تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3744877
شناسه : 3744877
تاریخ :
انجام ۶۶ مورد نمونه گیری جهت ارزیابی سلامت شیرخام درکرمان اقتصاد ایران: کرمان- رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان کرمان گفت: از ابتدای سال تاکنون، ۶۶ مورد نمونه گیری از کارخانجات شیر، گاوداری‌های صنعتی و مراکز جمع آوری شیر کرمان برای ارزیابی سلامت شیر خام انجام شده است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرگزاری مهر، محمود زین الدینی صبح یکشنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: دامپزشکی وظیفه خطیری در زمینه تأمین غذای سالم از طریق نظارت بر کلیه مراکز عرضه فرآورده‌های خام دامی دارد.

وی افزود: تأمین امنیت غذایی، پیشگیری از بیماری‌های مشترک بین انسان و دام و صیانت از سرمایه‌های دامی از اقدامات کلیدی دامپزشکی برای تأمین سلامت مردم جامعه است.

زین الدینی سپس بیان کرد: براساس وظایف ذاتی برای کنترل و ارتقا سلامت شیرخام، برنامه‌های متعددی از سوی دامپزشکی انجام می‌شود.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان کرمان ادامه داد: انجام پایش‌های فصلی و نمونه برداری از کارخانجات لبنی، مراکز جمع آوری شیر و خودروهای حمل شیر از مهمترین این برنامه‌ها محسوب می‌شود.

وی یادآور شد: از ابتدای سال تاکنون ۶۶ مورد نمونه گیری از کارخانجات شیر، گاوداری‌های صنعتی و مراکز جمع آوری شیر برای رصد و پایش بیماری بروسلوز، آفلاتوکسین و بار میکروبی شیر خام انجام شده است.

زین الدینی افزود: هدف از اجرای این طرح، شناسایی نقاط بحرانی ناشی از مصرف شیر خام و فرآورده‌های حاصل از آن و در نتیجه ارتقا سلامت شیر خام است.

وی ادامه داد: همچنین آموزش‌های لازم برای بالا بردن سطح دانش، آگاهی واحدهای مورد پایش و همچنین ارائه راهکارهای اصولی و فنی برای کاهش مخاطرات شیر از دیگر اهداف این طرح است.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان کرمان سپس تاکید کرد: بستنی تهیه شده از شیر نجوشیده و غیر پاستوریزه و پنیرهای محلی، در صورتی که از شیر غیر پاستوریزه تهیه شود از عوامل مهم انتقال دهنده بیماری تب مالت محسوب می‌شود.

وی تاکید کرد: یکی از متداول‌ترین راه‌های انتقال بیماری تب مالت از راه خوراکی و مصرف شیر خام تازه، غیر پاستوریزه و فراورده‌های آن است.

زین الدینی یادآور شد: به شهروندان توصیه می‌شود، حتی الامکان شیر را به صورت پاستوریزه مصرف کنند.

وی خاطرنشان کرد: شهروندان توجه داشته باشند، درصورت استفاده از شیر خام بایستی آن را حداقل به مدت ۳ تا ۵ دقیقه جوشانده و سپس مصرف کنند.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان کرمان با اشاره به اینکه شیر یکی از فرآورده‌های پر مصرف در سفره خانوار است، گفت: باتوجه به اهمیت شیرخام به عنوان یک فرآورده خام دامی، از نظر بهداشت و سلامت نمونه گیری‌های کارشناسان واحد نظارت شبکه دامپزشکی کرمان، به صورت ادواری از مراکز مرتبط انجام می‌شود.