تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصاد دانش بنیان
لینک : econews.ir/5x3745773
شناسه : 3745773
تاریخ :
هوش مصنوعی سرطان را با دقت ۹۰ درصد شناسایی می کند اقتصاد ایران: محققان با استفاده از هوش مصنوعی یک آزمایش خون ساده ابداع کرده اند که به ردیابی زودهنگام سرطان معده کمک می کند. دقت این روش نوآورانه ۹۰ درصد است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اینترستینگ انجینرینگ، این دستاورد پتانسیل ایجاد انقلابی در بررسی و ردیابی سرطان معده و همچنین نجات جان میلیون ها انسان دارد. به طور دقیق تر محققان چینی روش نوینی برای ردیابی «دی ان ای بدون سلول» (cFDNS) ابداع کرده اند که از سلول های سالم و تومورها سرچشمه می گیرد. cfDNA در جریان خون وجود دارد و در اصل با مرگ سلول و مکانیسم های ترشح فعال آزاد می شود.

در حال حاضر تشخیص سرطان به طور کلی با اندوسکوپی و بررسی نشانگرها انجام می شود. محققان بیمارستان سرطان هیفی از آکادمی علوم چین و سون رویفینگ از بیمارستان سرطان ایالتی شانشی تحقیق را رهبری کرده اند. آنها قدرت هوش مصنوعی برای ایجاد یک روش غیرتهاجمی و بدون درد برای شناسایی سرطان را هماهنگ کردند.

این روش نیازی به تصویربرداری ندارد و تجربه ای راحت تر و با درد کمتر برای بیماران فراهم می کند. محققان الگوریتم های هوش مصنوعی را با «رسوب ایمنی DNA متیله بدون سلول» (cfMeDIP)هماهنگ کردند. این روش به ردیابی مقدار اندکی از دی ان ای کمک می کند و از سوی دیگر توسعه مدل های ردیابی را تسهیل می کند که ۲۱ نشانگر متیلاسیون مخصوص سرطان معده را شناسایی می کنند.

تحقیق با حضور ۱۵۰ بیمار مبتلا به سرطان معده و ۱۰۰ بیمار گروه کنترل انجام شد که کارآمدی روش را نشان داد.