تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : ورزش
لینک : econews.ir/5x3745784
شناسه : 3745784
تاریخ :
المپیکی شدن ژیمناستیک یعنی طلا/ برای تهیه تجهیزات مساعدت می‌خواهم اقتصاد ایران: رئیس فدراسیون ژیمناستیک گفت: حضور الفتی در المپیک معادل مدال طلا است و امیدوارم به این رشته بیشتر از گذشته اهمیت بدهند و در بحث تهیه تجهیزات به ما کمک کنند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرنگار مهر، بدون شک ژیمناستیک یکی از رشته‌های تاریخ ساز در بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس بود. رشته‌ای که بعد از ۶۰ سال توسط مهدی الفتی به المپیک رسید و در میدان سخت این بازی‌ها به مرحله فینال هم صعود کرد. الفتی پیش از این هم در تاریخ ژیمناستیک ایران نام خود را ماندگار کرده بود؛ زمانی که توانست بعد از ۸۰ سال مدال نقره بازی‌های آسیایی هانگژو را از آن خود کند. تمام این افتخارآفرینی در دورانی برای ژیمناستیک ایران رقم خورد که به دلیل مشکلات مدیریتی این رشته مدت‌ها در بلاتکلیفی به سر می‌برد.

انتخابات فدراسیون ژیمناستیک پس از کش و قوس زیاد سال گذشته برگزار شد و با رأی اعضای مجمع زهرا اینچه درگاهی رئیس سابق فدراسیون ژیمناستیک که دوران شکوفایی این رشته از زمان او استارت خورده بود، دوباره به این فدراسیون بازگشت تا شرایط ژیمناستیک را سر و سامان بدهد. در آن زمان حضور الفتی در مسابقات گزینشی المپیک به دلیل مشکلات مدیریتی در هاله‌ای از ابهام بود اما با بازگشت اینچه درگاهی و رایزنی او با رئیس فدراسیون جهانی شرایط برای حضور الفتی در مسابقات گزینشی فراهم شد و در نهایت الفتی پس از حضور در چهار گزینشی المپیک جواز حضور در المپیک پاریس را در لحظات آخر کسب کرد.

یک سند جامع برای تحول ژیمناستیک به صورت مکتوب نوشتم

زهرا اینچه درگاهی رئیس فدراسیون ژیمناستیک در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، درباره حضور الفتی در المپیک پاریس و فینالیست شدن این ورزشکار گفت: ما از قبل برای حضور در المپیک و کسب سهمیه برنامه ریزی کرده بودیم. هدف گذاری ما در درجه اول این بود که بتوانیم کسب سهمیه المپیک کنیم و ایران یکی از کشورهایی باشد که در رشته ژیمناستیک نماینده داشته باشد. برای رسیدن به این هدف مفصل کار کردیم، در پاییز سال ۹۵ من در سند جامعی که برای تحول ژیمناستیک ایران به صورت مکتوب نوشتم، یک برنامه هشت ساله را به صورت کامل تشریح کردم که به چه شکلی ژیمناستیک می‌تواند در ایران متحول شود.

حضور در المپیگ جزو برنامه هشت ساله بود

وی ادامه داد: این هدف گذاری را به صورت یک تا سه ساله، سه تا پنج ساله و پنج تا هشت ساله تشریح کردم. چگونگی دست یابی به این اهداف هم به صورت مکتوب نوشتم و در اختیار اعضای مجمع قرار دادم. در برنامه هشت ساله در قسمت آخر مدال بازی‌های هانگژو و کسب سهمیه المپیک قید شده بود که به هر دوی این اهداف رسیدیم. به اعضای مجمع گفتم اگر من رئیس فدراسیون شدم و به من رأی دادید، این برنامه را پیش رو خود بگذارید و کنار هر هدفی که محقق می‌شود علامت بزنید.

