تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : خودرو
لینک : econews.ir/5x3745409
شناسه : 3745409
تاریخ :
اسپرتستر S ؛ هیجان به توان ۲ اقتصاد ایران: در دنیای پر هیجان موتورسیکلت، این ژاپنی‌ها هستند که همواره مورد توجه قرار می‌گیرند؛ اما هارلی دیویدسون به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین موتورسیکلت‌سازان در این عرصه از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

این موتورسیکلت‌ساز با سابقه ۱۲۱ ساله‌، از سال ۱۹۰۳ میلادی آغاز به‌طراحی و تولید موتورسیکلت کرده و تا به امروز توانسته محصولات باکیفیت، بادوام و پرتوانی را عرضه کند. محصولات هارلی دیویدسون به‌خوبی با ژاپنی‌ها و البته اروپایی‌های سرسخت مانند دوکاتی و ب‌ام‌و رقابت می‌کند. اگر موتورسیکلت دوست باشید، حتما می‌دانید که هارلی دیویدسون همواره به سرسخت بودن و همه‌فن‌حریف بودن معروف است. در ادامه یکی از محصولات جدید این کمپانی صاحب‌نام را که از سال ۱۹۵۷ میلادی تا به امروز تولید می‌شود، بررسی می‌کنیم. این موتورسیکلت اسپرتستر نام دارد.

سبک طراحی زیبای هارلی دیویدسون

برای نخستین‌بار تجربه ورود هارلی دیویدسون به دنیای هیجان‌انگیز کروزر یا پاور کروزرها سال ۱۹۵۷ میلادی و با اسپرتستر آغاز شد. کروزر یا پاور کروزر دسته‌ای از موتورسیکلت‌ها هستند که دارای فاصله محوری نسبتا بلند، ارتفاع نشمینگاه (زین) کوتاه‌، پوزه نسبتا بلند و دسته‌های بلند بوده و سبک بسیار خاصی از موتورسیکلت را در اختیار خریداران قرار می‌دهند. البته هارلی دیویدسون کروزر یا پاور کروزر خود را با کلاس سافت‌یل (Softial) معرفی می‌کند.

اسپرتستر جدید که اواخر سال ۲۰۲۳ میلادی به‌صورت رسمی رونمایی شد، سبک جدیدی از طراحی هارلی دیویدسون را به‌نمایش می‌گذارد. از سال ۱۹۵۷ میلادی تا به امروز ۱۵ نسل از این سافت‌یل (کروزر) محبوب هارلی دیویدسون معرفی و به‌بازارهای جهانی معرفی شده است. جدیدترین تغییرات روی این موتورسیکلت محبوب آمریکایی اواخر سال ۲۰۲۳ میلادی اعمال شد.

این کروزر یا سافت‌یل هارلی دیویدسون در نسخه‌ای دیگر با نام نایت‌ستر نیز به‌بازار آمریکا عرضه شده است؛ اما اسپرتستر S جدیدترین مدل آن است.

با نگاهی به پروفیل اسپرتستر S شاهد همان طراحی جذاب و کلاسیک هارلی‌دیویدسون هستیم. طراحان این کمپانی صاحب‌نام سعی کرده‌اند با حفظ اِلِمان‌های مشابه نسل اول و دوم، حس کلاسیک را در این سافت‌یل حفظ و در تلفیق با سبک طراحی نوین، آن را جذاب جلوه دهند.

این موتورسیکلت از نظر ابعاد و اندازه نسبت به‌نسخه فیس‌لیفت سال ۲۰۲۱ میلادی با اندکی تغییرات و رشد مواجه شده که در نهایت طول این سافت‌یل محبوب هارلی دیویدسون به ۲۲۷۰ میلی‌متر و فاصله محوری آن به ۱۵۲۰ میلی‌متر می‌رسد. این موتورسیکلت از نظر ابعاد و اندازه کمی جمع‌وجورتر از رقیب سرسخت ایتالیایی‌اش یعنی دوکاتی دیاول است.

پروفیل هارلی دیویدسون اسپرتستر به‌لطف تایرهای بزرگ و یک بدنه کلاسیک که از یک باک منحنی‌شکل (مشابه قطره آب) و یک نشیمنگاه (زین) کوچک با یک فلاپ یکپارچه در عقب بهره می‌گیرد، جلوه خاصی دارد. طراحی اگزوزهای دوبل (مشابه لوله تفنگ) یادآور همان طراحی دهه ۶۰ میلادی است.

