تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : خودرو
لینک : econews.ir/5x3745410
شناسه : 3745410
تاریخ :
چینی‌ها در ژاپن به جنگ با تویوتا می روند اقتصاد ایران: داده‌های جدید نشان می‌دهند شرکت چینی BYD سهم ۳درصدی از بازار خودروهای برقی ژاپن را در اختیار دارد. اما آیا BYD می‌تواند با تویوتا در خانه خود رقابت کند؟

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

جدیدترین داده‌های فروش حاکی از آن هستند که این برند چینی حدود ۳درصد بازار خودروهای برقی ژاپن را در نیمه‌اول ۲۰۲۴ به خود اختصاص داده است. این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که چینی‌ها اولین خودرو برقی خود را سال قبل در ژاپن عرضه کرده‌اند.

این خودرو آتو ۳ نام دارد که ژانویه ۲۰۲۳ در دسترس مشتریان ژاپنی قرار گرفت و پس از گذشت یک‌سال‌ونیم می‌بینیم چینی‌ها توانسته‌اند به یکی از نفوذناپذیرترین بازارهای خودرویی دنیا رخنه کنند. انجمن واردکنندگان خودرو ژاپن می‌گوید میزان واردات به این کشور در نیمه اول سال جاری میلادی با افت ۷درصدی به ۱۱۳,۸۸۷ دستگاه رسیده است. همچون همیشه برندهای لوکس همچون ب‌ام‌و، مرسدس‌بنز و آئودی بیشترین میزان واردات را به خود اختصاص داده‌اند.

حتی ژاپنی‌ها هم برقی وارداتی می‌خرند

البته واردات خودروهای برقی به ژاپن رو به افزایش است و بر اساس داده‌ها، میزان واردات این خودرو ۱۷درصد بیشتر شده و به حدود ۱۱هزار دستگاه رسیده است.

BYD در این میان عملکرد خوبی داشته و صادرات خودروهای سواری‌ آن به ژاپن در نیمه اول۲۰۲۴ با رشد ۱۸۴درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۹۸۰دستگاه رسیده است.

این خودروساز چینی پس از آتو۳ خودروهای برقی پرفروشی همچون دلفین و سیل را نیز ارائه می‌کند. ماه قبل خودرو برقی سیل با قیمت حدود ۳۳هزار دلار در بازار ژاپن معرفی شد. چینی‌ها همچنان به نفوذ خود در بازار ژاپن ادامه می‌دهند و خودروهای برقی ارزانی را برای این کشور در نظر گرفته‌اند.

سیل پاسخ BYD به تسلا مدل ۳ محسوب می‌شود درحالی‌که آتو ۳ یک شاسی‌بلند برقی کم‌هزینه است. قیمت آتو ۳ از حدود ۳۰ هزار دلار شروع می‌شود و خودرو دلفین هم با قیمت حدود ۲۵هزار دلاری خود می‌تواند رقیبی بدون آلایندگی برای تویوتا پریوس و نیسان لیف باشد.

اگرچه فروش BYD در ماه قبل افت داشته اما در رده‌بندی برندهای برتر واردکننده به ژاپن، این شرکت از رتبه نوزدهم به چهاردهم صعود کرده است. تویوتا برای رقابت با دیگر شرکت‌های فعال در زمینه خودروهای برقی تمام تلاشش را می‌کند تا بازار را در دست بگیرد.

اگرچه تنها یک مدل تمام‌برقی تویوتا در آمریکا عرضه شده، ولی این غول ژاپنی قصد دارد یک کارخانه باتری مخصوص خودروهای برقی راه‌اندازی کند تا به تسهیلات و فناوری‌های بیشتری دست یابد.

این حرکت مهم باعث تقویت چرخه تامین خودروهای برقی تویوتا می‌شود و جایگاه‌اش را در برابر دیگر رقیبان بهبود می‌بخشد. ساخت کارخانه جدید همچنین می‌تواند هزینه‌های حمل و انتقال باتری‌های بزرگ توسط کمپانی را نیز کاهش دهد. پس باتری‌ها به راحتی می‌توانند پس از تولید در زمان کمتر و هزینه پایین‌تر به دست مهندسان برسند و در محصولات به کار روند.

این عوامل در کاهش هزینه‌های تویوتا و رقابت با دیگر کمپانی‌های چینی در بازار تاثیرگذار خواهند بود. لکسوس که به عنوان زیربرند لاکچری تویوتا به شمار می‌رود، از ساخت کارخانه جدید باتری سود می‌برد! اما این امر چگونه میسر می‌شود؟

کارخانه به طور مستقیم باتری‌ها را به نزدیک‌ترین بخش مونتاژ انتقال می‌دهد، پس تمام خودروهای برقی جدید بالا رده که قرار است به زودی به بازار عرضه شوند، از این روند تولید سود می‌برند. همچنین انتقال دقیق و محتاطانه‌تر باتری‌ها نیز باعث می‌شوند مشکلی در روند تولید رخ ندهد.

