تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : ورزش
لینک : econews.ir/5x3745648
شناسه : 3745648
تاریخ :
پیشگامان مدال‌آوری درپاریس/ رشته‌هایی که در کشورشان پیشتازی کردند اقتصاد ایران: در جریان بازی‌های المپیک، ۹۱ کشور موفق به مدال‌آوری شدند اما نکته جالب اینکه در کاروان برخی کشورها بار مدال‌آوری روی چند رشته معدود بود همچون ایران که با کشتی و تکواندو آبروداری کرد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرنگار مهر، سی و سومین دوره بازی‌های المپیک تابستانی شامگاه یکشنبه با برگزاری مراسم اختتامیه به پایان رسید. در این دوره از بازی‌ها که به میزبانی پاریس برگزار شد کاروان ورزش آمریکا در صدر جدول توزیع مدال‌ها ایستاد و چین در رده دوم قرار گرفت.

بررسی جدول توزیع مدال‌های این مسابقات حاکی از آن است که برخی از کشورها ضمن تمرکز روی چند رشته خاص، تلاش کردند در این رشته‌ها صاحب مدال شوند.

کشتی و تکواندو ناجی ایران شدند

از جمله این موارد، کاروان ورزش کشورمان است که با ۴۰ ورزشکار در ۱۳ رشته در این بازی‌ها حاضر شد اما تنها در دو رشته کشتی (فرنگی و آزاد) با ۸ مدال و تکواندو با ۴ مدال توانست روی سکو بایستد و یازده رشته از رسیدن به مدال باز ماندند.

دوومیدانی و شنا؛ تخصص آمریکایی‌ها

کاروان ورزش آمریکا در المپیک پاریس با ۱۲۶ مدال (۴۰ طلا، ۴۴ نقره و ۴۲ برنز) در رده نخست جدول مدال‌ها ایستاد. آمریکایی‌ها ۳۴ مدال را در دوومیدانی و ۲۸ مدال را در شنا کسب کردند که حدود نیمی از مدال‌های کسب شده برای آنها در این دوره به حساب می‌آید.

ژیمناستیک هنری با ۹ و کشتی با ۷ مدال، دیگر رشته‌های پر مدال آمریکا بود.

پیشگامان مدال‌آوری در پاریس/رشته‌هایی برای کشورشان پیشتازی کردند

تمرکز چین روی ورزش‌های آبی

کاروان ورزش چین با کسب ۹۱ مدال (۴۰ طلا، ۲۷ نقره و ۲۴ برنز) در رده دوم جدول توزیع مدال‌ها قرار گرفت اما این کشور در این دوره تمرکز خاصی روی رشته‌های آبی داشت طوریکه ۱۲ مدال در رشته شنا، ۱۱ مدال در رشته شیرجه و ۲ مدال در شنای هنری موجب شد این کشور ۲۵ مدال در رشته‌های آبی کسب کند که بیش از یک چهارم مدال‌های کسب شده چینی‌ها در پاریس است.

تیراندازی با ۱۰ مدال، ژیمناستیک هنری با ۹ مدال و تنیس روی میز با ۶ مدال دیگر رشته‌های پرمدال چین در این دوره از بازی‌ها بود.

درخشش ژاپن در کشتی

کاروان ورزشی ژاپن هم با کسب ۴۵ مدال (۲۰ طلا، ۱۲ نقره و ۱۳ برنز) در رده سوم ایستاد که از این تعداد، ۱۱ مدال در رشته کشتی به دست آمد و جودو هم ۸ سهم داشت.

استرالیا و کسب مدال در شنا

کاروان استرالیا با ۵۳ مدال (۱۸ طلا، ۱۹ نقره و ۱۶ برنز) در رده چهارم جدول توزیع مدال‌های المپیک پاریس قرار گرفت در حالی که ۱۸ مدال در رشته شنا به دست آمد. رشته‌های مختلف دوچرخه سواری ۸ مدال و دوومیدانی هم ۷ مدال برای استرالیا کسب کردند.

پیشگامان مدال‌آوری در پاریس/رشته‌هایی برای کشورشان پیشتازی کردند

جودو، پیشگام کاروان فرانسه

کشور فرانسه که میزبان این دوره از بازی‌های المپیک بود در ۲۷ رشته موفق به کسب مدال شد اما رشته جودو با ۱۰ مدال پیشگام فرانسوی‌ها بود و شنا و شمشیربازی هم هر کدام ۷ مدال کسب کردند.

