تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : ورزش
لینک : econews.ir/5x3745156
شناسه : 3745156
تاریخ :
نگاهی به عملکرد کاروان ورزش ایران در پاریس/بار «مدال» روی دو رشته اقتصاد ایران: کاروان ایران در حالی با ۱۲ مدال به کار خود در سی و سومین دوره بازی‌های المپیک پایان داد که با وجود عملکرد درخشان دو رشته، برخی رشته‌ها نتوانستند نمایش قابل قبولی داشته باشند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرنگار مهر، با برگزاری مبارزه رده بندی وزن ۹۷ کیلوگرم کشتی آزاد و پیروزی امیرعلی آذرپیرا در این مبارزه، پرونده کاروان ورزش ایران در سی و سومین دوره بازی‌های المپیک با ۱۲ مدال شامل ۳ طلا، ۶ نقره و ۳ برنز بسته شد.

آبروداری دو فدراسیون

کاروان ایران که با نام خادم الرضا در این دوره بازی‌ها شرکت کرده بود، تا روز یازدهم بازی‌ها هیچ توفیقی در مدال آوری نداشت اما در این روز با مدال برنزی که امین میرزازاده در کشتی فرنگی به دست آورد وارد جدول توزیع مدال‌ها شد و طی ۶ روز به مدال آوری خود ادامه داد.

هر ۱۲ مدال کاروان ۴۰ نفره ایران در بازی‌های المپیک پاریس تنها در سه رشته کشتی فرنگی، کشتی آزاد و تکواندو به دست آمد در حالیکه ورزشکاران یازده رشته دیگر هم به این بازی‌ها اعزام شده بودند اما مانند همیشه بار مدال آوری کاروان را کشتی گیران به دوش کشیدند و البته این بار تکواندوکاران هم سهم زیادی در این راه داشتند.

در جریان بازی‌های پاریس بودند ورزشکارانی که مدالی نگرفتند اما خوش درخشیدند مانند مهدی الفتی که در نخستین حضور المپیکی خود فینالیست مسابقات ژیمناستیک شد، رضا علیپور که بدون تجربه المپیکی در جایگاه چهارم سنگنوردی سرعت ایستاد و حتی شمشیربازی که با وجود ناداوری در جایگاه چهارم بخش تیمی قرار گرفت اما در نهایت آنچه در تاریخ ورزش ایران و بازی‌های المپیک ماندگار می‌شود، مدال این بازی‌ها است.

کسب ۱۲ مدال به نسبت تعداد ورزشکاران اعزامی به پاریس (۴۰ نفر) مقبول است اما آنچه این عملکرد را از حالت قابل دفاع خارج می‌کند، دستیابی به مدال‌ها تنها در سه رشته (با احتساب جداگانه کشتی آزاد و فرنگی) است. رشته‌هایی که همیشه مدال آور ورزش ایران در المپیک بودند و اینبار هم قاطعانه تر این مهم را به سرانجام رساندند.

تیم ملی کشتی فرنگی ایران با ۶ سهمیه کامل راهی بازی‌های المپیک شد و با کسب ۴ مدال تاریخ ساز شد و بهترین عملکرد را بین تیم‌های حاضر از خود به جای گذاشت. تکواندو برای نخستین بار با چهار ورزشکار در دو بخش مردان و زنان ترکیب تیم اعزامی خود به المپیک را تشکیل داد و توسط هر چهار ورزشکار خود هم صاحب مدال شدند. مدال‌هایی که بعضاً ارزشی مضاعف هم داشتند چرا که یا با تاریخ سازی کسب شدند (نقره ناهید کیانی) و یا طلسم شکنی (طلای آرین سلیمی).

کشتی آزاد هم اگرچه طلایی نشد اما با کسب ۴ مدال توسط پنج ورزشکار اعزامی خود به مدال آوری کاروان ایران کمک قابل توجهی کرد.

کاروان ورزش ایران به لطف این رشته‌ها و مدیریت تخصصی آنها، مدال‌های ارزشمندی در پاریس صاحب شد اما آنچه این عملکرد را قابل نقد می‌کند اینکه در مجموع فقط دو فدراسیون و سه رشته (با احتساب جداگانه کشتی آزاد و فرنگی) در مدال آوری نقش داشتند در حالیکه پیش از این فدراسیون‌های بیشتری صاحب مدال المپیک می‌شدند.

