تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصاد سلامت
لینک : econews.ir/5x3744856
شناسه : 3744856
تاریخ :
چند ترفند کاربردی برای درمان سریع جوش باسن اقتصاد ایران: در این واقعیت آن برآمدگی های قرمز رنگ یا پر از چرک برروی باسن شما در واقع «آکنه» نیستند؛ حداقل، نه از آن نوعی که روی صورت شما شکل می گیرد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش سلامت نیوز به نقل از womenshealthmag، در حالی که آکنه روی صورت شما آزاردهنده است، آکنه در هر نقطه از بدن شما می تواند دردسرساز باشد. زمانی که آماده می‌شوید لباس شنا بپوشید و متوجه می‌شوید که چند جوش روی باسن خود دارید ممکن است بسیار شما را عصبی و ناراحت کند.

Joshua Zeichner ، مدیر تحقیقات زیبایی و بالینی درماتولوژی در Mount Sinai توضیح می دهد: «آکنه باسن معمولاً آکنه واقعی نیست، بلکه فولیکولیت است که یک عفونت خفیف فولیکول مو است که منجر به برآمدگی های قرمز و جوش های چرکی می شود.»

علت ایجاد آکنه روی باسن

این نوع فولیکولیت معمولاً به دلیل ترکیبی از فولیکول های مسدود شده مو و عفونت باکتریایی ایجاد می شود. گری گلدنبرگ، استادیار بالینی پوست در دانشکده پزشکی Icahn در بیمارستان Mount Sinai، می‌گوید، اغلب اوقات، شما پوست خود را بخاطر فولیکول‌های مسدود شده سرزنش می کنید. در زیر چند دلیل وجود دارد که ممکن است با این نوع برآمدگی روی باسن مواجه شوید:

  • هورمون ها: دکتر هدر وولری-لوید، متخصص پوست توضیح می دهد که یک مقصر هورمونی در آکنه باسن وجود دارد. او می‌گوید اگرچه عوامل دیگری می‌توانند رشد بیش از حد باکتری‌ها را که می‌توانند به فولیکول‌های مو ملتهب (معروف به فولیکولیت) منجر شوند تشدید کنند، هورمون‌ها همچنان می‌توانند نقش اصلی را ایفا کنند. تغییرات هورمونی (همانطور که در چرخه قاعدگی دیده می شود) می تواند پوشش فولیکول ها را چسبناک تر کند و منجر به مسدود شدن منافذ و جوش شود. آندروژن ها هورمون هایی هستند که بیشترمقصر این وضعیت هستند.
  • لباس‌های خیس و عرق‌ کرده: عرق شما می‌تواند روی منافذ شما خشک شود، کثیفی و گرد و غبار را به دام بیندازد و فولیکولیت ایجاد کند.
  • بیش از حد نشستن: فولیکولیت اغلب در اثر اصطکاک یا تحریک ایجاد می شود و اگر مدت زمان زیادی را روی صندلی می نشینید می تواند وضعیت شما را بدتر کند.
  • عدم تعویض روزانه لباس‌های زیر: لباس‌های زیر کثیف، عرق و چربی محرک آکنه را جذب می کنند و زمانی که مرتب آنها را می پوشید می توانند باعث تحریک بیشتر پوست شما بشوند.
  • پوشیدن لباس‌های تنگ: بله، شلوار جین تنگ واقعاً می‌تواند در ابتلای شما به آکنه باسن تأثیر بگذارد. لباس‌های تنگ نه تنها باعث اصطکاک روی پوست شما می‌شوند، بلکه عرق و چربی را نیز به دام می‌اندازند و احتمال مسدود شدن فولیکول‌های مو را افزایش می‌دهند.


چطور آکنه باسن را کنترل کنیم؟

چند کار ساده وجود دارد که می توانید در حمام انجام دهید که از آکنه و فولیکولیت باسن جلوگیری می کند:

  • بعد از ورزش دوش بگیرید: دوش گرفتن بلافاصله بعد از تمرین می تواند به از بین بردن عرق، چربی و کثیفی که روی سطح پوست انباشته شده است کمک کند.
  • از صابون ضد باکتری استفاده کنید: از یک صابون مناسب برای شست و شوی بدن خود استفاده کنید تا هرگونه آلودگی را از بین ببرد.
  • از بنزوئیل پراکسید استفاده کنید: سعی کنید بدن خود را با یک شوینده یا پاک‌کننده بدن با بنزوئیل پراکسید بشویید. این ماده به دلیل خواص ضد میکروبی در درمان آکنه و فولیکولیت موثر است. زمانی که محصول را استفاده کردید، اجازه بدهید آنقدر روی پوست بماند تا کار خود را انجام دهد، سپس آن را بشویید.
  • برای پیشگیری روزانه از مرطوب کننده مناسب استفاده کنید: مرطوب کننده ای با پایه آلوئه ورا برای بازگرداندن پوشش اسیدی پوست و پونه کوهی برای کشتن باکتری ها و متعادل کردن اکوسیستم پوست عالی است.
  • منافذ را با اسید سالیسیلیک باز کنید: همچنین می توانید با درمان آکنه با اسید سالیسیلیک با جوش های باسن خود مقابله کنید. این فرم از بتا هیدروکسی اسید (BHA) می تواند به حذف چربی های اضافی و لایه برداری سلول های مرده پوست کمک کند تا در منافذ و فولیکول های شما گیر نکنند. این محصول را بعد از دوش گرفتن استفاده کنید.
  • لکه های تیره را با اسید گلیکولیک یا آزلائیک اسید روشن کنید: این مواد کارکرد مضاعف دارند. اسید گلیکولیک با کمک به پوست در از بین بردن سلول های مرده پوست و چربی اضافی که منافذ را می بندد، با آکنه مبارزه می کند، در حالی که اسید آزلائیک باکتری های مولد آکنه را از بین می برد. هر دو دارای مزایای روشن‌کردن لکه‌های تیره هستند که ممکن است پس از از بین رفتن جوش‌ها یا فولیکولیت ایجاد شوند. همچنین می‌توانید از پزشک خود بخواهید 15 تا 20 درصد آزلائیک اسید تجویز کند.
  • اصلاح را به روش صحیح انجام دهید: به جای اصلاح و خراشیدن پوست، از کرم موبر مناسب پوست و یا لیزر موهای زائد استفاده کنید.


چگونه از آکنه باسن پیشگیری کنیم؟

ابتدا، مطمئن شوید که هر روز یک جفت لباس زیر جدید بپوشید. همچنین، مطمئن شوید که لباس شنای خشک یا لباس نخی تازه در اسرع وقت بپوشید (خصوصا بعد از ورزش، پس از اینکه دوش گرفتید). اگر زمان کافی برای دوش گرفتن کامل ندارید، برای از بین بردن باکتری ها و عرق کردن با دستمال مرطوب پوست خود را پاکسازی کنید.

اگر شغل شما مستلزم نشستن زیاد است، سعی کنید به دفعات بیشتر بایستید. این کار می تواند به کاهش برخی از اصطکاک و تحریک که ممکن است منجر به فولیکولیت شود کمک کند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر راه‌حل‌های خانگی کارساز نیستند، ممکن است وقت آن رسیده باشد که با یک متخصص مشورت کنید. متخصص پوست شما ممکن است پیشنهاد کند که آنتی بیوتیک های موضعی مانند لوسیون کلیدومایسین و آزیترومایسین و در موارد شدیدتر آنتی بیوتیک های خوراکی را امتحان کنید.