تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3745259
شناسه : 3745259
تاریخ :
سوگواره ملی تعزیه حضرت علی بن حمزه(ع) در شیراز برگزار می‌شود اقتصاد ایران: شیراز- دبیر بیست و چهارمین سوگواره ملی تعزیه در استان فارس و نخستین سوگواره ملی سیمای حضرت علی بن حمزه(ع)، از برگزاری این سوگواره با هدف شناساندن این امام زاده واجب التعظیم در شیراز خبر داد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

عبدالصمد فهندژ سعدی در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: هدف از برگزاری این سوگواره در ارتباط با حضرت علی بن حمزه (ع) این است که این امام زاده واجب التعظیم حتی در شیراز هم غریب هستند و ایشان را آن طور که باید نمی‌شناسند. از آنجایی که نحوه شهادت این امام زاده شبیه داستان شهادت امام حسین (ع) است، ما در این تعزیه با کمک پیشکسوتان عرصه تعزیه یک نسخه از داستان شهادت این حضرت را آماده کردیم که آن را در قالب تعزیه روایت کنیم.

وی با اشاره به اینکه این تعزیه با چند اجرای موفق در مشهد، قم و در حرم حضرت علی بن حمزه (ع) شیراز توانست با داستان خود نظر بینندگان را جلب نماید، ادامه داد: پس از آماده‌سازی کتاب «سیمای حضرت شاهچراغ (ع) در تعزیه» و با استفاده از نسخه‌های قدیمی و تاریخی به جای مانده از تعزیه‌های مرتبط با حضرت شاهچراغ (ع)، توانستیم برای اولین بار در کشور مجلس تعزیه حضرت شاهچراغ (ع) را با حضور وزیر میراث فرهنگی به ثبت ملی برسانیم و در حال حاضر در حال آماده‌سازی کتابی با نام «سیمای حضرت علی بن حمزه (ع) در تعزیه» با حدود ۴۵۰ صفحه محتوا هستیم.

فهندژ سعدی گفت: این سوگواره ملی با همکاری انجمن تعزیه استان فارس، سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری شیراز، کانون تخصصی تعزیه استان فارس و انجمن تعزیه و هنرهای آئینی سازمان بسیج هنرمندان برای اولین بار در شیراز برگزار می‌گردد.

وی تصریح کرد: حضرت علی بن حمزه (ع) در شیراز سومین حرم اهل بیت (ع) پس از حضرت شاهچراغ (ع) نگین دوم این شهر است ولی ایشان در شهر شیراز غریب هستند و نیازمند کار فرهنگی برای شناساندن جایگاه این حضرت در بین مردم دارد.

دبیر بیست و چهارمین سوگواره ملی تعزیه در استان فارس در پایان گفت: این سوگواره ملی پس از اعلام درخواست از ۸۳ گروه تعزیه از نقاط مختلف کشور، ۱۲ گروه تعزیه‌خوان از استان‌های خوزستان، قزوین، کرمان، یزد، اصفهان، تهران، اراک، خراسان و استان فارس انتخاب نهایی شدند و در بخش هنرهای آئینی تعزیه به رقابت می‌پردازند و گروه‌های برگزیده با رأی هیئت داوران انتخاب می‌شوند و گروه‌های مختلف تعزیه‌خوان از تاریخ ۲۱ تا ۲۶ مردادماه ۱۴۰۳ به مدت ۶ روز در مقابل گذر ارگ کریم خان زند شیراز از ساعت ۱۷:۳۰ و ۱۹:۳۰ با دو اجرا برای علاقمندان به هنرهای آئینی به اجرای تعزیه می‌پردازند.