المپیکی شدن ژیمناستیک یعنی طلا/اختیاراتی فراتر از ریاست می‌خواهم

به اعضای مجمع گفتم اگر اهدافم محقق نشد بازخواستم کنید

درگاهی گفت: به اعضای مجمع گفتم اگر هدفی محقق نشد یا قول‌هایی مطرح و به آن عمل نشد می‌توانند من را مورد بازخواست قرار دهند. خدا را شکر می‌کنم به عنوان یک مدیر شهامت این را دارم که قول مکتوب بدهم و با برنامه‌ریزی و کمک همکاران به این اهداف مهم برسیم و سربلندی ژیمناستیک را رقم بزنیم. برای بازی‌های آسیایی ژیمناست‌های ما لایسنس نداشتند و حتی تصمیم بر این شده بود که ژیمناستیک ایران به دلیل نداشتن لایسنس و عدم امکان حضور در بازی‌های آسیایی، به این مسابقات اعزام نشود. من شهریورماه ۱۴۰۲ در کمیته ملی المپیک حاضر شدم و اعلام کردم علی رغم همه نامهربانی‌ها حاضر هستم به ملی‌پوشان کمک کنم و برای آن‌ها لایسنس را درخواست خواهم کرد. در بازی‌های آسیایی شرکت کردیم و نقره هانگژو محصول آن بود. در حد بضاعتم در دوره‌ی آشفتگی فدراسیون تلاش کردم تا جلوی سقوط فدراسیون و رشته را بگیرم.

چرا اینچه درگاهی بیخیال فدراسیون ژیمناستیک نبود؟

رئیس فدراسیون ژیمناستیک گفت: در آن زمان فدراسیون جهانی ژیمناستیک من را به عنوان رئیس می‌شناخت اما متأسفانه یک رئیس به صورت غیرقانونی در فدراسیون حضور داشت. من همان زمان که اعلام کردم لایسنس را ورزشکاران مان خواهم گرفت، گفتم که در بازی‌های آسیایی مطمئن هستم که مدال خواهیم گرفت، آن هم از نوع خوش رنگ آن. خوشبختانه این اتفاق هم افتاد و بعد از ۸۰ سال در بازی‌های آسیایی از نوع خوش رنگ آن مدال گرفتیم. آن زمان‌هایی که ما تلاش می‌کردیم جلوی سقوط فدراسیون را بگیریم و اجازه ندهیم تمامی این دستاوردها که نیمه راه بودیم از دست برود، برخی از من می‌پرسیدند: «فدراسیون چه چیزی دارد که شما اینقدر جدی پیگیر کار آن هستید و آن را رها نمی‌کنید؟» در آن زمان من هر چقدر توضیح می‌دادم به خوبی الان قابل درک نبود. من دقیقاً می‌دانستم در چه نقطه‌ای هستیم و چه مدال و سهمیه المپیکی در راه است که اگر بی اهمیت شوم، از دست می‌رود. کما اینکه در دورانی که در فدراسیون نبودم خیلی اتفاقات افتاد که در آینده ضرر آن را خواهید دید.

تیم‌های رده پایه نابود شدند

وی ادامه داد: من به دنبال این بودم که زحماتی که کشیدیم و نسلی که ساختیم از دست نرود. البته که ما ضررهای بزرگی دیدیم و آن ضررها در طول سال‌های آینده آثار خودشان را نشان خواهند داد. در دورانی که در فدراسیون نبودم، تیم نوجوانان نخبه ما (معادل تیم ملی نوجوانان) کلاً از هم پاشیده شد و از این رو ما قطعاً یک دوره سخت را برای چند سال پیش رو خواهیم داشت. به لحاظ روحی و روانی خودمان را برای این موضوع آماده کردیم اما همه ما در فدراسیون با حداکثر توان در تلاش هستیم که این اتفاق نیفتد یا حداقل با کمترین میزان عقب‌گرد و آسیب رقم بخورد.

