تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : بازار سرمایه
لینک : econews.ir/5x3744973
شناسه : 3744973
تاریخ :
اعطای ۵۰ همت تسهیلات برای رفع مشکل نقدینگی مواد اولیه دارو اقتصاد ایران: براساس دستور رییس کل بانک مرکزی در سال‌جاری ۵۰ هزار میلیارد تومان برای رفع مشکل نقدینگی تامین مواد اولیه دارو و کارخانجات دارویی تسهیلات ابلاغ شده است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرگزاری مهر، در راستای کمک به تأمین نقدینگی و سرمایه در گردش مورد نیاز شرکت‌های دارویی و رفع کمبود دارو بر اساس تفاهمات صورت گرفته بین بانک مرکزی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ به ترتیب ۱۵ و ۳۰ همت تسهیلات بانکی به شرکت‌های معرفی شده از سوی وزارتخانه یاد شده ابلاغ شد که عملکرد شبکه بانکی در سال‌های مذکور به ترتیب به مبلغ ۴۴.۷ و ۷۶.۴ هزار میلیارد تومان بوده است.

بر اساس دستور رئیس کل بانک مرکزی و به منظور حمایت از شرکت‌های دارویی، تجهیزات پزشکی و تولیدی شیر خشک از طریق شبکه بانکی، بانک مرکزی در سال ۱۴۰۳ نیز نسبت به ابلاغ تسهیلات به میزان ۵۰ همت (۳۵ همت شرکت‌های دارویی، ۱۳ همت تجهیزات پزشکی و ۲ همت شر کت‌های تولیدی شیرخشک) برای شرکت‌های معرفی شده از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اقدام شده است.

طبق تاکید رئیس کل بانک مرکزی و با هدف تأمین مالی زنجیره تولید، توزیع و پخش در صنعت دارو و تسهیل فعالیت تولیدی و خدماتی این صنعت، مقرر شد از ابزارهای تعهدی همچون اوراق گام در مراحل مختلف و در تعامل با دستگاه‌های مختلف از جمله بانک مرکزی بهره گرفته شود.

بر اساس این گزارش در این جلسه همچنین پیرو تاکید رئیس کل بانک مرکزی، مقرر گردید بانک مرکزی تا سقف ۲۰۰ میلیون یورو به صورت تخصیص اعتباری برای ثبت سفارش‌های دارو و تجهیزات پزشکی اقدام نماید؛ همچنین با هماهنگی مسئولین ذیربط امکان پرداخت بدهی ارزی شرکت‌های دارویی به بانک مرکزی تا سقف ۲۰۰ میلیون یورو از طریق پذیرش اوراق گام ریالی فراهم شود.

علاوه بر این در راستای تقویت سیاست‌های تشویقی توسعه صادرات صنعت دارو مقرر گردید به اندازه مبلغ ارز ناشی از صادرات دارو به شرکت‌های صادرکننده و همچنین معادل آن نیز به صورت خط اعتباری ارزی جهت استفاده در طرح‌های توسعه صنعت دارو و توسعه صادرات آن صنعت اختصاص یابد.