لکسوس نیز در این میان قادر است از ویژگی‌های فناورانه‌تر مانند دستیار هوشمند پیشرفته در محصولاتش استفاده کند. البته با کاهش هزینه‌های تولید و چرخه تامین، امکان دارد با افزایش کیفیت و ویژگی‌های لاکچری، قیمت خودروهای برقی لکسوس نیز کاهش یابد که خبر خوبی برای خریداران این محصولات خواهد بود.

اهداف تویوتا برای ساخت خودروهای برقی تا ۲۰۳۰ بسیار بلندپروازانه است، این کمپانی می‌خواهد تا انتهای این دهه، ۳.۵میلیون خودرو برقی را به‌طور سالانه در جهان بفروشد.

این رقم تا سال ۲۰۲۳ به ۱۰۴هزار دستگاه خودرو رسیده بود. میزان سرمایه‌ای که برای این برنامه موردنیاز است، ۳۲میلیارد دلار برآورد می‌شود که بسیار بالاست. برنامه‌های آینده تویوتا نشان از تعهد این برند به تولید خودروهای برقی به جای موتورهای احتراقی دارد.

تویوتا برنامه دارد تا سال ۲۰۲۵، ۷۰درصد از محصولات جدیدش را به صورت برقی بسازد و در آمریکا عرضه کند. این گامی موثر و جدی در این صنعت محسوب می‌شود.

یکی دیگر از کارهایی که تویوتا به شدت به دنبال انجام آن است، وارد شدن به حلقه بازیافت باتری است. در این سیستم روی جمع‌آوری، بازیافت و بازتولید باتری‌های خودروهای برقی تمرکز می‌کند. همچنین میزان زباله و مواد خام کاهش می‌یابد. کمپانی همچنین می‌خواهد میزان آب استفاده شده برای روند ساخت هر وسیله را کاهش دهد و از هدر رفت آن جلوگیری کند.

تلاش‌های از سمت دولت ژاپن

کاهش مشوق‌های دولتی منجر به استقبال کمتر مشتریان از خودروهای برقی شده اما مدیر BYD ژاپن می‌گوید خودروهای برقی جدید این شرکت در ژاپن به افزایش فروش آن کمک خواهند کرد.

شرکت موردبحث می‌خواهد هر سال حداقل یک خودرو را راهی بازار ژاپن کند. BYD تا پایان امسال به دنبال دو برابر کردن فروش خود در این کشور است.

چینی‌ها می‌خواهند ۹۰ شوروم در ژاپن داشته باشند درحالی‌که این رقم هم‌اکنون به حدود ۵۵ شوروم می‌رسد.هدف‌گذاری چینی‌ها تا پایان سال ۲۰۲۵ فروش ۳۰ هزار خودرو در ژاپن است.

بد نیست بدانید خودروسازانی همچون تویوتا، هوندا و نیسان سلطه بی چون و چرایی روی بازار ژاپن دارند به گونه‌ای که تویوتا به‌تنهایی یک‌سوم کل فروش بازار این کشور را به خود اختصاص داده است.

با اینکه اکثر خودروهای وارداتی به ژاپن از نوع لوکس و گران‌قیمت هستند اما خودروهای برقی به تدریج سهم خود از این بازار را به دست می‌آورند. BYD به خاطر عرضه خودروهای برقی ارزان‌ شناخته می‌شود و البته طیف وسیعی از خودروها شامل وانت پیکاپ ها، محصولات لوکس و حتی سوپرکاری برقی را ارائه می‌کند.

ژاپن تنها کشوری نیست که BYD قصد نفوذ به آن را دارد. چینی‌ها در حال عرضه محصولات برقی خود در کره‌جنوبی، مکزیک، اروپا، تایلند، برزیل و بسیاری از کشورهای دیگر هستند.

BYD همچنین در حال تاسیس کارخانه‌های تولید خودرو در اروپا، تایلند و مکزیک است. باید منتظر ماند و دید آیا چینی‌ها خواهند توانست رقیب تویوتا در وطن خود باشند یا اینکه ژاپنی‌ها سرانجام خواهند توانست غول چینی را به چالش بکشند.

خودروسازی‌های چینی به لطف محصولات خوب و تسلط بر بازار، توجه خریداران زیادی را به خود جلب کردند. شرکت‌هایی مانند بی‌وای‌دی، چری، گریت وال‌موتورز و ... برنامه دارند تا حدودا ۲۰ مدل جدید را تا پنج سال آینده به بازار عرضه کنند، پس شکی نداریم که بیش‌از پیش بازار را در دست خواهند گرفت.

کاملا واضح است چرا اکنون تویوتا تصمیم دارد تا برای رقابت با این شرکت‌ها اقدام کند.