تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : خودرو
لینک : econews.ir/5x3745563
شناسه : 3745563
تاریخ :
خودرو چقدر ارز گرفت؟ اقتصاد ایران: عصر خودرو- آمار جدید تامین ارز نشان می‌دهد از ابتدای سال تا ۱۷مرداد نزدیک به ۳.۲میلیون دلار ارز به صنایع حمل‌ونقل و خودرو اختصاص یافته، هرچند مشخص نیست چه میزان از آن به تولید، چه میزان به مونتاژ و موتورسیکلت و همچنین به واردات تعلق گرفته است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از دنیای اقتصاد، بنابر آمار اعلام‌شده، کل ارز اختصاص‌یافته به بخش صنایع حمل‌و‌نقل و خودرو از ابتدای فروردین امسال تا 17مرداد، سه‌میلیون و 198هزار دلار بوده که بیشتر آن از سامانه نیما تامین شده است.

طبق جدول منتشرشده، یک‌میلیون و 987هزار دلار از ارز اختصاص‌یافته به صنایع حمل‌و‌نقل و خودرو، از مسیر سامانه نیما بوده که حدود 63درصد از کل ارز تامین‌شده این بخش را شامل می شود.

37 درصد باقیمانده -یک‌میلیون و 211هزار دلار - نیز از مسیر «واردات در مقابل صادرات» تامین شده است.

در این گزارش مشخص نشده که چه میزان از ارز اختصاص‌یافته به بخش حمل‌و‌نقل و خودرو، مربوط به تولید داخل، چه مقدار مربوط به مونتاژ و چه میزان مربوط به واردات است.

ارز اختصاص‌یافته به بخش مونتاژ در سال گذشته، سر‌وصدای زیادی به پا کرد و انتقاد از سیاستگذار را به دلیل کم توجهی به واردات خودرو در پی داشت. منتقدان می‌گفتند سیاستگذار در شرایطی تنها به یکی از مونتاژکاران بالای یک‌میلیون دلار ارز در سال گذشته داده که واردات خودرو به دلیل کمبود ارز، کند و ضعیف پیش می‌رود.

این انتقادات البته در حالی بود که تولید مونتاژکاران در سال گذشته به بالای 300هزار دستگاه رسید.

در سال جاری اما سیاستگذار سیاست خود را تغییر داد، به نحوی که از ارز مونتاژکاران کاست و به ارز واردات افزود. از همین رو، روند ورود خودرو به کشور در سال جاری نسبت به پارسال بهبود پیدا کرده است. البته واردات خودرو همچنان بسیار دور از وعده‌هاست و در کل ضعیف به نظر می‌رسد، اما افزایش تخصیص ارز سبب شده چرخ واردات کمی تندتر از قبل بچرخد.

نکته دیگر در مورد ارز اختصاص‌یافته به بخش خودرو، ازسرگیری تخصیص ارز در تیر‌ماه امسال است. گفته می‌شد از ابتدای سال تا اواسط تیر، خودرو و قطعات امکان تخصیص ارز نداشتند و این مساله تولید را تحت‌تاثیر منفی قرار داده بود. از اواسط تیر به بعد اما تخصیص ارز به خودرو و قطعات از سر گرفته شد، اما در گزارش منتشره مشخص نیست سهم آن چقدر بوده است.