اجازه ندادم یک فرصت هم از بین برود

اینچه درگاهی عنوان کرد: این دو سال و اندی که در فدراسیون نبودم آسیب جدی به این رشته وارد شده است. ما حتی از ثبت نام المپیک هم جا مانده بودیم و زمانی که من به فدراسیون بازگشتم بلافاصله کارهای ثبت نام ملی‌پوشان را برای شرکت در مسابقات کسب سهمیه المپیک انجام دادم، هر چند که این اتفاق با تأخیر همراه بود و ما به دلیل جا ماندن از ثبت نام مجبور به رایزنی شدیم و ثبت نام کردیم. همان زمانی که وارد فدراسیون شدم زیر ۴۸ ساعت اردوهای تیم ملی را شروع کردیم و یک برنامه سخت را اجرا کردیم تا بتوانیم سهمیه المپیک را به‌دست آوریم. الفتی در مسابقات کسب سهمیه توانست حضور پیدا کند و در آخرین مسابقه کسب سهمیه اتفاقات عجیب و غریبی افتاد. چهارمین مسابقه با بسته شدن فرودگاه‌ها مصادف شد و ما تیم را به صورت زمینی به ارمنستان فرستادیم و از آنجا با هواپیما به قطر رفتند که به مسابقه برسند، آن‌ها حتی نتوانستند یک جلسه تمرین قبل از مسابقه داشته باشند اما ما اجازه از دست دادن فرصت‌ها را ندادیم و به هر قیمتی بود در مسابقه شرکت کردیم. بعد از کسب سهمیه هم متأسفانه از طرف استرالیا شکایتی به دادگاه بین‌المللی ورزش (CAS) شد تا سهمیه ما باطل کرده و به ورزشکار استرالیایی بدهند. رخدادی که تا دو ماه بعد ما را درگیر کرده بود.

حضور الفتی در المپیک با اتفاقات سخت همراه بود

اینچه درگاهی گفت: ژیمناست استرالیایی به دادگاه حاکمیت ورزش شکایت کرد و ما تا ۱۳ تیرماه درگیر این موضوع بودیم. خدا را شکر با وجود سختی کار دفاع خوبی انجام دادیم و در آن پرونده پیروز شدیم. حضور ما در المپیک با سختی بسیار زیاد همراه بود. پرچم داری المپیک باعث سربلندی جامعه ژیمناستیک شد و لذت بالایی برای ما داشت. الفتی در کنار بزرگترین قهرمانان ژیمناستیک جهان در المپیک حضور داشت. خدا را شکر الفتی بعنوان نماینده ژیمناستیک ایران، فراتر از حد انتظار کار کرد و به فینال راه پیدا کرد. این بزرگترین افتخاری بود که نصیب ژیمناستیک ایران شد. در مرحله فینال هم یک پله صعود کردیم و به همین جا بسنده نکردیم. امروز جایگاه هفتمی المپیک برای ژیمناستیک ایران بسیار مبارک است و به طور حتم به دنبال ارتقای آن خواهیم بود. امیدوارم در المپیک‌های بعدی ژیمناست‌های بیشتری داشته باشیم. البته که در وهله اول حفظ شرایط فعلی و ارتقای آن هدف اصلی ماست.

المپیکی شدن ژیمناستیک یعنی طلا/اختیاراتی فراتر از ریاست می‌خواهم

خودمان باعث شدیم توقع مدال المپیک داشته باشند

درگاهی با بیان اینکه انتظار از ژیمناستیک باید منطقی باشد، گفت: ما اولین حضور را در المپیک تجربه می‌کردیم، این رویداد بسیار بزرگ و بااهمیت بود. اگر توقع مدال آوری از ما داشتند فکر می‌کنم مقصرش خود ما هستیم چرا که در هر مسابقه‌ای که شرکت کردیم به مدال رسیدیم و نتیجه گرفتیم و این شد که توقع مدال المپیک از الفتی به وجود آمد. در حالی که کسب مدال در المپیک راهی دراز دارد، راهی که حداقل آن این است که فدراسیون ژیمناستیک در سالنی که مرکز تمرینات تیم ملی است دو سری لوازم ژیمناستیک را برای تمرینات ملی‌پوشان خود داشته باشد.

