تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : راهنمای خرید
لینک : econews.ir/5x3745038
شناسه : 3745038
تاریخ :
فروش پردازنده‌های PC کاهش یافت؛ محبوبیت ۳ برابری لپ‌تاپ‌ها درمقایسه‌با دسکتاپ اقتصاد ایران: بازار فروش پردازنده‌ها روند نزولی را تجربه می‌کند، اما سهم لپ‌تاپ‌ها سه‌برابر مدل‌های دسکتاپی است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

فروش پردازنده‌های پی‌سی شاهد افت فصلی در بازار جهانی شده است و انتظار می‌رود که این روند به‌طور جزئی در سه‌ماهه‌ی آینده نیز ادامه یابد. این امر احتمالاً با سردرگمی مشتریان به‌دلیل مشکلات ناپایداری نسل‌های ۱۳ و ۱۴ پردازنده‌ اینتل ارتباط دارد.

طبق گزارش مؤسسه‌ی تحقیقاتی جان پدی (JPR)، مجموع فروش پردازنده‌های دسکتاپی و لپ‌تاپی در سه‌ماهه‌ی دوم ۲۰۲۴ در مقایسه با سه‌ماهه‌ی قبل از آن، پنج درصد کاهش یافت.

روند فروش پردازنده های دسکتاپی و لپ تاپی در فصول مختلف سالهای قبل
JPR

با وجود افت موقت، مشاهده می‌شود که بازار CPU در بلندمدت به رشد خود ادامه داده و نسبت‌ به سال گذشته ۱۰٫۷ درصد افزایش یافته است که همچنان دستاورد بزرگی به شمار می‌رود.

JPR عنوان می‌کند که فروش پردازنده‌های سرور نسبت‌ به سه‌ماهه‌ی گذشته ۳٫۸ درصد افزایش و در مقایسه‌ با سال قبل، ۱۵ درصد کاهش یافته است. یک‌چهارم این بازار در اختیار پردازنده‌های AMD قرار دارد.

دکتر جان پدی مدیر JPR می‌گوید: «دیتاسنترها همچنان موضوع داغ اخبار هستند و عمده‌ی درآمد تأمین‌کنندگان را به‌ خود اختصاص می‌دهند. بازار کامپیوترهای شخصی هنوز به تعادل نرسیده و دچار نوسانات غیرقابل پیش‌بینی است.»

نمودار پردازنده لپ تاپ و دسکتاپ
JPR

نمودار JPR نشان می‌دهد که فروش پردازنده‌های لپ‌تاپی در فصل دوم ۲۰۲۴ حدود سه برابر مدل‌های دسکتاپی بوده و ۷۶ درصد کل بازار را به خود اختصاص داده‌اند. در مقایسه‌ با سه‌ماهه‌ی اول ۲۰۲۴، خرید پردازنده‌ دسکتاپی سه درصد کاهش و پردازنده‌ی لپ‌تاپی سه درصد افزایش یافت که نشان می‌دهد تمایل به خرید لپ تاپ همچنان صعودی است.

مقالات مرتبط
  • در سراشیبی سقوط؛ اینتل چگونه جایگاه برترش در صنعت تراشه را از دست داد؟
  • اینتل به‌دلیل مشکلات مالی، مراسم بزرگ Innovation را به تأخیر انداخت

با عرضه‌ی سری جدید پردازنده AMD رایزن ۹۰۰۰ و CPU دسکتاپی Arrow Lake-S اینتل، انتظار می‌رود آمار فروش به‌طور چشم‌گیری تا پایان امسال رشد کند، زیرا هیجان زیادی نسبت‌ به این محصولات وجود دارد؛ به‌خصوص که اینتل وعده‌ی رفع مشکلات را در پردازنده‌های جدید داده است.