژن معمولاً بویی خنثی دارند و هیچ بویی نگران کننده یا متعفنی ندارند. با این حال، اگر ترشحات شما بوی ماهی می دهد، می تواند نشان دهنده عفونت مقاربتی (STI) باشد.

بهتر است وقتی این بو را استشمام کردید با یک متخصص مشورت کنید. در صورت عدم درمان برای مدت طولانی، عفونت ها می توانند منجر به بروز شرایط جدی تری شوند.