تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصاد سلامت
لینک : econews.ir/5x3745134
شناسه : 3745134
تاریخ :
آیا می توان ماموگرافی را برای پستان دارای پروتز انجام داد؟ اقتصاد ایران: پروتز سینه یا پستان از ایمپلنت هایی است که با اهداف مختلف در بانوان استفاده می شود. رایج ترین استفاده آن برای بزرگ کردن پستان ها و صرفاً با نگاه جراحی زیبایی است؛ اما در موارد درمانی مانند بازسازی پستان پس از درمان سرطان پستان نیز کاربرد دارد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش سلامت نیوز، دکتر غلامرضا سیف متخصص رادیولوژی و سونوگرافی نوشت: پروتز سینه یا پستان از ایمپلنت هایی است که با اهداف مختلف در بانوان استفاده می شود. رایج ترین استفاده آن برای بزرگ کردن پستان ها و صرفاً با نگاه جراحی زیبایی است؛ اما در موارد درمانی مانند بازسازی پستان پس از درمان سرطان پستان نیز کاربرد دارد.

پستان های پروتز شده دارای فرایند سخت تری برای ماموگرافی هستند. ماموگرافی یکی از روش‌های رایج تصویربرداری است که در تشخیص انواع عارضه‌ها و بیماری‌های پستان قبل و بعد از جراحی کاربرد دارد. این آزمایش با استفاده از تابش پرتوهای ضعیف شده اشعه ایکس، نقاط دچار ناهنجاری در بافت پستان پس از جراحی را شناسایی می‌کند.

پروتز چون از جنس سیلیکون است، عبور پرتوهای اشعه از آن قسمت سخت است، بنابراین احتمال خطا دارد، مگر اینکه محل پروتز در قسمت پشت باشد، در غیر این صورت باید قسمت رویی سینه کشیده و سپس فشرده شود تا بتوان احتمال وجود تومور در همه ی قسمت های پستان، حتی جلو را بررسی کرد. برای رفع این مشکلات مربوط به پروتز به طور معمول علاوه بر چهار عکس استانداردی که از پستان گرفته می شود، ۴ عکس دیگر نیز باید گرفته شود.

آیا ماموگرافی با پروتز سینه، قابل انجام است؟

بخشی از پستان که توسط پروتز پوشیده شده است در ماموگرافی قابل دیدن نیست؛ چراکه اشعه ایکسی که در این روش برای تصویر برداری استفاده می شود، قادر نیست به خوبی از بین پروتز های سیلیکون و یا آب نمکی عبور کند، در نتیجه بافت پستانی بالا و پایین پروتز به خوبی نشان داده نمی شود.

آیا ماموگرافی می تواند به پروتز سینه آسیب برساند؟

ماموگرافی با فشار انجام می‌شود که البته احتمال پارگی پروتز ناشی از این فشار بسیار کم است؛ اما در برخی از موارد که پروتز قبلاً پاره شده باشد، ممکن است با انجام ماموگرافی، سیلیکون یا آب نمک پروتز در بافت پستان پخش شود.

تاثیر پروتز بر کیفیت تصاویر ماموگرافی

تأثیر پروتز بر کیفیت تصاویر ماموگرافی به عوامل مختلفی، از جمله نوع و موقعیت پروتز، تجربه فنی تکنسین تصویربرداری و تجهیزات استفاده شده بستگی دارد. برای به حداکثر رساندن کیفیت تصویربرداری از تکنیک های خاصی مانند ایکس استفاده می کنند که در این تکنیک پروتز را با وارد کردن فشار اندکی جابه جا می کنند تا تصویربرداری راحت تر و با دقت بالاتری انجام شود.

ماموگرافی سینه های دارای پروتز چگونه انجام می شود؟

اگر پروتز سینه دارید، تکنسین اطمینان حاصل می کند که تا حد امکان بافت سینه در ماموگرافی دیده می شود. تکنیک‌های خاصی (به نام تکنیک‌های جابه‌جایی ایمپلنت) برای خارج کردن ایمپلنت از مسیر و کشیدن بافت سینه به سمت جلو استفاده می‌ شود تا بتواند در تصویر باشد. ممکن است نیاز به بررسی بیشتر بافت پستان باشد. بسته به امکانات آزمایش، ممکن است در طی ماموگرافی بایستید و یا بنشینید. هر سینه بر روی صفحه پرتو ایکس مسطح قرار می‌گیرد. سپس کمپرسور پستان را به پایین فشار می‌دهد تا بافت را صاف کند. این عکس یک تصویر واضح‌تر از پستان را فراهم می‌کند.

آیا ماموگرافی بعد از جراحی سینه خطرناک است؟

به طور کلی ماموگرافی پس از جراحی پستان به عنوان یک روش خطرناک شناخته نمی‌شود. ماموگرافی که از اشعه X برای تصویربرداری از بافت پستان استفاده می‌کند، یک ابزار تشخیصی معمول و مهم برای شناسایی زودهنگام سرطان پستان است.

محدودیت های انجام ماموگرافی پس از جراحی پستان

به دلیل برداشته شدن بیشتر یا تمام بافت سینه در جراحی، اغلب نیازی به انجام ماموگرافی روتین برای سینه‌ای که جراحی شده وجود ندارد، مگر اینکه مقداری بافت سینه باقی مانده باشد که می‌تواند مورد بررسی قرار گیرد.

انجام ماموگرافی ممکن است در تشخیص تغییرات پاتولوژیک کمتر مؤثر باشد و تفسیر تصاویر را دشوار کند در چنین مواردی، ممکن است از روش‌های تصویربرداری دیگری مانند MRI استفاده شود.

برای برخی بیماران به خصوص کسانی که تحت بازسازی سینه قرار گرفته‌اند، ماموگرافی ممکن است ناراحت‌کننده یا دردناک باشد این موضوع می‌تواند بر تصمیم بیمار برای انجام دوره‌ای این تست تأثیر بگذارد.


ماموگرافی بعد از جراحی برای چه کسانی توصیه می شود؟

توصیه می‌شود که زنانی که جراحی محافظتی از سینه یا BCS داشته‌اند، پس از پایان دوره پرتودرمانی، ۶ تا ۱۲ ماه بعد، ماموگرافی برای سینه تحت درمان انجام دهند.

چه مدت پس از جراحی سینه می توان ماموگرافی انجام داد؟

معمولاً اولین ماموگرافی 6 تا 12 ماه پس از پایان درمان توصیه می‌شود و پس از آن، ماموگرافی‌های سالانه ممکن است به منظور نظارت مداوم بر سلامت پستان‌ها توصیه شود.

آیا برای انجام ماموگرافی پستان‌های دارای پروتز، باید از تصویربرداری دو بعدی استفاده کرد؟

افراد با پروتز سینه نیازی به تصویربرداری دو بعدی در ماموگرافی ندارند. تصویربرداری سه بعدی دقیق‌تر است و می‌تواند نمای دقیق و نزدیکی از بافت سینه را ثبت کند.