تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : خودرو
لینک : econews.ir/5x3745394
شناسه : 3745394
تاریخ :
دیروز خودروهای داخلی تا ۱۱ میلیون‌ تومان ارزان شدند اقتصاد ایران: تقاضای غیرمصرفی در بازار خودرو از سال ۱۳۹۷ تشدید شد. سالی که عرضه خودروهای سواری از یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه به ۹۰۲ هزار دستگاه تنزل کرد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

برخی سیاست‌های اتخاذی در زمینه قیمت‌گذاری خودرو در کنار تشدید تحریم‌های صنعت‌خودرو، از یک سو منجر به‌افت تیراژ خودروسازان شد و از سوی دیگر مشتریان واقعی را از دسترسی به‌خودرو محروم کرد. در این شرایط بود که فعالیت دلالان و واسطه‌گران به‌شدت افزایش یافت.

از طرفی پیش‌بینی می‌شود در صورت رشد پایدار اقتصادی و بهبود قدرت خرید، تقاضای خودرو تا سال ۱۴۰۸ به یک‌میلیون و ۴۵۰ هزار دستگاه برسد. حال آن‌که با کاهش بیشتر قدرت خرید و تورم فزاینده تقاضای مصرفی، مرز ۶۰۰ هزار دستگاه را تجربه خواهد کرد. اما تقاضای واقعی خودرو در بازار کشور چقدر است؟

پس از اوج‌گیری تحریم‌ها از سال ۱۳۹۷ بازار خودرو نیز دستخوش تغییراتی شد؛ به‌طوری ‌که در کنار تقاضای واقعی، تقاضای کاذب نیز به‌واسطه معامله پرسود خودرو گسترش یافت.

درشرایطی که برخی مشتریان واقعی از ۵ سال گذشته تاکنون از دسترسی به‌خودرو محروم بوده‌اند، اما واسطه‌گران با شگردهای خاص خود، محصولات خودرویی را از کارخانه تهیه کرده و با قیمت‌های بالایی در بازار به‌فروش می‌رسانند.

در این سال‌ها سرمایه‌های سرگردان زیادی جذب بازار خودرو شد. همان‌طور که عنوان شد تقاضای واقعی سال‌هاست که زیر سایه تقاضای کاذب خودرو قرار گرفته و چندان مشخص نیست که تقاضای واقعی بازار خودرو کشور چه‌ میزان است. در این زمینه برخی دست‌اندرکاران صنعت‌خودرو تقاضای واقعی را یک‌میلیون دستگاه می‌خوانند؛ حال آن‌که برخی دیگر تقاضای بازار را حدود ۸۰۰ هزار دستگاه عنوان می‌کنند.

همان‌طور که بیان شد، نقطه شکل‌گیری تقاضای کاذب در بازار خودرو در سال ۱۳۹۷ بود؛ سالی که عرضه خودرو از یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه در سال ۱۳۹۶ به ۹۰۰ هزار دستگاه رسید. افت تولید و عرضه خودرو، تقاضا در بازار را افزایش داد و این درشرایطی است که به‌واسطه عدم‌اصلاح قیمت و تعیین دستوری قیمت خودرو، خرید از کارخانه و فروش در بازار آن هم با قیمت بالا سود سرشاری را نصیب معامله‌کننده می‌کرد.

درشرایطی از سال ۱۳۹۷ کلید واسطه‌گری و دلالی در بازار خودرو زده شد که سرمایه‌های سرگردان زیادی به‌این بازار وارد شدند. اگرچه از سال ۱۳۹۷ تا سال گذشته روند تولید بهبود پیدا کرده، به‌طوری‌ که عرضه خودرو در سال ۱۴۰۲ به یک‌میلیون و ۱۳۶ هزار دستگاه رسیده، اما دلالان از این بازار عبور نکرده و همچنان به‌دنبال سودهای کلان از خودرو هستند.