قایقرانی و دوچرخه سواری هلند را بالا برد

کاروان ورزشی هلند با ۳۴ مدال (۱۵ طلا، ۷ نقره و ۱۲ برنز) در رده ششم جدول توزیع مدال‌ها قرار گرفت. رشته قایقرانی با ۸ و قایق بادبانی با ۴ مدال مجموعاً ۱۲ مدال را برای این کشور کسب کردند. رشته‌های مختلف دوچرخه سواری هم ۷ مدال برای هلندی‌ها به ارمغان آوردند.

تخصص بریتانیا در آب

کاروان ورزش بریتانیا با ۶۵ مدال (۱۴ طلا، ۲۲ نقره و ۲۹ برنز) در رده هفتم جدول رده بندی کشورهای شرکت کننده در المپیک پاریس قرار گرفت. اما رشته‌هایی که در آب انجام می‌شود یعنی رشته‌های مختلف قایقرانی با ۱۴ مدال و شنا و شیرجه با ۱۱ مدال، سهم بیشتری داشتند. البته دوومیدانی با ۱۰ مدال و مواد مختلف دوچرخه سواری با ۱۱ مدال هم پر مدال ترین رشته‌های بریتانیا بود.

پیشگامان مدال‌آوری در پاریس/رشته‌هایی برای کشورشان پیشتازی کردند

تیراندازی، ورزش مادر در کره جنوبی

رشته تیراندازی در کشور کره جنوبی یکی از رشته‌های اصلی است که حتی در مدارس هم آموزش داده می‌شود و نتیجه آن را در المپیک هم شاهد بودیم. این کشور در تیراندازی با اسلحه و با تیر و کمان مجموعاً ۱۳ مدال کسب کرد.

جودو هم ۵ مدال برای کره جنوبی به دست آورد.

نیوزلند سوار بر قایق

در این دوره از بازی‌های المپیک، نیوزلند توجه ویژه ای به رشته‌های مختلف قایقرانی داشت به نوعی که از مجموع ۱۹ مدال (۱۰ طلا، ۷ نقره و ۲ برنز)، ۱۰ مدال مربوط به این حوزه بود.

شنا و دوومیدانی پیشرو در کاروان کانادا

کانادا با ۲۷ مدال (۹ طلا، ۷ نقره و ۱۱ برنز) رده دوازدهم جدول توزیع مدال‌ها را به خود اختصاص داد که ۸ مدال در شنا و ۵ مدال در دوومیدانی کسب شد.

ازبکستان با رشته‌های رزمی آمد

کاروان ورزشی ازبکستان ۱۳ مدال (۸ طلا، ۲ نقره و ۳ برنز) به دست آورد که اکثریت آنها در رشته‌های رزمی بود. ۵ مدال در بوکس، ۳ مدال در جودو و ۲ مدال در تکواندو نشان از تمرکز ازبک ها بر رشته‌های رزمی دارد.

یک مدال وزنه برداری و ۲ مدال کشتی هم دیگر دستاورد ازبک ها بود.

پیشگامان مدال‌آوری در پاریس/رشته‌هایی برای کشورشان پیشتازی کردند

مجارستان و دو رشته پُرمدال

کاروان ورزشی مجارستان ۱۹ مدال کسب کرد (۶ طلا، ۷ نقره و ۶ برنز) که از این تعداد ۷ مدال در رشته کانو کایاک بود. شنا هم ۵ مدال برای مجارها به دست آورد.

کنیا، پادشاه دوومیدانی

کاروان ورزشی کنیا با ۱۱ مدال (۴ طلا، ۲ نقره و ۵ برنز) در رده هفدهم جدول توزیع مدال‌ها ایستاد. نکته قابل توجه این است که تمام این مدال‌ها در رشته دوومیدانی به دست آمد.

آبروداری بلژیک با دوچرخه

دوچرخه سواری در کشور بلژیک یکی از محبوب ترین ورزش‌ها است و کاروان این کشور در المپیک از ۱۰ مدالی که کسب کرد (۳ طلا، یک نقره و ۶ برنز) ۵ مدال را در دوچرخه سواری به دست آورد.

کوبا و کشتی

کاروان ورزشی کوبا هم با ۹ مدال بیست و نهم شد. این کشور ۵ مدال در رشته کشتی کسب کرد.