تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : توریسم و گردشگری
لینک : econews.ir/5x3744830
شناسه : 3744830
تاریخ :
تشکیل کارگروه مبارزه باگنج یابی و حفاران در پژوهشگاه میراث فرهنگی اقتصاد ایران: رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی از تشکیل کارگروه مبارزه با گنج یابی و حفاران خبر داد و گفت: هدف این است‌ که‌ متخصصان با همکاری انجمن علمی باستان شناسی و مردم راهی برای مبارزه پیدا کنند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرنگار مهر، نشست مصطفی ده پهلوان رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری امروز در سالن پارسه این پژوهشگاه برگزار شد در این نشست ده پهلوان گفت: در تلاشیم بتوانیم آزمایشگاه‌های جدید را راه اندازی کنیم چون چیزی که الان داریم فرسوده است.

وی افزود: ساختمان پژوهشگاه میراث فرهنگی در اواخر دهه ۷۰ برای اینکه به مرکز حفاظت و مرمت و مرکز آزمایشگاهی میراث فرهنگی تبدیل شود، ساخته شد. اگر بخواهیم در دنیای امروز نسبت به تحولات جهانی پیش برویم هنوز خیلی راه داریم. ساختمان پژوهشگاه برای استقرار ۷۰ کارشناس در نظر گرفته شده بود اما در دهه ۸۰ بخشی از سازمان میراث فرهنگی در اینجا مستقر شد و با استانداردها فاصله گرفتیم درصدد هستیم با کمک شبکه آزمایشگاهی و حتی آتش نشانی استانداردهای لازم را برگردانیم.

وی با بیان اینکه بحث جا به جایی پژوهشگاه هیچ وقت مطرح نیست گفت: همکاران ما در آزمایشگاه پژوهشگاه در شرایط بدی به سر می‌برند و باید شرایط آنها تغییر کند.

ده پهلوان بیان کرد: در نمایشگاه گردشگری شرکت کردیم و سعی شد تعامل جدی داشته باشیم یکی از دستاوردهای آن این بود که به میز گردشگری باستان شناسی رسیدیم. تلاش شده که مدرسه تابستانه حفاظت و مرمت داشته باشیم. یکی از اتفاقات خوب بحث رتبه بندی پژوهشگاه در میان پژوهشگاه ههای کشور است.

ده پهلوان بیان کرد: پرتابل پژوهشگاه را سامان داریم همچنین اطلس‌ها در میان ۱۴۰۳ ارتقا می‌یابد و در اختیار پژوهشگران قرار می‌گیرد.

وی افزود: کارگروه مبارزه با گنج یابی و حفاران ایجاد شده است هم اندیشی هایی اتفاق می‌افتد تا بدانیم چطور می‌شود در فضای مجازی آنها را مهار کرد.

وی گفت: وقتی می‌خواستم در حوزه گنج یابی ورود کنیم برخی اوقات به ما می‌گویند به کاری که به پژوهشگاه ربطی ندارد؛ سر نخورید! ولی ما کارهای مشورتی را انجام می‌دهیم. موضوع گنج یابی به راحتی از ذهن مردم پاک نمی‌شود و فقط ما نباید به آن بپردازیم. این موضوع از دوره ناصرالدین شاه مطرح بوده تا امروز.

ده پهلوان در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه چقدر از اولویت‌های ۲۰ گانه ای که سال گذشته برای پژوهشگاه ذکر کردید محقق شده گفت: برآورده کردن همه آنها نیاز به برخی از همکاری با سازمان‌های دیگر دارد از جمله تبدیل گروه پژوهشی به پژوهشکده گردشگری.

وی افزود: ما درخواست جذب ۵۰ عضو هیات علمی با امضای وزیر را داشتیم و پیگیر هستیم چون برای ارتقای گروههای پژوهشی به آنها نیاز داریم. رسیدن به همه اولویتها در یک سال امکان پذیر نیست. برخی از اولین‌ها تغییر کرد و برخی هم به آنها به دلیل اشرافی که پیدا کردم بیشتر هم شد. در یک سال گذشته تلاش شده که همکاری بین دستگاهی تقویت شود و ارتباط خوبی با مجلس و کمیسیون فرهنگی و سازمان بودجه ارتباط بگیریم. برای اولین بار توانستیم از جدول ۱۲ حدود صد میلیارد برای پژوهشگاه اعتبار بگیریم.

ده پهلوان گفت: عوامل فرونشست ربطی به وزارت ندارد در مرودشت عمق چاه‌ها ۴۵۰ متر شده است آنجا برخی از روستاییان برنج می‌کارند.

وی ادامه داد: کارگروهی برای فرونشست یا نشست را با متخصصان حوزه‌های مختلف راه اندازی کردیم.

ده پهلوان همچنین درباره اینکه پژوهشگاه چقدر روی تاثیر اصوات بر بناهای تاریخی کار کرده است تا شبهات در زمینه کنسرت تخت جمشید برطرف شود گفت: از ما نخواستند تا پژوهش‌ها درباره اصوات را ارائه کنیم. به نظرم درباره اقدامات حفاظتی به درستی اطلاع رسانی نکردند که درصد اصوات طبق گراف‌ها چقدر برای تخت جمشید آسیب می‌زند چون اقدامات انجام شده بود و آسیبی نداشت.

در ادامه این نشست؛ مهدیه بد معاون فناوری پژوهشگاه میراث فرهنگی از تشکیل کمیته‌ای برای اطلس‌های پژوهشگاه خبر داد گفت: با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ارتباط خوبی داریم طرح‌های میراث و گردشگری را جمع آوری کردیم. برخی از آنها در مرحله تخصیص اعتبار هستند.

وی گفت: اکنون پژوهشگاه به مرکز شناسایی و بررسی مراکز خلاق تقدیر شد و این مراکز از طریق ما معرفی می‌شوند.

نیکزاد معاون پژوهشی پژوهشگاه میراث فرهنگی گفت: پژوهشگاه سعی کرده علاوه بر پژوهش‌های معمول و اعتبار کم بخشی از این اعتبارات را در اختیار پژوهشگران خارج از این مرکز در قالب فراخوان قرار دهد. بدنه پژوهشی پژوهشگاه به تقویت نیاز دارد.