تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3745776
شناسه : 3745776
تاریخ :
دپوی مشکلات در کارخانه ها/ خریداران بدقول شدند اقتصاد ایران: آمل- نبود سرمایه در گردش، کمبود نقدینگی، محدودیت و قطع برق و گاز، گرانی مواد اولیه، بازار فروش و غیره از جمله موانعی است که صنعتگران و تولیدکنندگان با آن دست به گریبان هستند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: مشکلات و چالش‌های فراروی واحدهای تولیدی و شهرک‌های صنعتی در مازندران هر روز بیشتر و کار فعالان صنعتی برای اشتغال و کارآفرینی سخت می‌شود.

بیش از سه هزار واحد تولیدی کوچک و بزرگ در استان مازندران وجود دارد که سهم اشتغال بیش از ۱۰۰ هزار نفری را به خود اختصاص داده است و در تابستان و زمستان واحدهای صنعتی با چالش‌های متعددی روبرو هستند.

از محدودیت و قطع برق و گاز گرفته تا گرانی مواد اولیه، نبود سرمایه در گردش، کمبود نقدینگی، مسائل تأمین اجتماعی، بازار فروش و غیره از جمله موانعی است که تولیدکنندگان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.

شهرستان آمل قطب صنعتی استان مازندران به شمار می‌رود و ۵۵ درصد صنعت استان در این شهرستان متمرکز شده است و نقش اول را در صادرات و توسعه صنعتی استان بازی می‌کند.

فعالان صنعتی مازندران و شهرستان آمل با چالش‌های زیادی از جمله عدم ایفای تعهدات و مطالبات معوق روبرو هستند و با آنکه طبق سفارش شرکت‌ها و خودروسازان به تولید قطعات پرداختند، اما تولیدات روی دست آنان مانده است.

مجتبی روشن یک فعال صنعتی که در زمینه فولاد و تولید قطعات صنایع خودروسازی کار می‌کند، می‌گوید: به علت عدم ایفای تعهد شرکت‌های طرف قرارداد، سفارش و تولید قطعات صنایع خودرو سازی در آمل دپو شده است.

وی در گفت وگو با خبرنگار مهر افزود: حدود ۲۲۰۰ نفر در این شرکت مشغول به کار هستند و قطعی برق در تابستان و قطعی گاز در زمستان از دغدغه‌های صنایع است.

دپوی مشکلات در کارخانه ها/ خریداران بدقول شدند

روشن گفت: بیش از ۷۰۰ میلیارد تومان طلب داشته و هیچ ایفای تعهدی در این زمینه صورت نگرفته و بحث قیمت گذاری و تحویل خودرو به خط‌های تولیدی نیز خدشه وارد کرده است.

این فعال صنعتی با اشاره به بازدید شهید جمهور در آخرین سفر استانی به مازندران از خط تولید این واحد تولیدی اظهار کرد: مصوباتی پس از بازدید شهید رئیسی تهیه شد که پس از شهادت وی این مصوبات لغو و مشکلات همچنان ادامه دارد.

مصوباتی پس از بازدید شهید جمهور رئیسی تهیه شد که پس از شهادت وی این مصوبات لغو شد و مشکلات همچنان ادامه دارد

وی با اشاره وجود تحریم‌ها گفت: تحریم‌های خارج از کشور تأثیری بر روند تولید نداشته اما اگر تحریم‌های داخلی برداشته شود مشکلات ما تا حدی رفع خواهد شد.

وی در پایان تاکید کرد: با راه اندازی خط فولاد آلیاژی میزان تولید به ۲۵۰ هزار تن خواهد رسید و بیش از ۱۸۰ میلیون یورو از خروج ارز جلوگیری می‌شود و بعد از یزد تنها کارخانه‌ای هستیم که می‌تواند این حجم تولید داشته باشد.

دیگر واحدهای تولیدی استان مازندران مشکلات مشابه‌ای دارند، آنان نیز از بازار فروش و حمایت نشدن، بخشنامه‌های ضد قوانین و تولید گلایه می‌کنند.

قربانی مدیر کنترل کیفیت یک شرکت تولیدی در مازندران نیز با اشاره به فعالیت ۴۰۰ نیروی کار به صورت مستقیم و هزار نفر به صورت غیرمستقیم در این واحد تولیدی می‌گوید: میزان تولیدات روزانه به بیش از ۷۰ تن می‌رسد.

وی در خصوص صادرات محصولات به کشورهای مختلف نیز گفت: کالاها و محصولات تولیدی به کشورهایی نظیر عراق، امارات و روسیه، ترکیه و غیره ارسال می‌شود و هر هفته ۵ کانتینر محصول ارسال می‌شود.

این فعال صنعتی کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش را از مشکلات اساسی واحدهای تولیدی در استان مازندران ذکر کرد.

فشار کسری و ناترازی برق روی دوش صنایع

کسری و ناترازی تولید برق از دیگر چالش‌هایی بوده که صنایع مازندران را درگیر کرده است. با آنکه بخش صنعت ۱۰ درصد مشترکان برق را در استان تشکیل می‌دهد اما بیشترین فشار در تابستان بر آن اعمال می‌شود و این در حالی است که به تاکید صاحبنظران، حتی یک ساعت قطعی برق برای صنایع مشکل زا خواهد بود.

دپوی مشکلات در کارخانه ها/ خریداران بدقول شدند

استاندار مازندران با بیان اینکه مازندران با کسری دو هزار و ۵۰۰ مگاواتی برق روبرو است، گفت: این مسأله مشکلات صنایع را تشدید کرده است.

یوسف نوری در حاشیه بازدید از شهرک صنعتی محمودآباد این شهرک صنعتی خوب و دارای اشتغال مطلوبی است، افزود: بخشی از نیروی کار شهرستان در این شهرک مشغول فعالیت هستند.

وی با عنوان اینکه مشکلات واحدهای تولیدی مشابه بوده و به تأمین مالی برمی‌گردد گفت: سرمایه در ثابت و در گردش از مشکلات بوده و این مسأله بزرگ است.

نوری با اظهار اینکه بهره بالای تسهیلاتی بانکی بالاست، ناترازی بین تولید و زیان ده بودن را از چالش‌ها ذکر کرد و ادامه داد: به دلیل گرمای هوای یا تنش برق مواجه هستیم.

وی با اشاره به کسری دو هزار و ۵۰۰ مگاواتی برق در استان گفت: کمبود و قطعی برق و کمبود نیروی انسانی از جمله مشکلات به شمار می‌رود.

نوری تاکید کرد: دانشگاه‌های مازندران باید تربیت نیرو را جدی گیرند زیرا دانشگاه‌ها برای کارآفرینی ایجاد شدند.

در استان مازندران ۴۲ شهرک و ناحیه صنعتی وجود دارد و با تلاش صنایع و واحدهای تولیدی در سال جاری بیش از ۶۶۰ هزار تن انواع کالا از استان به ۳۹ کشور جهان صادر شد و رفع موانع فراروی واحدهای تولیدی سهم بری استان مازندران را در افزایش صادرات و بازارهای جهانی رشد خواهد داد.