تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : صفحات
لینک : econews.ir/5x3745748
شناسه : 3745748
تاریخ :
بررسی یک ادعا؛ کمک ۲۳۹ میلیونی آمریکا به طالبان حقیقت ندارد اقتصاد ایران: بررسی‌ها نشان می‌دهد ادعای رسانه‌ها مبنی بر دریافت ۲۳۹ میلیون دلار از کمک‌های آمریکا به طالبان نادرست است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، در روزهای اخیر شماری از وب‌سایت‌ها، نمایندگان کنگره و کاربران در شبکه‌های اجتماعی با استناد به یک گزارش اداره بازرس ویژه‌ آمریکا در امور بازسازی افغانستان (سیگار) ادعا کرده‌اند آمریکا 239 میلیون دلار را «اشتباهاً» به طالبان پرداخته است، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد این ادعا نادرست است.

در 30 جولای سال جاری وب‌سایتی موسوم به «دیدبان قضایی» با استناد به گزارش سیگار نوشت که از زمان خروج آمریکا از افغانستان در سال 2021، دست‌کم 239 میلیون دلار از کمک‌های ایالات متحده به این کشور را طالبان دریافت کرده‌اند.

در چهارم آگست، «مارجوری تایلور گرینه» که خود را نماینده ناحیه‌ چهاردهم ایالت جورجیا در کنگره آمریکا معرفی کرده، با نشر اسکرین‌شات عنوان گزارش «دیدبان قضایی» در ایکس نوشت: «تحت رهبری جو بایدن و کامالا هریس، آن‌ها اشتباها 239 میلیون دلار از دلارهایی را که مالیات‌دهندگان شما به سختی به‌دست آورده‌اند، به طالبان داده‌اند».

او افزوده است: «ما 35 تریلیون دلار بدهی داریم و این دولت شکست‌خورده آنقدر بی‌کفایت است که به‌صورت اتفاقی به دشمنان ما پول پرداخت می‌کند».

در ششم آگست، صفحه‌ی موسوم به «گلوب آی نیوز» در ایکس، با نشر تصویری از سران طالبان نوشت: «دولت آمریکا اشتباها 239 میلیون دلار را به طالبان انتقال داده است».

شماری دیگر از کاربران شبکه اجتماعی در ایکس نیز پست‌های مشابه را منتشر کرده‌اند که هزاران بار دیده و پسندیده شده است.

گزارش سیگار چه می‌گوید؟

سیگار در گزارشی که در ماه جولای منتشر کرده، بودجه‌های مصرف‌شده از سوی پنج دفتر وزارت خارجه آمریکا در افغانستان  بین اول مارس تا 30 نوامبر سال 2022 را بررسی کرده است.

بازرس ویژه آمریکا بررسی کرده است که آیا این دفاتر برای اعطای پول به شرکای محلی خود در افغانستان مطابق «دفترچه‌ی راهنمای امور خارجه‌ دولت» عمل و سایر الزامات «بررسی شریک» از نگاه ارتباط و همکاری آنان با تروریسم را رعایت کرده‌اند و یا خیر.

براساس گزارش سیگار، دفتر حذف و کاهش تسلیحات شاخه‌ی امور سیاسی و نظامی(پی‌ام/دبلیو‌آر‌ای)،  دفتر جمعیت، پناهندگان و مهاجران(پی‌آر‌ام)، دفتر رسانه و دیپلماسی عمومی شاخه‌ امور آسیای جنوبی و مرکزی (اس‌سی‌ای/پی‌پی‌دی) اسنادی را ارائه کرده‌اند که نشان می‌دهد آنان از الزامات دولتی هنگام اعطای پول به شرکای محلی، پیروی کرده‌اند.

در این گزارش آمده است دو دفتر دموکراسی، حقوق‌بشر و کار(دی‌آر‌ال) و دفتر امور بین‌المللی مواد مخدر و اجرای قانون(آی‌ان‌ال) نتوانستند اسناد کافی ارائه کنند که نشان دهد همه قراردادهای آنان در افغانستان مطابق الزامات و رهنمودها اجرایی شده است.

سیگار گفته است دفتر دموکراسی، حقوق بشر و کار وزارت خارجه آمریکا تنها توانسته برای سه مورد از هفت مورد از قراردادهایش در افغانستان اسناد لازم را ارائه کند.

این نهاد افزوده است که اسناد مربوط به چهار قرارداد این دفتر از پوشه قراردادهایش «گم‌شده» و در نتیجه سیگار نتوانسته است دریابد که در این قرارداد‌ها الزامات و رهنمودهای دولتی رعایت شده است یا خیر.

اداره بازرس ویژه آمریکا همچنین گفته است که دفتر امور بین‌المللی مواد مخدر و اجرای قانون، تنها برای سه قرارداد از 22 قراردادش اسناد لازم را ارائه کرده و اسناد مربوط به 19 قرارداد از پوشه قراردادهایش گم‌شده و به همین دلیل سیگار نتوانسته است تشخیص دهد که این قراردادها مطابق الزامات و رهنمودهای دولتی اعطا شده است یا خیر.

سیگار گفته است این دفاتر دولتی در مجموع نتوانستند اسنادی را نشان دهند که پرداخت دست‌کم 293 میلیون دلار در افغانستان مطابق الزامات «بررسی شریک» انجام شده است.

براساس بررسی‌ «سنجه»، در گزارش سیگار گفته نشده است که 293 میلیون دلاری که در مورد آن اسنادی وجود ندارد، به حساب طالبان رفته و یا اینکه آنها کمک را دریافت کرده باشند.

با این حال، پیش‌تر بارها، «متیو میلر»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت بود: «وقتی صحبت از کمک مالی آمریکا به طالبان به میان می‌آید، نه، ما صراحتاً به طالبان کمک مالی نمی‌کنیم».

انتهای پیام/.