تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : خودرو
لینک : econews.ir/5x3745393
شناسه : 3745393
تاریخ :
سایه سنگین کاهش تولید بر سر خودروهای تجاری‌ کشور اقتصاد ایران: براساس آمارهای مربوط به سه‌ماه ابتدایی سال جاری، تجاری‌سازان کشور وضعیت چندان مطلوبی را تجربه نکرده‌اند .خودروهای تجاری پس از گذر از مشکلات و موانع بسیاری، در شرایطی قرار گرفته که افت تولید بر صنعت آن چیره گشته است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

با آن‌که انتظار می‌رفت با قوانین مربوط به افزایش سطح داخلی‌سازی و تلاش تولیدکنندگان برای کاهش وابستگی به شرکای خارجی، شاهد افزایش تولید خودروهای تجاری باشیم. اما آن‌طور که به نظر می‌رسد موانع دیگری از جمله عدم تامین ارز موردنیاز و آشفتگی در بازار و تناسب میان عرضه و تقاضا، بر سر راه تولید این خودروها قرار دارند که مانع از رشد چشمگیر تولید در میان تجاری‌سازان داخلی شده است. این در حالی است که آمارها هم نشان از افت تولید در تمام بخش‌های تجاری‌ کشور طی سه ماه نخست سال جاری دارد.

کاهش تولید در سه‌ماهه نخست سال

براساس آمارهای مربوط به سه‌ماه ابتدایی سال جاری، تجاری‌سازان کشور وضعیت چندان مطلوبی را تجربه نکرده‌اند. بر این اساس، در بخش تولید وانت‌ها به‌رغم تمام نیاز کشور به خودروهای باری سبک و فرسودگی این ناوگان، به‌طور کلی خودروسازان رشد ۶درصدی را در این بخش تجربه کردند، اما تولید ون در این مدت با کاهش ۴۵درصدی همراه بوده است.

در مدت مشابه سال گذشته خودروسازان ۸۹۹ دستگاه انواع ون را تولید کردند که این رقم در سال جاری و براساس آمارها به ۴۹۱ دستگاه رسیده است.

در بخش مسافری‌های نیمه‌سنگین (مینی‌بوس و میدل‌باس) هم تولید با افت ۱۳درصدی همراه شد و از ۲۳۲ دستگاه در سال گذشته به ۲۰۳ دستگاه در سه‌ماه نخست سال جاری رسید. تولید اتوبوس هم در این مدت کاهش پیدا کرده و از ۲۵۰ دستگاه به ۲۳۱ دستگاه رسیده است. در بخش تجاری‌های سنگین هم کاهش تولید ۵۸ درصدی به ثبت رسیده است.

کاهش تولید در بزرگ‌ترین تجاری‌ساز دولتی کشور

براساس آمارهای منتشرشده در سامانه کدال، ایران‌خودرودیزل به‌عنوان بزرگ‌ترین تجاری‌ساز دولتی کشور تا پایان تیرماه سال جاری ۲۱دستگاه اتوبوس تولید کرده که ۸دستگاه از آن‌ها مربوط به فصل اول سال بوده، این در حالی است که تولید این خودروها در چهار ماه نخست سال گذشته ۲۰۳ دستگاه بود.

این تجاری‌ساز کشور همچنین در چهارماه منتهی‌به ۳۱تیر، موفق به تولید ۳هزار و ۱۱ دستگاه کامیون سنگین و ۲۱۲ دستگاه کامیون سبک شده است. از این تعداد ۲هزار و ۵۹۰ دستگاه از مدل‌های سنگین و ۲۰۴ دستگاه از مدل‌های سبک مربوط به سه‌ماه ابتدایی سال بود. تولید کامیون‌های سنگین و سبک به ترتیب در چهار ماه سال گذشته به ترتیب ۳هزار و ۶۴۹ دستگاه و ۵۴۴ دستگاه بوده است.

ایران‌خودرودیزل در چهار ماه سال جاری همچنین موفق شد که ۶۲۴ دستگاه انواع ون و پیکاپ به تولید برساند که تمام این تولیدات مربوط به سه‌ماه ابتدایی سال بوده، بر این اساس در تیر ماه تولیدی در این بخش به ثبت نرسیده است. آمارهای سال گذشته نیز نشان می‌دهد که این خودروسازی یک‌هزار و ۴۷۱ دستگاه ون و پیکاپ را در چهار ماهه سال گذشته تولید کرده است.

افت تولید در محصولات سایپادیزل

سایپادیزل اما در سال جاری تولید خود را به انواع کامیون سنگین و کامیونت خلاصه کرده است. براساس آمارهای منتشرشده در سامانه کدال، این تجاری‌ساز بزرگ گروه سایپا، از ابتدای سال جاری تا پایان تیرماه تنها ۴۶دستگاه کامیون سنگین را به فروش رسانده که به نظر می‌رسد این تولیدات مربوط به گذشته بوده است.

درحالی‌که سال گذشته طی همین مدت‌زمان، ۲۱۷ دستگاه کامیون سنگین تولید کرده و ۲۲۴ دستگاه از آن‌ها را به فروش رسانده است. در بخش کامیونت‌ها نیز سایپادیزل در چهار ماه ابتدایی سال موفق به تولید ۹۷ دستگاه خودرو شده است که از این تعداد ۲۸ دستگاه را به فروش رسانده است. آمارهای سال گذشته این خودروسازی نشان می‌داد که سایپادیزل تا پایان تیرماه سال گذشته، ۴۴۰ دستگاه انواع کامیونت تولید کرده و ۶۰۷ دستگاه از آن‌ها را به فروش رسانده است.

کاهش تولید در تمام محصولات بهمن‌دیزل

بهمن‌دیزل نیز به‌عنوان بزرگ‌ترین تجاری‌ساز بخش خصوصی در چهار ماه ابتدایی سال جاری ۱۸۲دستگاه از کامیونت ۶ تن خود را تولید کرده و ۳۵دستگاه از این خودرو را به فروش رسانده است. درحالی‌که تولید این خودرو در مدت مشابه سال گذشته یک‌هزار و ۱۶۵ دستگاه و فروش آن یک‌هزار و ۵۹ دستگاه گزارش شده بود. در بخش کامیونت‌ ۸ تن نیز این خودروسازی در چهار ماه سال جاری تولید صفر و فروش ۱۶ دستگاهی را به ثبت رسانده است.

در مدت مشابه سال گذشته اما این خودرو ۱۴۱ دستگاه تولید و ۱۹۷ دستگاه فروخته شده بود. کامیونت ۵تن این خودروسازی هم در شرایطی با آمار تولید صفر به ثبت رسیده که در مدت مشابه سال گذشته بهمن‌دیزل ۱۲دستگاه از این خودرو را تولید و ۲ دستگاه از آن را به فروش رسانده بود.

مینی‌باس این خودروسازی نیز با آمار تولید ۱۶۹دستگاه تا پایان تیر ماه و فروش ۸۲دستگاهی در سامانه به ثبت رسیده است که رقم تولید و فروش این خودرو در مدت مشابه سال گذشته به ترتیب ۲۱۵ و ۲۱۰ دستگاه بوده است. کامیون‌های تولیدی بهمن‌دیزل نیز در چهار ماه سال جاری ۲۷۲ دستگاه تولید و ۱۲۲ دستگاه فروش داشته که این ارقام در مدت مشابه سال گذشته ۷۰۶ و ۵۰۶ دستگاه به ثبت رسیده است.