در نمای جلو با همان طراحی گرد چراغ‌ها مواجهیم که در مدل ۲۰۲۴ به‌شکل بیضی درآمده بودند. LED های کریستالی، طراحی دو چراغ گرد کوچک در طرفین به‌عنوان چراغ راهنما و فاصله‌ کم‌تر چراغ نسبت به گل‌گیر جلو، چهره کاملا تهاجمی اما جذابی به این سافت‌یل (پاور کروزر) بخشیده است. در حقیقت فلسفه این طراحی چراغ‌های گرد به‌منظور حفظ طراحی کلاسیک مدل‌های دهه‌های ۵۰ و ۶۰ است که برای آیرودینامیک بهتر، فاصله‌ میان چراغ جلو و گل‌گیر کاهش یافته است. نمای عقب اسپرتستر برخلاف دوکاتی دیاول، بسیار کلاسیک و زیبا طراحی شده است.

در پشت تایر عقب و در پایین‌ترین بخش، چراغ LED مستطیل‌شکل باریک طراحی شده تا با دو اگزوز کروی‌شکل بزرگ (مشابه لوله تفنگ) شاهد نمایی زیبا و چشم‌نواز باشیم.

در این نما همچنین دو چراغ راهنمای گرد نیز به‌چشم می‌خورد. طراحان کمپانی هارلی دیویدسون به‌منظور خلق زیبایی و جذابیت بیشتر چهار رنگ برای بدنه در نظر گرفته‌اند که این رنگ‌ها عبارتند از: Sharkskin Blue، Red Rock، Vivid Black و Billiard Gray . برای اسپرتستر تنها یک تریم مشکی‌رنگ قابل سفارش است. ناگفته نماند که رنگ Sharkskin Blue جزو جذاب‌ترین و زیباترین رنگ‌های این موتورسیکلت است.

اسپرتستر S ؛ هیجان به توان ۲

راحتی بالا، ارگونومی خاص

موتورسیکلت‌های کروزر یا پاور کروزر باید از نظر ارگونومی و راحتی درسطح بالایی قرار داشته باشند.

بر این اساس به‌منظور راحتی بیشتر راکب، زاویه قرارگیری راکب ۳۰ درجه و فاصله قرارگیری راکب نسبت به‌فرمان ۱۴۸ میلی‌متر است.

اگرچه این زاویه قرارگیری نسبت به‌نیکدبایک‌ها بیشتر است، اما این نوع طراحی سبب راحتی بیشتر راکب می‌شود.

همچنین ارتفاع فرمان از سال ۲۰۰۵ میلادی به‌بعد درسطح بالاتری قرار گرفته که راحتی راکب را بهبود می‌بخشد.

همچنین ارتفاع نشیمنگاه (زین) که در طراحی موتورسیکلت بسیار مهم است، در این موتورسیکلت در فاصله ۷۶۵ میلی‌متری قرار گرفته که راحتی راکب و نیروی آیرودینامیک را بهبود می‌بخشد.

همچنین به‌منظور حفظ طراحی کلاسیک، یک کلاستر ۴ اینچی TFT گرد طراحی شده تا تمام اطلاعات سرعت، دورموتور، مسافت طی‌شده، میزان سوخت مصرفی، میزان سوخت موجود در باک، وضعیت دنده، چراغ‌چک، دمای موتور، شرایط دینامیکی و... در آن به‌نمایش در می‌آید.

اسپرتستر S ؛ هیجان به توان ۲

توجه به جزئیات

دقت در جزئیات طراحی بخشی از طراحی زیبا و جذاب هارلی دیویدسون اسپرتستر S است. به‌این منظور که با نگاهی به‌پروفیل این سافت‌یل جسور آمریکایی شاهد پیشرانه وی‌شکل ۲ سیلندر هستیم که با نهایت ظرافت با قاب‌های زیبای مشکی و طلایی در بدنه این موتورسیکلت جا خوش کرده است.

لوله اگزوز تیتانیومی اسپرتستر S با یک کاور مشکی آلومینیومی پوشانده شده تا با خروجی‌های نقره‌ای‌رنگ، اوج کیفیت و دقت در طراحی را به‌رخ بکشد. این سبک طراحی پیشرانه وی-شکل در نسل‌های دهه ۵۰ و ۶۰ اسپرتستر بوده و به‌منظور ارائه طراحی رترو (تلفیقی از سبک کلاسیک و مدرن) در این سافت‌یل یا پاور کروزر آمریکایی به‌کار گرفته شده است. اسپایدرهایی که زیر پیشرانه تعبیه شده، نگهدارنده موتور هستند.

