تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3745123
شناسه : 3745123
تاریخ :
اصفهانی‌ها با ۱۸۰ موکب به زائران اربعین خدمت می‌کنند اقتصاد ایران: اصفهان -رئیس ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات استان اصفهان گفت:۲۲۰ موکب در استان اصفهان برای پیاده‌روی اربعین ثبت نام کردند که درنهایت ۱۸۰ موکب دارای ساختار به این همایش جهانی اعزام می شود.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرنگار مهر، جعفر عسکری پیش از ظهر یکشنبه در نشست تبیین اقدامات ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات استان اصفهان در پیاده‌روی اربعین با بیان اینکه اربعین حسینی ماهیت فرهنگی دارد اما نیاز است کارشناسان و فرهیختگان ما با برنامه‌های فرهنگی خود پای کار آمده و جهانیان را از این رخداد جهانی بهره‌مند کنند، اظهار کرد: نگاه به اربعین را باید تغییر داد و به آن صرفاً به چشم رویداد نگاه نکرد. مخاطب اربعین آزادی خواهان، ارادتمندان اهل بیت و تمام کسانی هستند که علیه ظلم و کفر ایستاده‌اند که باید با آن‌ها ارتباط برقرار کنیم.

وی افزود: نباید صرفاً به خدمات‌رسانی زائران اربعین کفایت کنیم و نیاز است به سمت اقدامات فرهنگی مناسب نیز برویم چون دنیا تشنه فرهنگ اربعین است و ظرفیت رسانه باید به این موضوع کمک کند.

رئیس ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات استان اصفهان تصریح کرد: صحن‌های جدید در اطراف حرم اهل بیت علیه‌السلام با نذورات مردمی در حال احداث است که یکی از کارکردهای این صحن‌ها اسکان زائران اربعین خواهد بود به عبارتی صحنی که ایجاد می‌شود کار چند صد موک موقت را می‌کند پس باید مردم را به سمت سمت بازسازی حرم‌ها تشویق کرد.

وی با اشاره به سازماندهی، مدیریت و نظارت روی مواکب توسط ستاد اضافه کرد: در استان اصفهان ۲۲۰ موکب برای پیاده‌روی اربعین ثبت نام کردند که در نهایت ۱۸۰ موکب دارای ساختار به این همایش جهانی اعزام خواهند شد.

عسکری با بیان اینکه عوامل اجرایی مواکب باید حداقل ۹ نفر باشند، خاطرنشان کرد: اصفهان بعد از خوزستان و تهران بیشترین موکل را دارد؛ ۲۱ موکب در مناطق صفر مرزی، ۳۳ موکب در مسیر نجف تا کربلا، ۱۵ موکب در نجف، ۵ موکب در کاظمین و سامرا و سایرین در کربلا خدمات‌رسانی می‌کنند.

وی با بیان اینکه در برپایی مواکب هیچ‌گونه هزینه دولتی وجود نداشته و تمام کمک‌ها مردمی است، افزود: ۴۰ نفر از نیروهای بازنشسته شرکت توزیع برق برای برق‌رسانی به مواکب به‌صورت داوطلبانه در کربلا حضور پیدا خواهند کرد.

مواکب اصفهان برای زیارت اربعین دارای رابط فرهنگی هستند

حجت‌الاسلام و المسلمین اصغر گرجی، مسئول کمیته فرهنگی ستاد اربعین استان اصفهان نیز در این نشست، با بیان اینکه اربعین متعلق به جمعیت و تشکیلات خاص نیست بلکه برای تمام بشریت است، اظهار کرد: یک حرکت عارفانه، عاشقانه و تمدن‌ساز در اربعین شکل می‌گیرد که منشأ برکات و هم‌افزایی، عشق و اتحاد بین ملت‌های مختلف خواهد شد و اگر حرکتی زنده نبود، دشمنان به دنبال خاموش کردن آن نبودند.

وی با بیان اینکه اربعین به عنوان حرکتی فرهنگی توانست جای خود را بین مردم مسلمان و غیرمسلمان باز کند چراکه به فرموده پیامبر دوستی امام حسین حرارتی در قلب مؤمنان ایجاد می‌کند که سردشدنی نیست، ادامه داد: ستاد اربعین استان در مدیریت، تسهیل و برنامه‌ریزی برای بهتر برگزار شدن پیاده‌روی اربعین تلاش می‌کند.

گرجی گفت: کمیته فرهنگی ستاد اربعین به دنبال استفاده از این فرصت برای تهذیب انسان‌هاست و اگرچه حرکت اربعین خود یک کار فرهنگی و انسان‌ساز است اما نیاز است در موکب‌ها پیام‌هایی نیز به حاضران عرضه شود تا برادری، توجه به دعا و ذکر و برائت و ولایت نیز منتقل شود.

وی با بیان اینکه باید به اربعین به عنوان فرصت تربیتی و معنوی نگاه شود، اضافه کرد: برای هر موکب رابط فرهنگی و روحانی در نظر گرفنه شده و نماز جماعت، قرائت ادعیه، تلاوت قرآن و برنامه فاخر و ویژه برای بانوان و کودکان برگزار می‌شود

گرجی خاطرنشان کرد: برای جاماندگان اربعین نیز با همت سازمان تبلیغات و دیگر دستگاه‌ها در روز اربعین پیاده‌روی نمادین اربعین به سمت گلستان شهدای اصفهان برگزار می‌شود و گروه‌های داوطلبان نیز موکب می‌زنند و از پیاده‌روندگان پذیرایی می‌کنند.

لزوم توجه به روایتگری در پیاده‌روی اربعین

فرهمند، مسئول کمیته اطلاع‌رسانی ستاد اربعین استان اصفهان نیز با تاکید بر لزوم استفاده از ظرفیت‌های اطلاع‌رسانی استان برای انعکاس شفاف، دقیق و بروز پیاده‌روی اربعین گفت: نیاز زائران اربعین در سه قالب نیازهای اولیه و ضروری معنوی و فرهنگی و اورژانسی و اضطراری دسته‌بندی می‌شود که در کمیته اطلاع‌رسانی درخصوص قبل، حین و بعد از اربعین برنامه‌ریزی شده است.

وی با بیان اینکه تمرکز رسانه ملی بر روایتگری اربعین حسینی است، افزود: امیدواریم با استفاده از هنرهای تجسمی، نمایشی و رسانه‌های مختلف به انعکاس صادقانه این حماسه باشکوه و عظیم به مردم جهان کمک کنیم

فرهمند با بیان اینکه در حوزه فیلم و سینما اقدامات مناسبی برای شناساندن اربعین به جهانیان شده است، تصریح کرد: اکنون در آرشیو صداویما ۴۰۰ مستند تصویری وجود دارد که یکی از آن‌ها به نام مستند "راه دل" به کارگردانی مهدی زمانپور کیاسری روایت سفر یک فرد نابینا به اربعین بوده و در ۲۵ جشنواره بین المللی و داخلی حائز رتبه شده است.