اسبابی که الفتی از روی آن می‌پرد با وسیله کار در میدان المپیک تفاوت زیادی دارد

رئیس فدراسیون ژیمناستیک تأکید کرد: الفتی از روی اسباب پرش خرکی می‌پرد که به هیچ عنوان مشابه شرایط تمرینی‌اش نیست. پرش خرکی که در تهران و قزوین محل اصلی اردوهای اوست، با بند، طناب، زنجیر و وزنه روی زمین ثابت می‌ماند که وقتی الفتی روی آن می‌رود برنگردد. قطعاً دستگاه پرش خرکی که ما در ایران داریم با آن چیزی که در میدان المپیک است، خیلی فرق دارد. پیش تخته‌ای که در ایران به آن ضربه می‌زند تا اوج بگیرد با پیش تخته‌ای که در المپیک ضربه می‌زند خیلی فرق دارد و همه این‌ها معمولاً دشواری تنظیم انرژی و حفظ تعادل را در هنگام فرود خواهد داشت چرا که با یک وسیله تمرین می‌کند و در محیط متفاوت با وسیله دیگر وارد مسابقه می‌شود و رقابت می‌کند.

کاش قهرمان المپیک به ایران بیاید و از روی وسیله پرش خرک ما بپرد!

اینچه درگاهی گفت: ژیمناست‌های دیگری که رقیب الفتی هستند غیر از وسایلی که استاندارد هستند و با آن تمرین می‌کنند و مسابقه می‌دهند با هیچ وسیله دیگری تمرین نمی‌کنند. من دلم می‌خواهد قهرمان المپیک را به ایران دعوت کنیم و از او بخواهیم یک بار از روی وسیله پرش خرکی که الفتی می‌پرد، ساده‌ترین پرش را اجرا کند و بعد از آن راجع به احساسش صحبت کند. اگر ما دلمان مدال می‌خواهد ابزار و وسایل کسب مدال را هم باید فراهم کنیم. من رئیس فدراسیون به چند دلیل محدویت‌های تهیه ابزار و وسایل را دارم که در این بخش به کمک گروه‌هایی دیگر نیاز داریم.

برای خرید تجهیزات ژیمناستیک دست‌مان بسته است

وی خاطرنشان کرد: بحث فقط پول و اعتبارات نیست که آن را هم در اختیار نداریم، اما بحث این است که ما باید چگونه این وسایل را بخریم و تهیه کنیم؟! متأسفانه تحریم‌ها دست ما را در خیلی از بخش‌ها بسته است. بخش‌هایی هم که تحریم نیست قوانین دست و پای ما را می‌بندد. به عنوان مثال اگر ما می‌خواهیم خریدی انجام دهیم باید لوازم استاندارد خارجی تهیه کنم، اما در کشور تولیدکننده داخلی داریم و من باید در سامانه مخصوصی درخواست بدهم و یک تولیدکننده ایرانی اعلام آمادگی کند و برای ما این دستگاه را بسازد، اما آیا این دستگاه همان وسیله‌ای است که قهرمانان ما روی آن باید مسابقه بدهند؟!

مقام عالی وزارت و کمیته برای خرید دستگاه به ما کمک کنند

اینچه درگاهی عنوان کرد: اگر به روش دیگری وسایل را بخریم به قوانین بی توجهی کردیم و تخلف است، اگر به قوانین توجه کنیم اجازه خرید لوازم را نداریم. ما چگونه باید از این بن بست خارج شویم؟! فکر می‌کنم این موضوع نیاز به این دارد که بزرگان ورزش مثل مقام عالی وزارت و کمیته ملی المپیک راهکاری قانونی در نظر بگیرند که به ما اجازه خرید لوازم را بدهد. با این شرایط، نتیجه به‌دست آمده در المپیک، به نظر من شاهکار است.