در المپیک توکیو ۷ مدال ایران در چهار رشته کشتی فرنگی، کشتی آزاد، کاراته، تیراندازی و وزنه برداری به دست آمد. در المپیک ریو ورزشکاران کشتی فرنگی، کشتی آزاد، وزنه برداری و تکواندو ایران را وارد جدول توزیع مدال‌ها کردند. در المپیک لندن کشتی فرنگی، کشتی آزاد، وزنه برداری، تکواندو و دوومیدانی باعث درخشش کاروان ایران شدند.

بهترین نشدیم

در هر صورت اینکه بعد از ۱۶ روز مبارزه در رشته‌های مختلف، کاروان ایران با ۱۲ مدال به کار خود در سی و سومین دوره بازی‌های المپیک پایان داد. ۱۲ مدالی که ارزشمند است اما نتوانست عنوان «بهترین عملکرد» را به کاروان اعزامی به پاریس اختصاص دهد. این عنوان همچنان در اختیار کاروان اعزامی به المپیک لندن است که ۱۳ مدال شامل ۷ طلا، ۵ نقره و یک برنز برای ورزش ایران به ارمغان آورد.

ایران در ادوار مختلف المپیک

عملکرد مدالی و جایگاهی ورزش ایران در ادوار مختلف حضور در بازی‌های المپیک به این شرح است:

* ۱۹۰۰ پاریس: یک نفر
۱۹۴۸ لندن
* ۳۶ نفر - یک مدال (برنز) - جایگاه ۳۴ (آخر)

۱۹۵۲ هلسینکی
*
۲۲ نفر - ۷ مدال (۳ نقره و ۴ برنز) -جایگاه ۳۰

۱۹۵۶ ملبورن
*
۱۷ نفر - ۵ مدال (۲ طلا، ۲ نقره و یک برنز) - جایگاه ۱۴

۱۹۶۰ رم
*
۲۵ نفر - ۴ مدال (یک نقره و ۳ برنز) - جایگاه ۲۸

۱۹۶۴ توکیو
*
۶۳ نفر - ۲ مدال (۲ برنز) - جایگاه ۳۵

۱۹۶۸ مکزیکوسیتی
*
۱۴ نفر ۵ مدال (۲ طلا، یک نقره و ۲ برنز) - جایگاه ۱۹

۱۹۷۲ مونیخ
*
۵۰ نفر - ۳ مدال (۲ نقره و یک برنز) - جایگاه ۲۸

۱۹۷۶ مونترال
*
۸۶ نفر - ۲ مدال (یک نقره - یک برنز) - جایگاه ۳۳

۱۹۹۸ سئول
*
۲۷ نفر - یک مدال (نقره) -جایگاه ۳۶

۱۹۹۲ بارسلون
*
۴۰ نفر - ۳ مدال (یک نقره و دو برنز) -جایگاه ۴۴

۱۹۹۶ آتلانتا
*
۱۸ نفر - ۳ مدال (یک طلا، یک نقره، یک برنز) - جایگاه ۴۳

۲۰۰۰ سیدنی
*
۳۵ نفر - ۴ مدال (۳ طلا و یک برنز) - جایگاه ۲۶

۲۰۰۴ آتن
*
۳۸ نفر - (۲ طلا، ۲ نقره و ۲ برنز) - جایگاه ۲۹

۲۰۰۸ پکن
*
۵۵ نفر - ۶ مدال (یک طلا و یک برنز) - جایگاه ۵۱

۲۰۱۲ لندن
*
۵۳ نفر - ۱۳ مدال (۷ طلا، ۵ نقره و یک برنز) - جایگاه ۱۲

۲۰۱۶ ریو
*
۶۳ نفر - ۸ مدال (۳ طلا، یک نقره و ۴ برنز) - جایگاه ۲۵

۲۰۲۰ توکیو
*
۶۵ نفر - ۷ مدال (۳ طلا، ۲ نقره و ۲ برنز) - جایگاه ۲۷

۲۰۲۴ پاریس
*
۴۰ نفر - ۱۲ مدال (۳ طلا، ۶ نقره و ۳ برنز)