۱۲۱ اسب‌بخار قدرت کافی است؟

آن‌چه هارلی دیویدسون اسپرتستر S را به‌یک گزینه سرسخت برای رقابت با دوکاتی دیاول بدل کرده، قلب تپنده‌ آن است که تجربه بیش از یک قرن مهندسی هارلی دیویدسون را با خود یدک می‌کشد. یک موتور ۲ سیلندر ۱۲۵۲ سی‌سی اتمسفریک ۲ سیلندر وی-شکل یا وی-تویین (دوقلو) ارتقا یافته در بدنه این سافت‌یل (پاور کروزر) جا خوش کرده است.

این پیشرانه ارتقا یافته را با نام Revolution Max۱۲۵۰T می‌شناسند. این پیشرانه دارای بلوک سیلندر و سرسیلندر تمام‌آلومینیومی با سوپاپ‌های تیتانیومی است. ساختار چهار سوپاپ به‌ازای هرسیلندر (درمجموع ۸ سوپاپ)، مکانیزم دو میل‌سوپاپ‌رو DOHC، استفاده از سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها و سیستم پاشش سوخت انژکتوری نسل جدید که روی دریچه‌گاز تعبیه شده، پاشش سوخت ۶۵ درجه‌ای و سیستم مدیریت هوشمند جرقه‌زنی مستقیم کوئل مدادی، از امکانات این پیشرانه است.

بر این اساس و باتوجه به‌نسبت تراکم ۱۲ به‌یک و سایز قطر پیستون ۱۰۵ میلی‌متری (در این کلاس جزو بزرگ‌ترین پیستون‌های موتور ۲ سیلندر محسوب می‌شود) و سایز کورس پیستون ۷۲.۳ میلی‌متری این پیشرانه حداکثر توان خروجی ۱۲۱ اسب‌بخار را در دور ۷۵۲۰ آرپی‌ام (دور در دقیقه) و حداکثر ۱۲۵ نیوتون‌متر گشتاور را در دور ۶ هزار آرپی‌ام فراهم می‌آورد.

اسپرتستر S ؛ هیجان به توان ۲

جالب است بدانید که سیستم هوا-آب خنک وظیفه خنک کردن این موتور را برعهده دارد. از سوی دیگر واترپمپ (پمپ آب) نسل جدید الکتریکی برای این پیشرانه نصب شده و از طرفی اویل‌پمپ (روغن موتور) نسل جدید ارتقا یافته گریز از مرکز نیز به‌خوبی عمل روانکاری موتور و کاهش دما را برای پیشرانه انجام می‌دهد. همچنین حجم روغن‌موتور قلب تپنده هارلی دیویدسون اسپرتستر S به ۴.۵ لیتر می‌رسد تا بهبود روانکاری در موتور و استهلاک به‌کمترین میزان خود برسد.

طبق گفته کمپانی هارلی دیویدسون این پیشرانه با حداقل اکتان ۸۹ توان ۹۰ اسب‌بخاری را در اختیار راکب قرار می‌دهد. همچنین از سیستم ۲-۱-۲ و یک مافلر (صدا خفه‌کن) با متریال تیتانیوم در اگزوز استفاده شده که صدای فوق‌العاده‌ای را تولید می‌کند.

از سوی دیگر برای سیستم انتقال قدرت این موتورسیکلت یک گیربکس ۶ سرعته دستی با فواصل کوتاه و ضرایب نزدیک به هم در نظر گرفته شده تا قدرت و گشتاور، به‌کمک زنجیر نسل جدید X تایپ به‌چرخ عقب منتقل شود. سیستم مکانیزم تسریع تعویض دنده مکاهیدرولیکی که بر اساس یک مکانیزم هیدرولیکی با فشار بالا است، تعویض دنده‌ها را تسریع می‌بخشد.

اسپرتستر S شتاب حالت سکون تا سرعت ۱۰۰ کیلومتر برساعت را در ۳.۸ ثانیه طی می‌کند. این شتاب عالی به‌لطف وزن خالص ۲۲۸ کیلوگرمی (باتوجه به‌وزن راکب و باک ۱۱.۸ لیتری پر از بنزین) اسپرتستر S فراهم شده که نسبت قدرت به‌وزن ۰.۵۳ اسب‌بخار بر کیلوگرم را ایجاد کرده تا این موتورسیکلت بتواند شتاب عالی و عملکرد فوق‌العاده‌ای را به‌نمایش بگذارد.