تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : فرهنگی
لینک : econews.ir/5x3745220
شناسه : 3745220
تاریخ :
استفاده از اسامی بیگانه ممنوع است حتی برای شما اسپانسر عزیز! اقتصاد ایران: دو اتفاق در میان برنامه‌های المپیکی تلویزیون به عنوان تناقض دیده می‌شود؛ یکی تبلیغ یک کالای آسیب‌رسان و دیگری نقضِ یک مانع مهم.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، صدا و سیما دو اتفاق را به عنوان سیاستِ اصلی دنبال می‌کند؛ یکی جلوگیری از آگهی‌های مضرّ و دیگری پاسداشت زبان فارسی. چندی پیش یکی از مدیرانِ تلویزیون این نکته را مطرح کرد که همه تلاش‌مان را می‌کنیم حتی اگر نام کالا و محصولی که قرار است در تلویزیون تبلیغ شود با زبانِ فارسی بیگانه باشد آن آگهی روی آنتن نرود تا صاحبان کالا نامِ فارسی را برای عنوان‌گذاریِ محصولات‌شان برگزینند.

 

البته امید جلوداریان به عنوان خبرنگار صداوسیما هم گهگاه برنامه‌ای کوتاه در بخش خبری 20:30 دارد که اشتباهات گفتاری مسئولین و مدیران را در زمینه استفاده از اسامی بیگانه را زیر ذره‌بین قرار می‌دهد. حتی برخی از مجریان تلویزیون هم این نکته را مطرح کردند ارزیابان و ناظران به مجریانی که از واژه‌های انگلیسی در گفتارِ‌خودشان استفاده می‌کنند، تذکر می‌دهد و حتی جریمه می‌شوند.

چند سالی هم هست بعد از تذکرات و رهنمودهای مقام معظم رهبری برای جدّی گرفتن «پاسداشت زبان فارسی»؛ این موضوع به صورت یک سیاستِ مهم در صداوسیما مورد اجرا قرار گرفت. اما این شب‌ها ویژه برنامه المپیک تلویزیون گویی از این امر مستثنا شده است.

چرا که از دو سیاستِ مهم عبور کرده است؛ یکی تبلیغ یک نوشیدنی انرژی‌زا که مصداق تبلیغات کالای آسیب‌رسان است. دیگری استفاده از واژه‌ای انگلیسی و بیگانه. ماجرا از این قرار است زیاد در برنامه المپیکی تلویزیون نام «لایف‌استار» به گوش‌مان می‌خورد. محصولی که به عنوان اسپانسر برنامه المپیک2024 و همچنین ورزشکاران ایران در پاریس از آن یاد می‌شود.


 

تبلیغ آن هر دو سیاست را نقض می‌کند که به تبلیغ کالای آسیب‌رسان سلامت برمی‌گردد؛ آیا تبلیغات انجام شده در صدا و سیما در ویژه برنامه المپیک با قانون موردنظر همخوانی دارد؟  (معاونت بهداشت وزارت بهداشت  در راستای اجرای ماده 48 قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (2) و بند ج ماده 7 قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور، فهرست بازنگری شده کالاها و خدمات آسیب‌رسان به سلامت را برای سال 1403 ابلاغ کرده و صراحتاً "تبلیغ نوشابه انرژی زا" را قید کرده است.)

یکی دیگر هم به ماجرای ممنوعیت استفاده از اسامی و اصطلاحات بیگانه برمی‌گردد. بارها از نام لایف استار که اسپانسر برنامه است استفاده می‌شود اینجا از ممنوعیت خبری نیست. شاید لازم است این عبارت را اینجا به کار ببریم؛ قانون برای همه برابر است حتی شما اسپانسر عزیز!

قرار نیست چون اسپانسرها و حامیان مالی پول دارند و پول می‌دهند قانون درباره‌شان تغییر کند و ممنوعیت در کلام و گفتار برای مجریان، مدیران و مسئولان باشد که بعضاً استفاده از اصطلاحات بیگانه توسط آنها مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

انتهای پیام/