تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3745256
شناسه : 3745256
تاریخ :
قلعه پرگو در استان فارس ثبت ملی شد اقتصاد ایران: شیراز- مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس از ثبت قلعه تاریخی پرگو در شهرستان اوز در فهرست ملی خبر داد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد ثابت اقلیدی گفت: ثبت اثر فرهنگی، تاریخی قلعه پرگو (پری گون) واقع در شهرستان اوز، روستای فیشور به شماره ۳۴۲۱۱ در فهرست ملی ایران ابلاغ شد.

وی ادامه داد: قدمت این بنای تاریخی متعلق به اوایل دوره اسلامی است و بر اساس اطلاعات شفاهی به‌دست‌آمده وجه تسمیه تپه قلعه پَرگو به واژه پَری گون بازمی‌گردد که استعاره از داشتن روی زیبا همچون پری دارد.

ثابت اقلیدی گفت: قلعه پَرگو در ابتدای دامنه کوه بر روی سطحی نسبتاً مسطح از دشت با زیرساخت خاک و سنگریزه واقع‌شده است و از نظر توپوگرافی دارای پلانی تقریباً مستطیل شکل با طول ۱۲۰ و عرض ۱۱۰ متر است که بلندترین ارتفاع آن از سطح زمین‌های اطراف از ۵/۲ متر تجاوز نمی‌کند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس در خصوص ویژگی‌های این اثر تاریخی افزود: بقایای تپه قلعه پَرگو به‌عنوان یک اثر ارزشمند با معماری منحصربه‌فرد و کاربری نظامی درگذشته، در راستای مطالعه شکل، پلان و معماری انواع قلاع ساخته‌شده در دشت، از اهمیت فراوانی برخوردار است.