تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : صفحات
لینک : econews.ir/5x3744871
شناسه : 3744871
تاریخ :
سفر هیئت از سودان به جده برای مذاکره با آمریکا اقتصاد ایران: شورای حاکمیتی سودان هیئتی را برای مشورت با آمریکا درباره دعوت این کشور به مذاکرات ژنو راهی شهر جده در عربستان سعودی کرد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، چندی قبل آمریکا از ارتش و نیروهای واکنش سریع سودان (به سرکردگی محمد حمدان دقلو) دعوت کرد تا در 14 ماه میلادی جاری در پایتخت سوئیس حضور یابند و مذاکرات خود را  از سرگیرند. نشست ژنو تحت نظارت سازمان ملل، اتحادیه آفریقا و مصر و امارات برگزار خواهد شد.

شورای حاکمیتی سودان اعلام کرد: دولت برای مشورت با آمریکا در خصوص دعوت این کشور به نشست ژنو  هیئتی را به شهر جده  عربستان فرستاد.

به گفته منابع نظامی سودان، هیئت اعزامی با طرف آمریکایی درباره سه موضوع گفت‌وگو خواهد کرد که این موضوع‌ها عبارتند از: دستور کار نشست ژنو، کشورهای ناظر بر روند مذاکرات ارتش و نیروهای واکنش سریع در ژنو و در صورت توافق، دولت‌های ناظر بر اجرای توافقنامه احتمالی.

این منابع افزودند: توافقنامه جده و اجرای آن از اولویت‌های مذاکره با هیئت آمریکایی در جده است به ویژه اینکه وزارت امور خارجه این کشور اعلام کرده است، مذاکرات ( ژنو ) بر اساس آن خواهد بود.

بر اساس توافقنامه جده که سال گذشته با میانجیگری آمریکا و عربستان به امضای دو طرف درگیری در سودان رسید، نیروهای واکنش بایستی از شهرها و اماکن دولتی عقب نشینی کرده و در مناطق تعیین شده در خارج شهرها مستقر شوند اما این بند از توافقنامه هرگز اجراء نشده‌ است و نبرد در سودان همچنان ادامه دارد.

ژنرال «عبدالفتاح برهان» رئیس شورای حاکمیتی و فرمانده  ارتش سودان،  شرط از سرگیری مذاکرات با نیروهای واکنش سریع را اجرای این بند از توافقنامه جده قرار داده‌است.

منابع دیگر به روزنامه سودان تریبون گفتند: هیئت اعزامی  سودان در خصوص درج نام امارات در فهرست کشورهای ناظر بر نشست ژنو به هیئت آمریکایی مستقر در جده اعتراض خواهد کرد و خواستار حذف ابوظبی از این فهرست می‌شود.

شورای حاکمیتی سودان بارها اعلام کرده‌ است که امارات از نیروهای واکنش سریع حمایت تسلیحاتی و لجستکی می‌کند و از این طریق نبرد داخلی سودان نقش آفرینی دارد. ابوظبی با رد این اتهام بر ارسال کمک‌های بشردوستانه به شهروندان سودانی تاکید دارد.

در همین حال، نیروهای واکنش سریع آمادگی خود را برای شرکت در نشست ژنو اعلام کرده است.

انتهای پیام/