تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : توریسم و گردشگری
لینک : econews.ir/5x3745184
شناسه : 3745184
تاریخ :
مدارس کشور فقط به دنبال تربیت دانش‌آموز با نمره خوب هستند اقتصاد ایران: یک کارشناس حوزه کودک و نوجوان با اشاره به اینکه ارزیابی بخشی از چرخه آموزش است اما دغدغه باید میزان رشد دانش‌آموز باشد نه نمره او گفت:دانش‌آموزان در مدارس نمی‌توانند بدون اجازه معلم، مدیر و وزیر آموزش و پرورش فکر کنند و فقط باید نمره خوب بگیرند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار اجتماعی -

حجت‌الاسلام احمدرضا اعلایی؛ کارشناس حوزه کودک و نوجوان در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم درباره غلبه نمره محوری در مدارس کشور و حذف دانش‌آموزان ضعیف از چرخه آموزش اظهار کرد: برای تحول در آموزش و پرورش موضوعات متفاوتی مطرح است و یکی از آنها کمرنگ کردن نمره محوری است، ممکن است برخی بگویند اصلاح وضعیت فعلی و کمرنگ کردن نمره محوری جزو وظایف وزیر و معاونان است اما شاهد هستیم که برای ایجاد تحول در آموزش و پرورش سال‌ها زمان گذاشتند و سند تحول بنیادین را تدوین کردند و هم‌اکنون هم در حال اجراست اما هیچ اتفاق مثبتی رخ نداد.

وی افزود: مجموعه‌های مردمی فعال در عرصه آموزش الگوهایی را طراحی کرده‌اند و می‌توان از حلقه‌های میانی که شامل گروه‌های مردمی، نهادها و رسانه‌های دغدغه‌مند هستند و برای اصلاح سیستم آموزشی حاکم بر مدارس کشور تلاش می‌کنند، استفاده کرد.

این کارشناس حوزه کودک و نوجوان با اشاره به اینکه تحول نیازمند ایده‌های مختلف در حوزه‌هایی همچون تربیت معلم، اداره مدرسه، قانون‌گذاری و ... است، گفت: آموزش و پرورش به تنهایی نمی‌تواند این تحولات را ایجاد کند و نخبگانی در میان گروه‌های مردمی و رسانه‌ای وجود دارد که می توان از نگاه آنها برای سرعت بخشیدن به تحول در آموزش و پرورش استفاده کرد.

وی متذکر شد: ارزیابی بخشی از چرخه آموزش است اما دغدغه باید میزان رشد دانش‌آموز باشد نه نمره او به عنوان مثال ارزشیابی توصیفی در دوره ابتدایی با موفقیت همراه نشد چون معلمان همچنان به دنبال ارائه کارنامه به دانش‌آموزان هستند و میزان رشد دانش‌آموزان اصلاً به عنوان دغدغه برای مسئولان آموزش و پرورش مطرح نیست.

این کارشناس حوزه کودک و نوجوان ادامه داد: هم‌اکنون دانش‌آموزان در مدارس نمی‌توانند بدون اجازه و سلیقه معلم، مدیر و وزیر آموزش و پرورش فکر کنند و عمل کنند و فقط باید نمره خوب بگیرند.

اعلایی با اشاره به اینکه در مدلی که برای ارزشیابی دانش‌‌آموزان طراحی کردیم به دنبال بررسی مؤلفه‌های شخصیتی هستیم و چند چک لیست به معلم ارائه شده است تا مؤلفه‌هایی همچون انعطاف‌پذیری و مسئولیت‌پذیری دانش‌آموزان را در طول سال تحصیلی بررسی کند، گفت: در نهایت به جای ارائه نمره در درس فارسی، ریاضی و علوم به خانواده می‌گوییم که به عنوان مثال فرزندش تاب‌آور نیست و این موضوع در آینده برای او چالش‌ساز خواهد شد.

وی اضافه کرد: در مدارسی که توسط مجموعه‌های مردمی ایجاد شده است، این نگاه رواج دارد اما آموزش و پرورش هنوز درکی از این نگرش ندارد.

انتهای پیام/