در این زمینه یک دست‌اندرکار صنعت‌خودرو می‌گوید به‌دلیل آشفتگی در بازار، تقاضای واقعی خودرو چندان مشخص نیست و بیشتر خودروهایی که از کارخانه خریداری می‌شود، بلافاصله با قیمت بالا در بازار به‌فروش می‌رسند.

وی تاکید می‌کند این روند مختص یک دسته یا گروه مشخص نیست؛ به‌طوری ‌که با توجه به‌شرایط کنونی بازار، ممکن است یک خانم خانه‌دار هم با پس‌انداز خود خودرویی ثبت‌نام کند و پس از دریافت آن از کارخانه، خودرو مذکور را در بازار به‌فروش برساند. وی دلیل این امر را سود بالای معامله خودرو می‌داند و تاکید می‌کند کف سودی که فروشنده از عرضه خودرو در بازار به‌دست می‌آورد، ۱۰۰ میلیون‌تومان است.

کاهش قیمت ۲۰ میلیون‌تومانی فونیکس تیگو ۸ پرو مکس هیبرید

خودروهای داخلی روز گذشته افت بهای یک تا ۱۱ میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که دنا پلاس توربو ۶ دنده (۸۵ گانه) (۱۴۰۳) با ۱۱ میلیون‌تومان کاهش ۹۰۴ میلیون‌تومان، تارا اتومات V۴ ال ایکس (۱۴۰۳) با ۸ میلیون‌تومان کاهش ۹۴۹ میلیون‌تومان، شاهین (بدون سانروف) (۱۴۰۳) با ۷ میلیون‌تومان کاهش ۶۷۱ میلیون‌تومان، تارا ۶ دنده V۱ پلاس (۱۴۰۳) با ۶ میلیون‌تومان کاهش ۷۷۷ میلیون‌تومان، سورن پلاس دوگانه (۱۴۰۳) با ۵ میلیون‌تومان کاهش ۷۴۸ میلیون‌تومان و پژو ۲۰۶ تیپ ۲ (۱۴۰۱) با ۳ میلیون‌تومان کاهش ۵۹۰ میلیون‌تومان اعلام قیمت شدند.

همچنین درمیان خودروهای چینی شاهد افت بهای ۲ تا ۲۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که ارزش فونیکس تیگو ۸ پرو مکس هیبرید (۱۴۰۳) با ۲۰ میلیون‌تومان کاهش به ۲ ‌میلیارد و ۷۱۰ میلیون‌تومان، چانگان CS۳۵ تیپ ۳ (۱۴۰۲) با ۱۵ میلیون‌تومان کاهش به یک‌میلیارد و ۶۲۵ میلیون‌تومان، هایما S۵ جدید (۱۴۰۳) با ۱۰ میلیون‌تومان کاهش به یک‌میلیارد و ۴۹۰ میلیون‌تومان، لاماری ایما (۱۴۰۳) با ۷ میلیون‌تومان کاهش به ۲ ‌میلیارد و ۱۰۸ میلیون‌تومان و کی‌ام‌سی X۵ (۱۴۰۳) با ۵ میلیون‌تومان کاهش به‌یک‌میلیارد و ۶۵۰ میلیون‌تومان رسید.

همچنین در گروه خودروهای خارجی پریمیوم شاهد افت بهای ۵۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که قیمت هیوندای کونا (۲۰۲۴) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش به ۴ میلیارد و ۷۵۰ میلیون‌تومان، کیا K۵ (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش به ۴ ‌میلیارد و ۲۵۰ میلیون‌تومان، تویوتا پریوس تیپ C با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش به ۲ میلیارد و ۸۵۰ میلیون‌تومان و نیسان ایکس‌تریل با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش به ۵ ‌میلیارد و ۷۵۰ میلیون‌تومان رسید.

از طرفی در میان خودروهای خارجی لوکس تغییر قیمت چندانی مشاهده نشد و این دسته از خودروها روز گذشته با نوسان نرخ اندکی به کار خود ادامه دادند.