تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصاد سلامت
لینک : econews.ir/5x3745732
شناسه : 3745732
تاریخ :
حقوق پزشک طرحی بین ۱۲ تا ۱۴ میلیون تومان است/ تاخیر بالای یک‌سال در پرداخت حق ماندگاری پزشکان در مناطق محروم اقتصاد ایران: معاون آموزشی سازمان نظام پزشکی وضعیت حقوق و شرایط پزشکان طرحی را تشریح کرد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا، از «بابک شکارچی» معاون آموزشی سازمان نظام پزشکی درباره‌ی حقوق پزشکان طرحی توضیح داد: حقوق پزشک طرحی بین ۱۲ تا ۱۴ میلیون تومان است. البته میزان حقوق پزشکان طرحیِ متاهل و مجرد کمی متفاوت است، حقوق پزشکان متاهل مقداری بیشتر است.

وی ادامه داد: پزشکان‌ در کنار این حقوق، کارانه‌ای دریافت می‌کنند که بر اساس هر رشته متفاوت است و با تاخیرهای طولانی پرداخت می‌شود. کارانه‌ها در جاهایی که به مرکز نزدیک‌تر هستند، مثل بیمارستان‌های سطح شهر تهران خیلی به موقع‌تر پرداخت می‌شود، در حالی که‌ کارانه پزشکانی که در مناطق دور دست مشغول به کار هستند، بعضی اوقات تاخیرهای بالای یک سال دارند.

حق ماندگاری پزشکان به موقع پرداخت شود

شکارچی بیان کرد: برای برخی پزشکان در مناطق محروم حق ماندگاری به ازای هر روز مبلغ یک و نیم میلیون تومان در نظر گرفته شده است که پرداخت این حق نیز با تاخیر بالای یک سال همراه است. این مبلغ خوبی می‌تواند باشد اگر به موقع پرداخت شود.

او افزود: وزارت بهداشت تا پایان سال ۱۴۰۲ حق ماندگاری پزشکان در مناطق محروم را به دانشگاه‌های علوم پزشکی پرداخت کرده است، اما دانشگاه‌ها به پزشکان پرداخت نکرده اند، که احتمال دارد دانشگاه‌ها این پول را در جای دیگری هزینه کرده‌ باشند. از این رو به وزارت بهداشت پیشنهاد می‌شود که مبلغ حق ماندگاری با یک ردیف به دانشگاه‌ها واگذار شود و در این ردیف عنوان شود که دانشگاه حق ندارد، این مبلغ را برای برنامه‌های دیگر استفاده کند.

علل دیرکرد در پرداخت‌های حق ماندگاری

معاون آموزشی سازمان نظام پزشکی تصریح کرد: یکی از دلایلی که برای دیرکرد در پرداخت‌های حق ماندگاری پزشکان عنوان می‌شود، این است که برخی اوقات سازمان‌های بیمه‌گر در پرداخت‌هایشان تاخیر دارند و همین امر مانعِ پرداخت به موقع دانشگاه‌ها و بیمارستان‌های دانشگاهی می‌شود.

برای اسکان دستیاران و پزشکان طرحی دچار مشکل هستیم

شکارچی در خصوص شرایط اسکان دستیاران پزشکی گفت: حقیقت این است که برای اسکان دستیاران‌مان دچار مشکل هستیم، یعنی در حال حاضر دستیارانی که بخواهند تحصیل کنند به خصوص آن‌هایی که متاهل هستند، علیرغم قانون جوانی جمعیت که جوان‌ها را برای ازدواج تشویق می‌کند، در زمینه اسکان آن‌ها مشکل وجود دارد و به حد کافی خوابگاه در اختیار دانشگاه علوم پزشکی نیست.

او ادامه داد: در زمینه اسکان پزشکان طرحی نیز این مشکل وجود دارد. لازم است که سازمان برنامه و بودجه نگاه بهتر و عمیق‌تری به این موضوع داشته باشد، تا برای دستیارها، یکسری خوابگاه‌ها و برای پزشکان طرحی اماکن تجهیز شده در نظر گرفته شود.

شرایط کسب پروانه مطب در کلانشهرها تسهیل یافته است

معاون آموزشی سازمان نظام پزشکی تصریح کرد: نکته‌ای که در مورد پزشکان طرحی وجود دارد این است که در ابتدای دوره طرح، پس از ارائه خدمات قانونی‌شان با وجود حقوق کمی که دریافت می‌کنند، نمی‌توانند برای خودشان از لحاظ اقتصادی کاری کنند. پس از گذشت ۱۰ ماه یا یک سال اجازه تاسیس مطب در آن منطقه به آن‌ها داده می‌شود.

او ادامه داد: سازمان نظام پزشکی قبلا به وزارت بهداشت پیشنهاد داده بود که با همکاری هم شرایط برای تاسیس مطب تسهیل داده شود و اگر لازم است امتیاز کسب مجوز کاهش داده شود. سازمان نظام پزشکی با کاهش امتیاز کسب پروانه مطب برای شهرهای بزرگ موافقت کرده است. به طور مثال برای تهران ۱۰۰ امتیاز کم شده است. قبلا پزشک باید بالای ۳۵۰ یا ۳۶۰ امتیاز برای پروانه مطب کسب می کرد، در حالی که الان با ۲۵۰ امتیاز هم می‌توانند مجوز دریافت کند. به طور کلی سازمان نظام پزشکی از تسهیل شرایط استقبال می‌کند.

شکارچی در پایان تصریح کرد: اغلب بر این باورند که پزشکان به واسطه حرفه خود درآمدهای بسیار بالایی دارند، در حالی که اینگونه نیست. اگر به معلمان نگاه کنیم خواهیم دید که تنها تعدادی از آن‌ها که معلم‌های پایه کنکور هستند، شاگرد خصوصی دارند و یا با موسسات بزرگ کار می‌کنند و ممکن است درآمد خوبی داشته باشند، اما ۹۰ درصد این افراد زحمت کش با همان حقوقی که از آموزش و پرورش دریافت می‌کنند، زیر ساخت‌های آموزشی ما را تامین می‌کنند؛ جامعه پزشکی نیز دقیقا همین طور است. ممکن است درصد خیلی کمی پزشکان، درآمد خیلی خوبی داشته باشند، اما ۹۰ درصد دیگر درآمد معمولی دارند.