نشان دادیم در ژیمناستیک توانمند و به روز هستیم

رئیس فدراسیون ژیمناستیک گفت: ژیمناستیک نشان داد سواد، دانش و توانایی را دارد، ما در بخش اعتبارات مشکلات زیادی داریم و رشته ژیمناستیک مثل فوتبال، کشتی و والیبال اسپانسر و اعتبارات ندارد. در خیلی از کشورها هم شرایط به همین صورت است یعنی ژیمناستیک ورزشی است که دولت‌ها و کشورها برای آن سوبسید می‌پردازند چرا که تغذیه کننده کل ورزش کشور است. ما نشان دادیم بلدیم و می‌توانیم. حالا برای اینکه بتوانیم این توانایی‌ها را به واقعیت تبدیل کنیم نیاز به حمایت داریم. ما به راهکاری احتیاج داریم که بتوانیم ابزار مورد نیازمان را تهیه کنیم. به لحاظ فنی ژیمناست‌ها و مربیان ما خیلی خوب هستند و آن را در عمل هم نشان دادیم.

المپیکی شدن ژیمناستیک یعنی طلا/اختیاراتی فراتر از ریاست می‌خواهم

به اختیاراتی فراتر از ریاست فدراسیون نیاز داریم

اینچه درگاهی تأکید کرد: ما به کمکی نیاز داریم که فراتر از اختیارات رئیس فدراسیون باشد؛ من قوانین را نمی‌توانم تغییر دهم. من نمی‌توانم یک مصوبه هیأت وزیران بگیرم که بتوانم به صورت مستقیم خرید خارجی انجام بدهم. انتظار داریم متولیان ارشد ورزش این اقدامات را انجام دهند. ژیمناستیک با صعودش به فینال المپیک، در واقع یک مدالِ افتخار برای ورزش ایران گرفته و رئیس فدراسیون جهانی این موفقیت را تبریک گفته است. صحبت‌های آقای کیومرث هاشمی وزیر محترم لطفاً مورد توجه قرار گیرد و ژیمناستیک، رشته‌ای موفق و در عین حال مدال آور لحاظ شود. ما دیگر باید چه کاری انجام دهیم؟! با این شرایط و امکانات و نابسامانی‌ها که داشتیم.

حضور ژیمناستیک در المپیک را معادل مدال طلا فرض کنند

وی گفت: خدا را شکر می‌کنم با وجود همه این سختی‌ها و شرایطی که داشتیم باز هم تیم ملی بزرگسالان تحت‌الشعاع قرار نگرفت. در رده پایه این نابسامانی آسیب زده است و تیم‌ها از بین رفتند. من از کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش انتظار دارم که علیرغم آئین نامه‌ای که برای مدال آوران دارند؛ حضور ژیمناستیک را در فینال معادل یک مدال طلا فرض کنند و تشویق معادل آن صورت گیرد. من انتظار دارم قهرمان من و مربی و فدراسیون تشویق شوند. ورزشکار با تشویق انگیزه می‌گیرد، الگویی می‌شود تا همه ورزشکاران به او نگاه کنند. مربی ما و همکاران من در فدراسیون زحمت کشیده‌اند و من انتظار دارم تشویقی را معادل مدال آوران و ترجیحاً از نوع مرغوبش برای ژیمناستیک در نظر بگیرند.

هاشمی به حل بحران ژیمناستیک کمک بزرگی کرد

اینچه درگاهی خاطرنشان کرد: از کیومرث هاشمی یک تشکر ویژه دارم؛ درست است که این روزها، تغییرات در راه است و کابینه و وزیر ورزش نیز تغییر خواهند کرد اما ما نباید یادمان برود هاشمی به بحران ژیمناستیک ورود کرد و به رفع آن کمک کرد. اگر ژیمناست ما توانست به میدان المپیک برسد قطعاً به خاطر تدبیر و ورود وزیر ورزش در واپسین روزهایی بود که این امکان وجود داشت. چراکه اگر فدراسیون در بحران و شرایط غیرقانونی باقی می‌ماند هیچ یک از این افتخارات رقم نمی‌خورد.